خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

هژمونی آمریکا تحت الشعاع بدهی 20 هزار میلیارد دلاری

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۶۹۸

کشورها و سرمایه گذاران خارجی بیشترین سهم از میزان بدهی آمریکا را در اختیار دارند و در میان کشورهای مختلف، چین با 5.6 درصد ، ژاپن با 4.9 درصد و برزیل با 1.4 بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حال حاضر آمریکا با 20 هزار میلیارد دلار به بدهکارترین کشور جهان تبدیل شده است.

از مجموع 20 تریلیون دلار بدهی آمریکا 15 تریلیون دلار آن بدهی عمومی و 5 تریلیون دلاری آن بدهی میان دولتی است. البته فدرال رزرو پیش بینی کرده که این میزان تا پایان سال 2018 به بیش از 24 هزار میلیارد دلار برسد.

همچنین این نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم است که مجموع بدهی‌های آمریکا بالاتر از تولید ناخالص داخلی شده است.

هژمونی آمریکا تحت الشعاع بدهی 20 هزار میلیارد دلاری

همانطور که مشاهده می‌شود کشورها و سرمایه گذاران خارجی بیشترین سهم از میزان بدهی آمریکا  را در اختیار دارند و چین با 5.6 درصد ، ژاپن با 4.9 درصد و برزیل با 1.4 بیشترین  سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

هژمونی آمریکا تحت الشعاع بدهی 20 هزار میلیارد دلاری

عمده دلیل افزایش میزان بدهی آمریکا انتشار اوراق قرضه برای جبران کسری بودجه است حتی استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده که برای جبران کسری بودجه اوراق قرضه به ارزش 81 میلیارد دلار را دوباره به بازار عرضه خواهند کرد، از همین روی پیش‌بینی می‌شود که میزان بدهی آمریکا تا پایان سال جاری با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد افزایش بدهی اقتصادی آمریکا گفت: البته این موضوع تازه‌ای نیست و همیشه مطرح بوده است اما نباید غافل شد که اقتصاد آمریکا پویایی و پولسازی خاصی مانند فروش سلاح به اعراب از طریق ایران هراسی را دارد با این وجود در سال‌های اخیر تحولاتی روی داده که شرایط را تغییر داده است.

وی ادامه داد: دشمن تراشی آمریکا بیشتر از سال‌های گذشته شده است و با ادعای سیاست‌مدار دیوانه سعی می‌کنند با تهدید هژمونی خود را به دنیا تحمیل کنند. باید توجه داشت که ظهور قطب‌های اقتصادی جدید مانند چین و روسیه باعث شده تا آمریکا هژمونی اقتصادی و نظامی خود را از دست بدهد و حتی این کشورها سعی می‌کنند از پول‌های ملی خود در مبادلات استفاده کنند.

زرگر افزود: از سویی آمریکا تلاش می‌کند تا با ترغیب کشورهای اتحادیه اروپا به خروج از این اتحادیه، زمینه فروپاشی آن را فراهم کند اما بسیاری از کشورها راه مستقل از آمریکا را در پیش گرفته‌اند، بنابراین مجموع این عوامل  روز به روز میزان بدهی آمریکا را افزایش داده و آمریکا تلاش می‌کند تا از ابزارهایی مانند تحریم و سیاست خصمانه استفاده کند.

این کارشناس اقتصادسیاسی در مورد انتشار اوراق قرضه گفت:  این به نوعی ریشه در هزینه لشگرکشی به افغانستان، عراق و به نوعی به سوریه و لیبی دارد و در حال حاضر هم به طریقی در مورد ایران نیز اعمال می‌شود، البته این هزینه‌های روزمره مورد انتقاد خود ترامپ در کارزای انتخاباتی بود. آمریکا سعی می‌کند با انتشار اوراق قرضه این هزینه‌های روزمره را جبران کند.

وی ادامه داد: البته سیاست خصمانه آمریکا باعث شده تا بسیاری از کشورها از سرمایه گذاری در آمریکا روی گردان باشند. مثلا سیاست‌های آمریکا و اروپا در قبال ایران باعث حرکت این کشور به سمت چین شده و ایران سعی می‌کند نیازهای اقتصادی و کالایی خود را از این کشور تامین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز