خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن ارگانیک ایران:

صادرات خرما و پسته افزایش یافته است/ سهم ارگانیک کشور کمتر از یک درصد است/ از مارک ارگانیک سوءاستفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۰۸۷

نورانی اظهار داشت: برخی سوءاستفاده‌ها از مارک ارگانیک صورت گرفته که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید کننده برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما نیاز به نیروی اجرایی برای نظارت داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران در نشست خبری یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران اظهار کرد: تولیدات ارگانیک در کشور از نظر ارقام و تولید افزایش چشمگیری داشته است، به طوریکه 67 فروشگاه تحت پوشش انجمن ارگانیک در کشور هستند که محصولاتشان صددرصد ارگانیک است، ما در میادین میوه و تره‌بار شهرداری یک غرفه داریم.

وی افزود: در تهران 30 فروشگاه وجود دارد که به صورت زنجیره‌ای محصولات ارگانیک را عرضه می‌کنند و تحت نظارت انجمن بر روی سایت معرفی شده‌اند و محصولاتشان گواهی ارگانیک را دارد.

نورانی در رابطه با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تولید ارگانیک خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی 4 استان را به صورت پایلوت برای تولید محصولات ارگانیک در نظر گرفته که خوزستان، فارس، اصفهان و زنجان هستند که بر روی محصولاتی مانند خرما، کشمش، انار و گل محمدی کار می کنند. البته درزمینه پسته ارگانیک فعالیت‌های بسیاری انجام شده و باغات پسته ارگانیک امسال کمتر از باغات بومی بر اثر سرما زدگی خسارت دیده‌اند. ما با توجه به تحریم نسبت به سال گذشته افزایش صادرات را در خرما و پسته داشته‌ایم.

وی افزود: در منطقه مرزی خراسان رضوی که 15 کیلومتر جاده ابریشم دارد پسته وحشی آن به هلند برای شکلات‌سازی صادر می‌شود. در بحث گیاهان دارویی هم ما افزایش ارزش افزوده داشتیم و کرم‌های مرطوب کننده آرایشی را به صورت ارگانیک در کشور تولید می کنیم.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به آمار ارگانیک در جهان اذعان داشت: 60 میلیون هکتار در دنیا سطح زیر کشت ارگانیک است و دو میلیون و 700 هزار کشاورز در زمینه ارگانیک کار می‌کنند. استرالیا، آرژانتین و چین بیشترین سطح زیر کشت را دارند و هند از نظر تعداد کشاورز اول است.

وی افزود: بیش از 100 میلیارد دلار گردش مالی ارگانیک ایران بوده و بیشترین سرانه مصرف را در استفاده ارگانیک سوئد دارد و بیشترین بازار متعلق به آمریکا است. 16 استان در کشور شعبه ارگانیک داریم و نیازمند حمایت جدی دولت هستیم.

نورانی تاکید کرد: سهم ارگانیک کشور کمتر از یک درصد است. هر محصول باید 3 تا 4 سال تحت نظارت بازرسان بین‌المللی قرار بگیرد تا تاییدیه جهانی داده شود. ما نیاز داریم بحث تعرفه‌ای را در گمرک مطرح کنیم تا محصولات ارگانیک چه در صادرات و چه در واردات تحت نظارت باشند.

وی در رابطه با سوءاستفاده از مارک ارگانیک گفت: برخی سوءاستفاده ها از مارک ارگانیک صورت گرفته که ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده  و تولید کننده برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما نیاز به نیروی اجرایی برای نظارت داریم.

وی افزود: پیگیری انجام شده تا جلوی این کار گرفته شود. لذا محصولات ارگانیک باید حتماً گواهینامه داشته باشند. در بحث محصولات تراریخته هم انجمن با تولید آن مخالف است اما تولید در حال انجام است. امروز در دنیا مصرف محصولات ارگانیک 15 تا20 درصد افزایش یافته است. آمریکایی‌ها محصولات تراریخته را  برای جهان سوم تولید می کند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران اذعان داشت: در هیچ کجای دنیا صددرصد نمی‌توان محصول ارگانیک تولید کرد. ما برای اینکه بتوانیم جلوی آلودگی محیط زیست و منابع زیرزمینی رابگیریم باید به سمت و سوی ارگانیک برویم اما مدعی آن نیستیم که می‌توانیم تمام محصولات کشور را ارگانیک تولید کنیم.

نورانی در پایان گفت: یازدهمین جشنواره ارگانیک تهران با هدف فرهنگ‌سازی و حمایت از تولید کنندگان محصولات ارگانیک و در راستای حمایت از تولید ملی از 22 تا 30 آذر 97 در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز