خبرگزاری کار ایران

عناوین هسته های اندیشه ورزی وزارت اقتصاد اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۰۵۱

وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نخستین انتصابات خود، پیمان میراب را به عنوان دستیار وزیر در امور هسته‌های اندیشه ورزی منصوب کرد. پیام این انتصاب حکایت از اهمیت هسته‌های مذکور در برنامه‌های وزیر جدید اقتصاد دارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از  شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، در همین ارتباط، عناوین هسته‌های اندیشه ورزی وزارت اقتصاد با توجه به وظایف تعریف شده، اعلام شد.

بنا بر این گزارش، برخی از این عناوین عبارت از "اقتصاد کلان با محوریت تقویت رشد اقتصادی، کنترل تورم، افزایش سرمایه گذاری و ثبات متغیرهای کلان اقتصادی"، "بهبود فضای کسب و کار و خصوصی سازی اثربخش"، "تامین مالی داخلی"، "تامین مالی خارجی"، "اصلاح نظام پولی و بانکی"، "اصلاح نظام مالیاتی و ارتقای اثر بخشی آن" و "ارتقای عملکرد نظام گمرکی" هستند.

این گزارش، "مدیریت حرفه ای و افزایش کارایی شرکت داری دولتی"، "مدیریت دارایی ها و  بدهی های دولت"، "اقتصاد هوشمند و توسعه زیرساخت های مرتبط" و "کاربست آموزه های دینی در حوزه بانکداری، بیمه، بازار سرمایه، مالیات و . . ." از جمله دیگر عناوین هسته های اندیشه ورزی وزارت اقتصاد اعلام می کند.

در بخش دیگری از این گزارش، به شرح برخی از وظایف هسته های اندیشه ورزی پرداخته شده است.

برنامه ریزی و تصمیم سازی در حوزه های راهبردی وزارت اقتصاد و کمک به سیاستگذاری کلان اقتصادی و ارائه پیشنهادات سیاستی در راستای ارتقای عملکرد وزارتخانه، کمک به تعیین اولویت های راهبردی وزارتخانه، طراحی ساز و کار های اجرایی سیاست های اقتصادی مبتنی بر اصول طراحی و ساز و کار (mechanism design) و رصد تازه های گفتمانی، سیاستی، علمی و فنآوری از دیگر وظایف هسته های اندیشه ورزی است.

این گزارش حاکی است، شناخت نیازها و مشکلات جامعه و انتقال سریع آن به وزارتخانه به همراه راه حل های اجرایی در افق های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نیز از جمله وظایف هسته های اندیشه ورزی است.

همچنین، ارایه راهکارهای مناسب برای ارتقای کیفیت تصمیمات و ارایه راه حل های مناسب برای حل مسایل و  چالش های فرا دستگاهی، بین بخشی و فرابخشی و شناسایی و اولویت بندی ایده های برتر بر اساس نیاز و میزان عملی بودن و معرفی آنها به حوزه های وظیفه ای ذینفع، از دیگر وظایف تعیین شده از سوی وزیر اقتصاد برای هسته های اندیشه ورزی عنوان شده است.

گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی با هدف ارتقای توان تصمیم سازی، تصمیم گیری و سیاستگذاری در مواجهه با مسایل پیچیده و پویا و افزایش کیفیت تصمیمات متخذه و همچنین به جریان انداختن یافته های علمی جدید در بسته های سیاستگذاری، با بهره گیری از تمامی ظرفیت های علمی و تخصصی کشور، مبادرت به ایجاد هسته های اندیشه ورزی نموده است.

این هسته ها که متشکل از مدیران دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان بخش خصوصی و صاحبنظران دانشگاهی است، به عنوان بازوی مشورتی وزارت امور اقتصادی و دارایی عمل خواهند کرد.

این کانون های تفکر، وظیفه ایجاد و پردازش ایده و تولید دانش لازم برای تصمیم سازی و تصمیم گیری را دارند و ما حصل تلاش های آنها در فرآیند سیاستگذاری، وارد شده و در ارتقای توان کارشناسی دستگاه های اجرایی، نقش بی بدیلی خواهند داشت.

این گزارش تصریح دارد: اعضای این هسته های اندیشه ورزی، فارغ از گرایشات سیاسی و علمی انتخاب می شوند و ویژگی اصلی آن، ترکیب جوانان و صاحبان تجربه است.

شایان ذکر است، تشکیل هسته های اندیشه ورزی وزارت اقتصاد، یکی از برنامه های ارائه شده از سوی فرهاد دژپسند در جلسه کسب رای اعتماد مجلس شورای اسلامی بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز