خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره سازمان راهداری در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

دلایل افزایش 3.5 درصدی تصادفات جاده‌ای در سال 97

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۲۶۵

عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و جاده‌ای با بیان اینکه افزایش تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای با توجه به رشد ترافیک در سطح جاده‌ها موضوع عجیب و غربیی نیست، گفت: یکی از دلایل افزایش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای گرانی بلیت هواپیما و کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است.

مهران قربانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به وضعیت ایمنی راه‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای کشور اظهار داشت: وضعیت زیرساخت‌های کشور نسبت به وضعیت اقتصادی در شرایط قابل قبولی قرار دارد به طوری که در حال حاضر وضعیت اقتصادی ایران به لحاظ شاخص تولید سرانه به دلار در بین 183کشور دنیا در رتبه 62 قرار دارد اما طبق گزارش‌های رسمی سازمان ملل جایگاه ایران در بین کشورها در بخش وضعیت زیرساخت‌ها حدود 68 است.

وی تاکید کرد: بنابراین طبق یک شاخص جهانی برای اندازه گیری وضعیت زیرساخت‌ها، ایمنی سطح جاده‌ها نسبت به رتبه ایران در وضعیت اقتصادی در شرایط متعادلی قرار دارد.

قربانی با بیان اینکه ایمنی یک موضوع نسبی است، تاکید کرد: وقتی رتبه اقتصادی یک کشور به لحاظ شاخص تولید سرانه در جایگاه 62 دنیا قرار دارد نمی‌توان انتظار داشت که زیرساخت‌ها و ایمنی جاده‌های آن کشور بین 10 کشور اول باشد و چنین چیزی امکان پذیر نیست.

عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه به تناسبی که اعتبارات اختصاص پیدا می‌کند می‌توان سطح ایمنی جاده‌ها را افزایش داد، گفت: اگر افزایش ایمنی زیرساخت‌های کشور در اولویت تخصیص بودجه مجلس و دولت قرار بگیرد، می‌توان سطح ایمنی جاده‌های کشور را با سرعت بیشتری افزایش داد. البته بخش دیگر از افزایش ایمنی در سطح جاده‌ها به موضوع فرهنگ سازی و افزایش سطح فرهنگ رانندگی مردم برمی‌گردد.

قربانی با تاکید بر اینکه پروژه‌های ایمنی از جمله پروژه‌های پرسود در دنیا محسوب می‌شود، گفت: به ازای یک واحد اقدام ایمنی و سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش ایمنی حداقل سود 15 تا 20 برابری ایجاد می‌شود که گاها این مقدار سود به 50 برابر هم می‌رسد.

وی افزود: واقعیت این است که میزان افزایش سطح ایمنی به میزان اولویت این موضوع در تصمیم گیری‌های کلان دولت و مجلس برمی‌گردد و اگر این موضوع در اولویت نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه باشد می‌توان انتظار افزایش نسبی سطح ایمنی در سراسر جاده‌های کشور را داشت.

قربانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وارد فاز دوم اقدامات افزایش ایمنی سطح جاده‌های کشور شده است،گفت: به دنبال این هستیم که جاده‌ها خود معرف‌تر و بخشنده‌تر شوند و این به این معناست که حتی راه‌ها بتوانند خطاهای غیرعمدی رانندگان را پوشش داده و جبران کنند.

عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام ما در سازمان راهداری این است که رانندگان با جاده‌های غیرایمن که عامل بروز تصادف باشد مواجه نشوند، گفت: از نظر ما در حوزه راهداری جاده‌ها باید آن چنان ایمن باشند که رانندگان را با وضعیت پیش‌بینی ناپذیر و غیرمنتظره در جاده‌ها مواجه نشوند که این هدف با نصب علایم و تجهیزات ایمنی راه‌ها تا حدی قابل حصول است اما باید ایمنی راه‌ها در مرحله راه‌سازی و توسط مشاوران راهسازی و با اهتمام مدیران و کارشناسان حوزه‌های راهسازی کشور در دستور کار قرار گیرد.

قربانی تاکید کرد: جبران و اصلاح کیفیت پروژه‌های راه‌سازی در آینده و در مرحله بهره برداری از راه‌ها توسط راهداران به دلیل فقدان منابع لازم بسیار سخت و در مواردی ناممکن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که راه‌ها به خودی خود باعث بروز تصادفات نمی‌شوند و عواملی مانند حواس پرتی، خواب آلودگی و افزایش شتاب از جمله مهمترین دلایل تصادفات در جاده‌های کشور هستند.

قربانی با اشاره به لزوم بکارگیری روش‌هایی برای افزایش سطح فرهنگ رانندگی گفت: اگر پلیس راهور درباره بستن کمربند ردیف دوم صندلی خودرو سختگیرانه‌تر عمل کند تعداد تلفات در تصادفات جاده‌ای به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند به عنوان نمونه تنها در مسیر جاده تهران مشهد با بستن کمربند سرنشینان ردیف دوم خودروها ، حداقل 30 درصد از تلفات تصادفات جاده‌ای واژگونی در این مسیر کم خواهد شد.

عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی کامل و موثق از علل فنی تصادفات در هر نقطه از جاده‌ها گفت: نیاز به اطلاعات مکانی دقیق از محل تصادفات جاده‌ای داریم به این معنا که در کدام نقطه از جاده‌ها، در چه ساعتی از شبانه روز به چه علت چه نوع تصادفی با چه تبعاتی رخ داده است.

وی افزود: این اطلاعات به طور رضایت بخش و بطور جامع و قابل اطمینان با مختصات مکانی بر پایه جی پی اس در دسترس نیست و آمار و اطلاعات موجود بیشتر جنبه کلی و در حد اطلاعات مدیریتی دارد و نه کارشناسی.

قربانی با بیان اینکه برای رفع این نقیصه این نیاز را با پلیس راهور در میان گذاشته‌ایم،‌گفت: قرار است با توسعه کاربرد دستگاه‌های تعیین موقعیت مکانی تحول اساسی در ارتقای کیفی اطلاعات موقعیت تصادفات در کشور در آینده نزدیک ایجاد شود که در مدیریت بهبود ایمنی راه‌ها بسیار کارساز واقع خواهد شد.

عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مهمترین دلایل بروز تصادفات جاده‌ای گفت: 90 درصد تصادفات به دلیل خواب آلودگی، سرعت بالا و حواس‌پرتی آنی راننده اتفاق می‌افتد و به طور قطع شبکه راه‌های کشور به خودی خود باعث ایجاد تصادفات نمی‌شود اما ما به دنبال ایجاد شرایط بهتری در شبکه راه‌ها هستیم تا حدی که نه تنها راننده در شرایط غیرمنتظره قرار نگیرد بلکه بتواند خطاهای غیر عمدی رانندگان را تا حد زیادی پوشش داده و جبران کند.

قربانی با اشاره به افزایش تصادفات جاده‌ای در سال گذشته و امسال گفت: سال گذشته میزان تصادفات جاده‌ای 1.7 درصد و هفت ماهه امسال و چیزی حدود 3.5 درصد افزایش پیدا کرده است که این رشد تصادفات جاده‌ای می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد، از جمله رشد ترافیک در سطح جاده‌های کشور .

قربانی با بیان اینکه امسال سال خاصی برای ترافیک در سطح جاده‌های کشور بوده است، گفت: شاهد رشد 13 الی 14 درصدی ترافیک در سطح جاده‌های کشور هستیم و تمایل مردم برای استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش ترافیک و میزان تصادفات جاده‌ای، کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است. به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما میزان تمایل به سفرهای هوایی داخلی و خارجی کاهش پیدا کرده است و بخشی از تقاضای سفر به شبکه جاده‌ای منتقل شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: رشد تصادفات با رشد ترافیک جاده‌ای رابطه مستقیم و خطی دارد و با افزایش 13 الی 14 درصدی ترافیک در سطح جاده‌ها چیزی حدود 10 درصد کشش رشد تلفات جاده‌ای را ایجاد می‌کند. بنابراین افزایش تا 3.5 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال جاری اتفاق عجیب و غریبی نیست که البته با افزایش اعتبارات در این حوزه تا حد زیادی قابل جبران خواهد بود.

وی ادامه داد: این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد به طوری که در ایالات متحده امریکا وقتی در یک سال ترافیک در سطح جاده‌ها تا 15 درصد رشد داشت، در همان سال تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای تا 5 درصد افزایش یافت که دلیل این رشد ترافیک هم رونق اقتصادی آن کشور عنوان شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز