خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات خبر داد:

صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی با حذف قبض‌های خدماتی/ ۷۲۰ هزار گوشی تلفن همراه در انتظار ورود به بازار

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۸۷۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: توزیع قبوض خدماتی هزینه زیادی را متحمل می‌کند که این هزینه از بیت‌المال مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز در سمینار هفته دیجیتال گفت: در حال حاضر ۳۵ میلیون قبض برق، ۳۵ میلیون قبض آب و ۲۰ میلیون قبض گاز توزیع می‌شود که با هوشمندسازی کنتورها می‌توان از این هزینه اضافی صرفه‌جویی کرد.

وی افزود: این در حالی است که درآمد وزارت ارتباطات از اول سال تا آذرماه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های مناسبی با وزارت نیرو برای هوشمندسازی انجام شده است و وزیر نیرو از این اقدام استقبال می‌کند، اظهار داشت: صنعت IOT یکی از صنایع اصلی در آینده است و اگر ما به این موضوع بپردازیم می‌توانیم جایگاه خود را در جهان حفظ کنیم. در غیر این صورت، در این موضوع نیز مثل بسیاری دیگر از موضوع‌ها متضرر می‌شویم.

جهرمی با بیان اینکه هوشمندسازی در بسیاری از بخش‌ها در حال بررسی است، تصریح کرد: با شهرداری نیز تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده است اما با رفتن نجفی، تفاهم‌نامه‌ها به حالت تعلیق درآمده است که امیدواریم با شهردار جدید به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه هوشمندسازی باید ابتدا از خودمان شروع کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر اپراتورها خدمات مناسبی را در این زمینه عرضه نکرده‌اند. برای توسعه این خدمات نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه فرکانس داریم و اگر بخواهیم روی فرکانس ۹۰۰ سرمایه‌گذاری کنیم، متضرر می‌شویم. 

وزیر ارتباطات ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز هوشمندسازی در مرحله بررسی است و با این کار می‌توان ۳۵ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد.

جهرمی با بیان اینکه در حوزه بانکداری نیز هوشمندسازی می‌تواند خدمات زیادی را انجام دهد، ابراز داشت: ما با حضور وین‌تک‌ها می‌توانیم به دستاوردهای مناسبی برسیم. وزارت ارتباطات در بخش هوشمندسازی وظیفه توسعه زیرساخت‌ها را دارد و حالا زیرساخت‌ها آماده میزبانی از هوشمندسازی نهادها و سازمان‌ها است و تنها باید این نهادها و ارگان‌ها از این هوشمندسازی استقبال کنند.

وی با بیان اینکه ما پیگیر هدف ایران دیجیتال هستیم، عنوان کرد: مثل همه جای دنیا برای رسیدن به این هدف موانعی وجود دارد که تلاش می‌کنیم تا آنها را برطرف کنیم. 

وزیر ارتباطات با بیان سهم کم اپراتورها در تحول دیجیتال یادآور شد: ما در حوزه پیامک‌های ارزش افزوده به طور جدی در حال بررسی هستیم و به زودی به این مشکل رسیدگی خواهد شد. 

جهرمی با اشاره به مشکلات شرکت مخابرات ایران بیان کرد: نرخ ارز باعث شده تا مخابرات با بحران نقدینگی مواجه شود و بر اساس آمارها مطالبات انباشته این شرکت بسیار زیاد است و مشکلاتی را به وجود آورده است. 

وی افزود: مخابرات ایران حدود ۳۰ میلیون مشتری تلفن ثابت دارد که حدود ۳۶۰ میلیارد تومان تنها برای توزیع قبوض هزینه می‌کنند که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک می‌توان از این هزینه صرفه‌جویی کرد و بر روی خدمات دیگر هزینه کرد.

این عضو دولت تدبیر و امید با انتقاد از توزیع بیش از حد کارت‌های هوشمند گفت: متاسفانه امروز کارت‌های بانکی و بسیاری از کارت‌های دیگر هوشمندسازی شده‌اند که هر کدام با یک کارت در دست مردم قرار گرفته است و بیشتر این کارت‌ها مصرف چندانی ندارد و تنها از بیت‌المال برای تولید و صدور آن هزینه می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود. 

جهرمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات وظیفه کنترل بازار تلفن همراه را برعهده ندارد، اظهار داشت: ما به واسطه مقابله با قاچاق گوشی مسئولیت کارگروه را برعهده داریم و برای ترخیص گوشی‌‌‌های همراه باید نهادهای مرتبط با یکدیگر همکاری کنند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ هزار گوشی توقیف شده و شصت هزار عدد نیز در گمرک است، تصریح کرد: آن شرکت‌‌هایی که پرونده‌‌‌شان در ارتباط با ۱۲۰ هزار گوشی در دادگستری است، در واردات ۶۰۰ گوشی توقیف شده در گمرک نقش داشته‌‌‌اند و به همین دلیل هنوز ترخیص آنها در حال بررسی است. 

وزیر ارتباطات اضافه کرد: کارگروهی که از نمایندگان دادستانی کل کشور و وزارت صمت تشکیل شده است، به زودی گزارشات آن را ارایه می‌‌کند.

جهرمی با بیان اینکه گوشی‌‌های توقیفی نیاز یک ماه بازار را برطرف خواهند کرد، خاطرنشان کرد: تعداد واردکنندگان در حال حاضر محدود است و قرار شده تا وزارت صمت با فراخوان به واردکنندگان جدید مجوز دهد. وضع امروز بازار وضع مناسبی نیست و در تلاشیم تا مشکلات به وجود آمده را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه ایران دیجیتال به چهار بخش نرم‌‌افزار، تجارت، سخت‌‌افزار و خدمات تقسیم می‌‌شود، ابراز داشت: در بحث سخت‌‌افزار تولیدات داخلی خود را داریم به عنوان مثال در حوزه فیبر نوری و تجهیزات ارتباط تقریبا خود کفا شده‌‌ایم و در حوزه‌‌های دیگر به میزان قابل توجهی رشد کرده‌‌ایم.

وی افزود: ایران دیجیتال یک مفهوم و پروژه است که هر روز به تحقق آن نزدیک می‌‌شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز