خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز آمار ایران:

داده‌ها و اطلاعات آماری با کیفیت مستلزم نظام آماری یکپارچه و پاسخگو است/آمار با کیفیت زیر ساخت اصلی حکمرانی شایسته

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۶۰۶

پارسا اظهار داشت: آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت سه حلقه وابسته به هم می‌باشند که زنجیره توسعه با آنها شکل می‌گیرد. لذا توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست و این سه لازم و ملزوم یکدیگرند.

امید علی پارسا در گفت‌وگو با روابط عمومی مرکز آمار ایران  با اشاره به نقش مهم داده‌ها و اطلاعات آماری  در برنامه‌ریزی و ارزیابی توسعه کشور  گفت :‌ مردم و بنگاه های اقتصادی و دیگر نهادهای اجتماعی و فرهنگی برای برنامه ریزی و انجام فعالیت های خود نیازمند داده ها و اطلاعات آماری با کیفیت (جامع و یکپارچه، قابل اعتماد، به هنگام و در دسترس همگان) بوده و همه اینها مستلزم یک نظام آماری یکپارچه و پاسخگو است که الزاما باید با استاندارد های بین المللی و ملی کار کند.

وی افزود:‌آمار با کیفیت زیر ساخت اصلی حکمرانی شایسته (Good governance)  است و هرگونه خلا و کمبود در این زمینه کارایی و اثربخشی برنامه ریزی های توسعه و اقدامات اجرایی را کاهش می‌دهد و به عبارت دیگر : آمار و اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت سه حلقه وابسته به هم می‌باشند که زنجیره توسعه  با آنها شکل می‌گیرد. لذا توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست و این سه لازم و ملزوم  یکدیگرند. 

دکتر پارسا  با تاکید بر ضرورت ایفای نقش مهم مرجعیت یگانه مرکز آمار ایران در آمار های رسمی کشور و دبیر خانه شورای عالی آمار به عنوان موتور محرک این مرجعیت،‌افزود:‌ در حال حاضر حداکثر ٥٥% از نیاز های ملی، ٣٥% از نیاز های استانی و ١٥% از نیاز های شهرستانی توسط نظام آماری کشور تولید می‌شود که نشانگر خلا بسیار بزرگی در برنامه ریزی های توسعه و پایش و ارزیابی آن می‌باشد.

رئیس مرکز آمار ایران  در ادامه این گفت و گو، کاربرد فناوری های نوین مبتنی بر بستر مناسب IT  ،در حوزه برنامه ریزی توسعه را ،‌ نه یک انتخاب، که یک الزام و بلکه تنها گزینه  ذکر  کرد.

وی تصریح کرد:‌ در حوزه تولید داده های آماری باید روش‌های ثبتی مبنا (Register based)  مبتنی بر داده های اداری (Administrative data) جایگزین روش های سنتی مراجعه حضوری و ثبت داده های خود اظهاری شود. در روش های ثبتی مبنا ریز داده های آماری( Micro data ) توسط دستگاه‌های اجرایی در حین انجام وظایف جاری ثبت و ضبط می‌شوند و در اختیار سلسله مراتب اداری، نظام آماری و نظام برنامه ریزی قرار می‌گیرند و این فرآیندها فقط در بستر فناوری های نوین امکان پذیر است.

پارسا افزود: عصر حاضر، عصر انفجار داده ها و اطلاعات آماری و دانش در فضای دیجیتال است و بدون استفاده از این فناوری‌ها سرعت، صحت، دقت، نظارت و کیفیت در تولید داده ها و اطلاعات آماری غیر ممکن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز