خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

دستور رییس جمهوری برای اتصال ریل به چشمه‌های بار/ ادامه اعتراض پیمانکاران علیرغم تعیین نرخ 47 درصدی تعدیل قراردادها

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۷۹۷

معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش نرخ تعدیل قراردادها تا 47 درصد در برخی از اقلام برای جبران رشد قیمت‌ها خبر داد و گفت: در گذشته قراردادها هر سه ماه تعدیل و در نهایت نرخ تعدیل قراردادها در سال 16 درصد بود اما با دستور جدید سازمان برنامه و بودجه نرخ تعدیل قرارداد برای برخی از اقلام حتی به 47 درصد هم رسید اما هنوز پیمانکاران معترض هستند.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ابلاغ بخشنامه جدید سازمان برنامه و بودجه درباره تعدیل قرارداد پیمانکاران اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از افزایش نرخ ارز و مشکلات ایجاد شده برای پیمانکاران، چندی پیش سازمان برنامه و بودجه شرایط تعدیل قراردادهای پیمانکاران را تغییر داد.

وی با اشاره به جزییات این بخشنامه جدید که در حال اجرا است، گفت: پیش از این هر سه ماه یک بار قراردادها نسبت به شرایط اقتصادی و سه ماه قبل از آن تعدیل می‌شدند و معمولا میزان تعدیل‌ها در کل سال چیزی حدود 16 درصد بود اما با توجه به شرایط جدید اقتصادی و بخشنامه اخیر سازمان برنامه و بودجه نرخ تعدیل برخی از آیتم‌ها در قراردادها به 47 درصد هم رسیده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: هر چند سعی شده با افزایش درصد تعدیل،‌ افزایش قیمت‌ها از جمله افزایش قیمت مصالح جبران شود اما پیمانکاران هنوز به میزان و درصد تعدیل‌ها معترض هستند.  

خادمی درباره سرنوشت قراردادهای بدون تعدیل اظهار داشت: قراردادهای بدون تعدیل بسیار محدود و مشمول قراردادهای دلار هستند و قرار بر این است که اصلاح این قراردادها در شورای عالی فنی مطرح شود و پیگیر این موضوع هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره پرداخت مابه تفاوت قیمت مصالح به پیمانکاران گفت: نرخ تعدیل قراردادها به گونه‌ای در نظر گرفته شده که افزایش قیمت مصالح را هم پوشش دهد برای مثال نرخ تعدیل آرماتور 47 درصد است. از سوی دیگر پیش از این که مابه تفاوت اقلامی مانند قیر به پیمانکاران پرداخت می‌شد، اشکالاتی به وجود آمد. حال اگر مشکلات موجود حل نشود، اعتراضات پیمانکاران را به شرایط جدید تعدیل قراردادها منعکس می‌کنیم.  

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زیر ساخت‌های ریلی تاکید کرد: معتقدم با توجه به اقدامات انجام شده در دوره طلایی راه آهن و ریل در کشور هستیم و اواخر دولت یازدهم و این دولت موفق به ساخت 900 کیلومتر راه آهن تنها در بین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شده‌ایم که این یک رکود محسوب می‌شود.   

خادمی ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی ساخت 6 پروژه ریلی را در دستور کار وزارت راه و شرکت ساخت قرار داده بود که از این بین آنها دو پروژه اتصال راه آهن مراکز استان‌های همدان و کرمانشاه سال گذشته به افتتاح رسید و اخیرا هم راه آهن ارومیه را با حضور رییس جمهوری افتتاح کردیم و تا پایان سال هم راه آهن خواف – هرات( اتصال رلی ایران به افغانستان) راه آهن تبریز از مسیر جدید و راه آهن رشت به افتتاح خواهند رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت شبکه ریلی به چشمه‌های بار، گفت:‌ یکی از دلایلی که بار از طریق راه آهن جابه جا نمی‌شود این است که مراکز بار یعنی بنادر و کارخانه‌ها و معادن به شبکه ریلی متصل نیستند و مهم ترین اقدام این است که بتوانیم شبکه ریلی را از طریق خطوط آنتی به چشمه‌های بار متصل کنیم.

وی از دستور رییس جمهوری برای اجرای پروژه‌های ساخت خطوط آنتنی به چشمه های بار خبر داد و گفت: پیش از این صاحبان بار مسئول احداث خطوط آنتنی ریلی به مراکز بار بودند اما از چند روز گذشته رییس جمهوری با رویکرد حمایت از بخش خصوصی ساخت و اجرای خطوط انتنی و فرعی ریلی به مراکز بار را بر عهده شرکت ساخت و یا شرکت بهره بردار یعنی شرکت راه آهن گذاشت. حال براساس پروژه تعیین می‌شود که شرکت ساخت باید خطوط آنتنی را احداث کند یا این مسئولیت بر عهده شرکت راه آهن باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز