خبرگزاری کار ایران

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد:

رایزنی برای ایجاد دروازه مشترک تجاری مجازی با ۵ کشور

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۵۳۱

میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران گفت: با تبادل دیتا و اطلاعات با کشورهای عمده طرف معامله با ایران می توان قسمت عمده قاچاق و شفافیت در تجارت خارجی را حل کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از گمرک، مهدی میراشرفی با اشاره به اجلاس جهانی و منطقه‌ای گمرک که اخیرا در کشور هند برگزار شد اظهارداشت: ایران عضویت چهارساله در کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک دارد که عالی‌ترین رکن این سازمان محسوب می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه با پیشنهادهای سازنده و برنامه منسجم در اجلاس حضور یافتیم تصریح کرد: ایران جزء چهار گمرک فعال منطقه‌ای آسیا پاسفیک و سایر مناطق است و از نظرات کارشناسی ما در اجلاس تقدیر شد و مورد پذیرش قرار گرفت.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حاشیه اجلاس به دنبال اهداف و برنامه‌های گمرک در جهت ارتقای وضعیت تجارت خارجی بودیم تصریح کرد: یکی از این رویکردها، رایزنی برای فراهم شدن تفاهم‌نامه‌ گمرکی با شرکای اصلی تجارت خارجی کشورمان بود تا از این طریق بتوانیم برخی مسائل و مشکلاتی از جمله قاچاق را کاهش دهیم.

وی به تبیین این موضوع پرداخت و تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود به شفافیت در امر تجارت خارجی باز می‌گردد که می‌توان با تبادل الکترونیک دیتا میان مبدا و مقصد کالاها، از بروز هرگونه مشکل و سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری کرد؛ این مساله نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌هایی میان کشورها و همچنین سیاست‌گذاری بین دستگاهی دارد.

به گفته رئیس کل گمرک ایران، یکی از سیاست‌ها و رویکردهای کنونی گمرک جلوگیری از قاچاق کالا است و در این رابطه رایزنی‌های خوبی با پنج کشور عمده تجارت خارجی صورت گرفت؛ البته این موضوع نیازمند پیگیری‌های مجدانه است.

وی ادامه داد: ایران عضو کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو بوده که یکی از استاندارهای آن تبادل اطلاعات میان گمرکاتی است که با یکدیگر تجارت دارند و این تبادل الکترونیک در ارتقای شفافیت تجارت خارجی نقش بسزایی دارد.

میراشرفی افزود: به دنبال آن هستیم تا با پنج کشور عمده وارداتی دیتا و اطلاعات تجارت را تبادل کنیم تا بتوان قسمت عمده قاچاق و شفافیت در تجارت خارجی را حل کرد.

رئیس کل گمرک ایران به موانع پیش‌روی چنین رویکردی پرداخت و یادآور شد: با محدودیت‌های قوانین داخلی روبرو هستیم و همچنین هماهنگی‌های بین دستگاهی در کشورها نیاز است تا بتوان دروازه مشترک تجاری مجازی را عملیاتی کرد. اگر این مسیر به نتیجه برسد بسیاری از پرونده‌‌های تخلفات گمرکی در کمیسیون‌ها و محاکم قضایی به شدت کاهش می‌‌یابد.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در حاشیه اجلاس با طرف‌های هندی، کره‌ای، چینی، ایتالیایی،‌ فرانسوی، برزیلی و انگلیسی رایزنی‌هایی صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز