خبرگزاری کار ایران

وزیر کار بیان کرد؛

تقویت اتاق تعاون اصلی‌ترین برنامه وزارتخانه است /تعاونی‌ها یک میلیون 700 هزار شغل ایجاد کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۸۰۳

شریعتمداری گفت: در سال 57 تنها 4.8 درصد مردم عضو تعاونی بودند اما امروز 52 درصد از مردم کشور در آن عضو هستند. ما یک کشور جوانی را داریم و اشتغال مسئله مهمی است. تعاونی‌ها توانسته‌اند یک میلیون و 700 هزار شغل ایجاد کنند که در صورت توجه ویژه به این بخش می‌توان این ظرفیت را بالا برد. سهم بانوان در این بخش از 10 درصد در سال 57 به 26 درصد درسال 97 رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به استراتژی تعاون و نقش آن در کشورمان گفت: اصلی‌ترین ویژگی تعاون ایجاد یک استراتژی جمعی برای رسیدن به هدف و یا اهدافی معین است. یکی دیگر از ویژگی‌های این بخش ظهور و بروز آن در شرایط سخت است. در شرایطی که بنگاه‌ها نمی‌توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند تعاونی ها با روحیه همیاری از پس آن برمی‌آیند زیرا تعاونی یک فرهنگ است.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب برخی از افراد با فعالیت تعاونی موافق نبوده‌اند زیرا آن را برگرفته از دیدگاه‌های چپ و سوسیالیستی می‌دانستند اما رهبران دینی کشور به خصوص آیت‌الله بهشتی که در آن زمان یکی از ارکان انقلاب اسلامی بودند بر شکل‌گیری تعاونی‌ها اصرار داشتند و من شخصاً شاهد تاکید ایشان بر گسترش فرهنگ تعاونی بودم.

شریعتمداری افزود: در دوران جنگ نیز تعاونی‌ها امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند و نشان داده‌اند می‌توان از ظرفیت بالقوه مردم استفاده کرد. در آن شرایط اقتصاد جنگی که تعاونی ها اکثراً نیازمندی‌های مردم را تامین و آن را توزیع می‌کردند فعالیت آنها تبدیل به نوعی عبادت شده بود و جایگاه رفیعی در بین مردم پیدا کرد.

وزیر تعاون با اشاره به برخی آمارها در چهل سال اخیر گفت: اکنون 90 هزار تعاونی با نسبت‌های مختلف در کشور فعال هستند و رشد تعاونی‌ها به 11.8 درصد رسیده است و از نظر تعداد اعضا سالانه 8.4 درصد رشد داشته به طوری که امروز 42 میلیون نفر از مردم کشور عضو تعاونی‌ها هستند. تعاونی‌های مصرف محلی، ساخت و تولید مسکن و در دولت سابق تعاونی‌های سهام عدالت بیشترین اعضا را دارند.

وی ادامه داد: در سال 57 تنها 4.8 درصد مردم عضو تعاونی بودند اما امروز 52 درصد از مردم کشور در آن عضو هستند. ما یک کشور جوانی را داریم و اشتغال مسئله مهمی است. تعاونی‌ها توانسته‌اند یک میلیون و 700 هزار شغل ایجاد کنند که در صورت توجه ویژه به این بخش می‌توان این ظرفیت را بالا برد. سهم بانوان در این بخش از 10 درصد در سال 57 به 26 درصد درسال 97 رسیده است.

شریعتمداری با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه تعاونی‌ها گفت: دولت دوازدهم برنامه‌های ویژه‌ای را برای توسعه این بخش دارد که قدم اول آن تقویت اتاق تعاون به عنوان نماینده بخش خصوصی است. ما معتقدیم نقش دولت نظارت و سیاستگذاری است و امور اجرایی باید در دست مردم باشد. خوشبختانه بخش تعاونی‌ها می‌تواند سرمایه‌های خود را تجمیع کند هرچند ایراداتی در این بخش وجود دارد و آن باید اصلاح شود. حال اینکه توسعه تعاون در این مدت عملکرد خوبی داشته و دولت قصد دارد با همکاری مجلس با افزایش سرمایه این بانک به تعاونی‌ها کمک کند.

شریعتمداری ادامه داد: ایجاد سامانه آماری نظام تعاون یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود. شبکه‌سازی و برندسازی یکی از عوامل مهم توسعه تعاونی‌ها و حضور در بازار است. در اصل 44 خصوصی‌سازی مورد تاکید قرار گرفته اما در فرهنگ ایرانی مردمی‌سازی نقش مهمی دارد لذا در واگذاری‌ها رسیدن به سهم 20 درصدی تعاونی‌ها از برنامه‌های ما است.

وی ادامه داد: آموزش فرهنگ تعاون در سنین کودکی، ایجاد کرسی تعاونی در دانشگاه‌ها، تقویت تعاون روستایی و حمایت از تعاونی‌های فراگیر ملی آنطور که در اروپا شاهد هستیم از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم است. در این مدل تعاونی‌ها 25 درصد از محصولات غلات فرانسه توسط تعاونی تامین می‌شود و کشاورزان خود می‌توانند در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشند. در مقیاس داخلی تعاونی‌های صیادی و پسته رفسنجان نیز اینگونه عمل می‌کنند.

وزیر کار در پایان گفت: ما کشور جوانی هستیم و می‌توان با ایجاد تعاونی‌ها و تقویت آنها حلقه‌های مفقوده اقتصادی را پیدا کنیم. تعاون ریشه در اعتقادات دینی ما دارد و خوشحال هستیم که امروز برای اولین بار ایران عضو هیات مدیره مجمع ملی آسیا و اقیانوسیه انتخاب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز