خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست چهار جانبه آذربایجان:

تهران مرکز منطقه‌ای فعالیت‌های استارتاپی شود/دولت‌ها باید از استارتاپ‌ها برای کسب بازارهای بین المللی حمایت کنند

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۳۵۱

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست چهارجانبه آذربایجان با اشاره به اهمیت حمایت دولت ها از استارتاپ ها برای دسترسی به بازارهای بین المللی پیشنهادکرد یک مرکز منطقه ای برای حمایت از فعالیت های استارتاپی با مشارکت چهار کشور منطقه ای ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، در حاشیه برگزاری نمایشگاه باکوتل ۲۰۱۸، نشست چهار جانبه ای با حضور وزیر ارتباطات ایران و وزرای ارتباطات کشور های آذربایجان، روسیه و ترکیه برگزار شد که در این جلسه محمد جواد آذری جهرمی ضمن اشاره به تغییر ماهیت اقتصاد جهانی  و افزایش نقش استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین در اقتصاد دیجیتال ، تاکید کرد: دولت ها باید با درک این تحول ، اقدامات موثری را در جهت حمایت از استارتاپ ها برای یافتن بازار های بین المللی انجام دهند.

وی افزود: هرچند استارتاپ ها در ایران و کشورهای همسایه در حال افزایش است اما همچنان در عرصه اتصال به مشتریان بین المللی ضعیف عمل می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ابتکار عمل  ایران برای ایجاد یک بازار مشترک منطقه ایICT میان ایران، روسیه،آذربایجان و ترکیه، اشاره کرد و گفت: این موضوع در ملاقاتهای قبلی با وزرای این کشورها در حاشیه ترکمنتل در عشق آباد و اجلاس سران مختار در دوبی مطرح شده بود.

وی در ادامه پیشنهاد داد:  یک مرکز منطقه ای برای حمایت از فعالیت های استارتاپی  و برگزاری نمایشگاه ها و گردهم آیی های منطقه ای کسب و کارهای نوین با مشارکت چهار کشور منطقه ای ایجاد شود و ایران نیز آمادگی دارد میزبان این مرکز در تهران باشد.

در ادامه این نشست، وزیر ارتباطات ترکیه از گسترش همکاری های فی مابین در حوزه پست استقبال کرد و پیشنهاداتی در خصوص گسترش همکاری ها در حوزه پست و امنیت سایبری ارائه داد.

همچنین وزیر ارتباطات روسیه نیز ضمن ابراز علاقه مندی درمورد پیشنهاد آذری جهرمی در زمینه استارتاپ ها، گفت، روسیه در زمینههای دیگری چون امنیت شبکه و موبایل پلتفرم هم آماده همکاری است و درخواست کرد ایران، با آماده سازی ظرفیت‌های خود در یک ماه آینده، زمینههای امضای سند همکاری را فراهم آورد.

در پایان این نشست، وزیر ارتباطات از همتایان خود برای برگزاری نشست بعدی اعضا در کیش دعوت کرد و مقرر شد پیشنهادهای سه کشور دیگر درباره جزییات این طرح، در سه ماه آینده ارائه شده و مورد بحث کارشناسی قرار گیرد.

پیشنهاد مشارکت علمی برای ساخت ماهواره سنجشی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سفر خود به کشور آذربایجانبا الهام علیاف رییس جمهور این کشور نیز دیدار کرد  و پیشنهاد مشارکت علمی برای ساخت ماهواره سنجشی را به وی ارائه کرد.

جهرمی در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور در زمینه های گوناگون، گزارشی از اقدامات و همکاریهای انجام شده میان وزارت ارتباطات ایران و وزارت ارتباطات آذربایجان در یکسال گذشته ارائه و از حمایت های رییس جمهور آذربایجان برای بسط همکاری ها تشکر کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به توافق چهارجانبه ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه برای ایجاد بازار مشترک ICT ، از تصمیم مشترک این کشورها برای حمایت از استارتاپ ها در سطح منطقه ای خبر داد.

وی با اشاره به حضور فعال ایران در نمایشگاه باکوتل، گفت: تعداد شرکت های ایرانی در نمایشگاه امسال سه برابر سال گذشته است.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به توانایی ایران در ساخت ماهواره سنجشی خواستار انجام یک پروژه مشترک علمی میان ایران و آذربایجان در این زمینه شد.

وی افزود: ایران در راستای تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی، ارتباط موثر با همسایگان به ویژه آذربایجان را با جدیت دنبال می کند.

الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سطح گسترده همکاری های دو کشور تاکید کرد: برای توسعه روابط دو جانبه و منطقه ای چشم انداز بسیار خوبی وجود دارد.

الهام علی اف با اشاره به تکمیل پروژه کریدور شمال-جنوب در آینده نزدیک، از اینکه همکاری های ایران و آذربایجان علاوه بر حوزههای حمل و نقل، ترانزیت و تجارت به همکاری های ICT نیز تسری یافته ابراز خرسندی کرد.

رییس جمهور آذربایجان همچنین با استقبال از ایده همکاری چهارجانبه ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه، آن را فرمولی مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای دانست و گفت: با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی مطلوب میان این کشورها، ایده همکاری میان آنها در حوزه ICT ایده موفقی خواهد بود و برای امنیت منطقه ای و توسعه منطقه ای بسیار موثر واقع می شود.

وی پیشرفت های ایران در حوزه فضایی را چشمگیر دانست و از پیشنهاد ایران برای مشارکت در یک پروژه علمی برای ساخت مشترک ماهواره سنجشی استقبال کرد.

الهام علی اف اظهار امیدواری کرد: دو کشور بتوانند در مورد گستره وسیعی از موضوعات مرتبط با حوزه ICT از جمله امنیت سایبری و توسعه زیرساخت شبکه نیز با یکدیگر همکاری کنند.

در پایان این دیدار، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران پیام شفاهی حسن روحانی رییس جمهور کشورمان را به اطلاع رییس جمهور آذربایجان رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز