خبرگزاری کار ایران

عباسی در پاسخ به ایلنا مطرح کرد:

افزایش 25 درصدی قیمت ماشین‌آلات کشاورزی در سال جاری/ با وجود تحریم‌ها کاهشی در تقاضا برای ماشین‌های کشاورزی نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۸۱۸

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایلنا گفت: ماشین‌آلات داخلی طبق عرف متداول 25 درصد افزایش داشته و ماشین‌های وارداتی که تابع نرخ ارز هستند، آن بخش که ارز مبادلاتی می‌گیرند حدود 15 درصد افزایش داشتند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما در حوزه حفاظت از خاک در زمینه توسعه مکانیزاسیون است که مهمترین رکنی است که می‌تواند موجب اصلاح ساختار خاک کشور شود. در سال‌های اخیر توانستیم سهم عملیات کم خاک‌ورزی کشاورزی را با دانش بومی کشور همراه کنیم.

وی افزود: نزدیک به 2 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت عملیات کم خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی قرار گرفته‌اند. طی 5 سال گذشته با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و جهت‌دهی‌هایی که در حوزه ماشین‌های کشاورزی شد صنعت‌گران داخلی ما توانستند تمام ماشین‌های کشاورزی حفاظتی را در داخل کشور تولید کنند.

عباسی در ادامه تصریح کرد: قیمت این ماشین‌ها یک پنجم قیمت جهانی است و به سادگی و ابزار مناسب می‌توانیم عملیاات شخم و برگردان خاک را در بخش عمده‌ای از مزارع کنار بگذاریم. این ماشین‌ها در سطوح مختلف در کشور به کار گرفته شده و می‌توان گفت حدود 5 هزار از این ماشین‌آلات خاک‌ورز حفاظتی و بذرکار کشت مستقیمدر کشور تولید و استاندارد سازی شده و به لحاظ کمی و کیفی قابلیت صادرات به کشورهای همجوار را دارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما در کشور تا پایان برنامه ششم عملیات بی‌خاک‌ورزی و کشت مستقیم را در 50درصد از اراضی کشاورزی کشور داشته باشیم. در شرایط فعلی می‌توان گفت تقریبا 25 درصد از اراضی کشور عملیات بی‌خاک‌ورزی را اجرایی کرده‌اند. این طرح مزایای اقتصادی و فنی متعددی را برای خاک و مزارع دارد.

وی در رابطه با تسهیلات اختصاص یافته به بخش مکانیزاسیون خاطرنشان کرد: با تغییر رویکردی که از ابتدای دولت تا کنون داشتیم بیش از 6هزار و 500 میلیارد تومان در حزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری کردیم. امسال هم علی رقم تمام تحریم‌ها خوشبختانه توانستیم بیش از 550 میلیارد تومان در طی 9 ماه تسهیلات جذب کنیم که بخش عمده‌ای از این تسهیلات در حوزه ماشین‌آلات به‌زراعی و بی‌خاک‌ورزی بوده است.

عباسی افزود: تولیدکنندگان خوبی در حوزه تولید ماشین‌آلات کشاورزی داریم که بدون نیاز به واردات نیازهای کشاورزان را تامین می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایلنا مبنی بر اینکه افزایش یا کاهش میزان خرید ماشین‌آلات توسط کشاورزان در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است، اذعان داشت: با توجه به اینکه ما 90 تا 95 درصد از نیازهای کشور را از صنعت داخل تامین می‌کنیم از ابتدای سال تاکنون بیش از 550 میلیارد تومان تسهیلات جذب شده که با سنوات گذشته فرقی نداشته است. ما خود اتکایی در صنعت مکانیزاسیون داریم و از ماشین‌آلات تولید داخل استفاده می‌کنیم و تمام گندم کشور با بذرکار داخلی کشت می‌شود و 95 درصد گندم با کمباین داخلی برداشت می‌شود و تحریم‌ها تاثیری را در روند توسعه مکانیزاسیون نداشته است.

وی با اشاره به افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی به خبرنگار ایلنا گفت: اما در برخی شهرها تغییرات قیمتی در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی داشتیم که در حال پیگیری آن هستیم تا با تزریق ارز دولتی در برخی نقاط حساس این مشکل را برطرف کنیم. ماشین‌آلات داخلی طبق عرف متداول 25 درصد افزایش داشته و ماشین‌های وارداتی که تابع نرخ ارز هستند، آن بخش که ارز مبادلاتی می‌گیرند حدود 15 درصد افزایش داشتند و بخشی که ارز دولتی نمی‌گیرند افزایش قیمت داشتیم اما سهم آنها در عملیات کشاورزی بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز