خبرگزاری کار ایران

جزییات جمع‌آوری گازهای همراه نفت مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۸۰۰

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز گفت: پتروشیمی مارون ۱۶۷ میلیون دلار و هلدینگ خلیج فارس ۱ میلیارد و ۴۹ میلیون دلار برای جمع آوری و استفاده از گازهای همراه نفت سرمایه گذاری می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید کوتی مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز در حاشیه نشست دهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان اظهار داشت: جمع‌آوری گازهای همراه نفت یکی از دغدغه‌های مناطق نفت‌خیز و وزارت نفت است امیدواریم روزی برسد که ارسال گاز به مشعل به حداقل برسد.

وی افزود: در حال حاضر برای تمامی گازهای فلر برنامه‌ریزی شده ۹۰ درصد آن جمع‌آوری می‌شود و ۱۰ درصد باقیمانده نیز به دلیل اینکه در میادین کوچک بوده و امکانات جمع‌آوری وجود نداشته انجام نشده است اما برنامه‌های طولانی بلندمدت و کوتاه‌مدت داریم. در این راستا ایستگاه‌های تقویت فشار برای پروژه‌های اجرایی نیز در حال بررسی و مطالعه است.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز افزود: در کوتاه‌مدت نیز بهسوزی فلرهای مجاور مناطق مسکونی مدنظر است که راه‌اندازی شده که از جمله آنها فلر اهواز بنگستان و ۳ پشت استادیوم الغدیر اهواز بوده که اکنون هیچ گازی در حال سوختن دیده نمی‌شود.

کوتی با بیان اینکه پروژه اهواز ۲ با پیشرفت ۹۰ درصدی تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: کار ما برای قراردادهای جمع‌آوری فلر با پخش خصوصی آغاز شده از ابتدای سال مارون ۳ ، مارون ۶ و منصوری با بخش خصوصی به امضای قرارداد رسیدند و قرار نیست مناطق نفتی هزینه‌ای بابت این پروژه‌ها پرداخت کند.

وی همچنین به پروژه مارون ۳ اشاره کرد و افزود: در این پروژه نیز ۹۰ درصد پیشرفت داریم که ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز با اعلام اینکه گازهای جمع‌آوری شده از فلرها طی قراردادی به هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون فرستاده می‌شود، گفت: بخش خصوصی از این پروژه استقبال خوبی کرده در تمام مناقصه‌ها برنده شده و کار اداری در حال انجام است .

وی درباره ارسال گاز به نیروگاه‌ها نیز بیان کرد: از ابتدا قرار بود که گازهای فلر برای تولید برق ارسال شود اما بین شرکت‌های بخش خصوصی و وزارت نیرو توافقی حاصل نشد بنابراین تصمیم بر این شد که گازها طی مناقصه‌ها به پتروشیمی واگذار شود.

کوتی درباره طرح آماک نیز گفت: اهواز یک ، دو و سه گازهای اسیدی باقیمانده داشتند که برخی در ماشین‌آلات و خط لوله به خاطر اشکالات فنی ایجاد شده بود ما برای جمع‌آوری این گازها برنامه و پروژه‌هایی داشتیم اما پیش نرفته و اخیرا طبق دستور وزیر پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش شدند.

 مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز رقم سرمایه مورد نیاز در این بخش را ۱.۲ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: اخیرا قراردادی امضا شده و طی دو سال آینده اکثر فلرها به سمت خاموشی یا حداقلی می‌روند.

وی در ادامه توضیح داد: در توافق‌نامه بین پتروشیمی و مناطق نفت‌خیز جنوب دو قرارداد بزرگ داریم که براساس آن خوراک بید بلند ۲ و پتروشیمی مارون تامین می‌شود.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز توضیح داد: پتروشیمی مارون با ۱۶۷ میلیون دلار در هشت پروژه حدود ۱.۳ میلیون فوت مکعب و هلدینگ خلیج فارس با یک میلیارد و ۴۹ میلیون دلار ، ۱۲۰ فوت مکعب گاز را برداشت می‌کند.

کوتی خاطرنشان کرد: برای ۴۴ میلیون دلار از پروژه‌های دیگر نیز سرمایه‌گذار بخش خصوصی نداشته‌ایم و قرار است از منابع داخلی تامین مالی صورت گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه ۳.۳ تریلیارد برای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: ارزش هر میلیون فوت مکعب ۲ تا ۴ هزار دلار است و قرار است ظرف دو  الی سه سال آینده تمامی این گازهایی که می‌سوزند جمع‌آوری شود.

کوتی میزان کل گاز تولیدی مناطق نفت‌خیز جنوب را ۲۴۰۰ میلیون فوت مکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان بیش از ۹۰ درصد یعنی ۲ هزار میلیون فوت مکعب جمع‌آوری خواهد شد.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز درباره بازگشت سرمایه بخش خصوصی برای اجرای این پروژه‌ها نیز اظهار داشت: قطعا با توجه به قیمت گاز بازگشت سرمایه مثبت است و بعد از دو سال برمی‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز