خبرگزاری کار ایران

مشاور کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در گفت و گو با ایلنا:

مصرف هرگونه هورمون برای افزایش رشد مرغ و ماهی در اروپا ممنوع است/اروپایی‌ها علاقه‌ای به خرید محصولات تراریخته ندارند/ شکایت آمریکا از کشورهایی که تراریخته مصرف نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۵۱۶

مشاور کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با بیان اینکه استفاده از هورمون برای رشد مرغ و ماهی در اتحادیه اروپا ممنوع است، گفت: مصرف‌کنندگان اروپایی اصلا به سراغ محصولات تراریخته نمی‌روند بنابراین فروشگاه‌ها هم علاقه‌ای به این محصولات نشان نمی‌دهند.

پاتریک دبویسر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص اینکه اکنون اتحادیه اروپا از محصولات تراریخته مصرف می کند یا خیر? گفت: در اتحادیه اروپا محصولات غذایی تراریخته تنها زمانی در بازار عرضه می‌شود که فرآیند تایید قانونی را طی کرده باشد.

رئیس دانشکده کشاورزی پارما تصریح کرد: در این فرآیند ما خطرهای احتمالی این محصولات را برای انسان، حیوان و محیط‌زیست در نظر می‌گیریم. اگر برآیند این فرآیند از نظر سازمان سلامت غذایی اروپا (افسا) مثبت باشد، سپس اعضای اتحادیه می‌توانند درباره استفاده از این محصولات رایزنی کنند. برای انجام این امر نیاز به توافق اکثریت اعضای اتحادیه اروپا است.

وی گفت: تاکنون 66 درصد از محصولات تراریخته توانسته‌اند تایید اتحادیه اروپا را به دست آورند. این میزان شامل 27 درصد ذرت، 19 درصد سویا، شش درصد کورتون و 10 درصد کانولا است.

مشاور کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا اظهار داشت: این محصولات در اروپا تولید نمی‌شود بلکه از آمریکا، آرژانتین‌و برزیل وارد می‌شود. این محصولات اجازه توزیع در اتحادیه اروپا را دارند. مشکل اینجاست که اگرچه اتحادیه اروپا اجازه توزیع این محصولات را داده،‌ اما کسی علاقه‌ای به خرید آن‌ها ندارد.

وی به ایلنا گفت: مصرف‌کنندگان اصلا به سراغ محصولات تراریخته نمی‌روند.بنابراین فروشگاه‌ها هم علاقه‌ای به این محصولات نشان نمی‌دهند.

 دبویسر تصریح کرد:محصولات تراریخته در زمینه غذای دام نیز کارکرد دارند که بیشتر شامل دانه‌های سویا می‌شود. ما سالانه دو میلیارد دلار دانه دستکاری‌شده ژنتیکی از آمریکا وارد اتحادیه اروپا می‌کنیم. بنابراین، برخی معتقدند که 70 الی 80 درصد از دانه‌های خوراکی دام در اتحادیه اروپا به‌صورت اصلاح ژنتیکی هستند.

وی ادامه داد: در اتحادیه اروپا اگر دام از دانه‌های دستکاری‌شده تغذیه کند، نیازی نیست که محصولات برآمده از آن‌ها برچسبی مرتبط با این موضع داشته باشند،‌ چراکه در این صورت مصرف‌کننده گمان می‌کند که این محصولات نیز به‌صورت ژنتیکی اصلاح شده‌اند. البته این امر اهمیت ندارد.

وی گفت: در جهان 70 درصد از دانه‌های خوراکی از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت که اگر حیوانی غذای اصلاح‌شده بخورد پس خودش نیز دستخوش تغییر ژنتیکی می‌شود.

وی در رابطه با ممنوعیت محصولات تراریخته در برخی کشورها گفت: برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد، چراکه اگر چنین بود ایالات متحده به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌برد. در خلال سال‌های 1998 تا 2004 اروپا هیچ محصول تراریخته‌ای را از آمریکا وارد نکرد و به همین دلیل واشنگتن از اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

وی در خصوص استفاده از هورمون برای رشد ماهی و مرغ به ایلنا گفت: در رابطه با استفاده از هورمون برای رشد مرغ و ماهی باید بگویم که این اقدام در اتحادیه اروپا ممنوع است. استفاده از برخی هورمون‌های دامپزشکی و بهبود چرخه زیستی دام مورد قبول است، اما استفاده از این هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها برای افزایش تولید مطلقا قدغن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز