خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

ایجاد 82هزار شغل در بخش کشاورزی در سال جاری/ آمریکا فکر نکند با یک تحریم ملت به زانو درآمده و به مذاکره برمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۵۱۶

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ما 17 هزار و 250 میلیارد تومان را برای اشغال‌زایی پیشنهاد کردیم که به 82 هزار شغل در بخش کشاوزری هم تعلق می‌گیرد و 886 میلیارد تومان یارانه برای آنها در نظر گرفتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه امضای تفاهم‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال گذشته ما چه برای شرایط عادی و چه شرایط تحریمی سازوکار ایمن‌سازی برای ایجاد فرصت‌های شغلی را ایجاد کردیم و به دنبال ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال جاری هستیم که 82 هزار شغل آن در بخش کشاورزی است و ما در 10 رسته سرمایه‌گذاری کرده تا هم فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کنیم و هم فرصت‌های کنونی را حفظ کنیم. همچنین با صحبت‌هایی که با آن حجتی داشتیم سعی می‌کنیم باغات را در مناطق مرزی توسعه دهیم تا امرار معاش مرزنشینان و روستائیان عزیز باشند.

وی ادامه داد: ریالی از این منابع تخصیص یافته برای این طرح ربطی به نرخ ارز یا تحریم‌ها ندارد و البته این انتظار به حقی است که در شرایط تحریم سازمان برنامه و بودجه برنامه‌هایی برای اقتصاد داشته باشند و این در راستای تبصره 18 برنامه بودجه سال 97 است.

وی افزود: مقوله اشتغال‌زایی به تحریم ربطی ندارد و این تفکر که همه چیز را به تحریم نسبت دهیم صحیح نیست. ما می‌توانیم و دشمنان هم توانایی‌های ما را به زبان جاری می‌کنند. دشمنان ما عقیده دارند ایران کشور بزرگ و ثروتمندی است، هفته گذشته وزیر امور خارجه آمریکا دو بار گفت ما با کشوری مواجه هستیم که ثروتمندترین کشور جهان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اذعان داشت: طبق آمارهای جهانی ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و آمریکایی‌ها نمی‌توانند فکر کنند با یک تحریم ملت ایران را به زانو درآورده و ما را به پشت میز مذاکره بازمی‌گردانند شما در نتیجه مذاکرات قبلی چه کردید؟ آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از 12 بار اعلام کرد ایران در تعهدات خود پایبند بوده است.

آمریکا به افکار عمومی پاسخ دهد

وی افزود: به خاطر فرهنگ ایرانی و اسلامی است. ما زمانی که پیمانی می‌بندیم به پیمان خود عمل می‌کنیم آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی پاسخ دهند که در زمینه مذاکرات چه کردند؟

نوبخت با اشاره به میزان تسهیلات دولتی برای اشتغال‌زایی تشریح کرد: ما 17 هزار و 250 میلیارد تومان را برای اشغال‌زایی پیشنهاد کردیم که به 82 هزار شغل در بخش کشاوزری هم تعلق می‌گیرد و 886 میلیارد تومان یارانه برای آنها در نظر گرفتیم و در این عرصه هیچ نیازی برای اینکه تحریم باشیم یا نباشیم، نداریم.

70 درصد ایرانی‌ها معتقدند با برنامه ریزی درست از تحریم عبور می‌کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: درنظر سنجی که انجام شده بیش از 70 درصد از ایرانی‌ها معتقد بودند اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم می‌توانیم از تحریم عبور کنیم زمانی که مردم چنین امیدی دارند و ما امکانات لازم را داریم چرا برنامه‌ریزی نکنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: در این جلسه دو گروه مسئولین و اصحاب رسانه حضور دارند و پرسش اصلی این است که مردم از این دو گروه چه انتظاری دارند؟ دغدغه امروز ما این است که کشور را از شرایطی که بدخواهان نظام و مردم ایجاد کرده‌اند خارج کنیم و بتوانیم به یک ثبات نسبی برسیم و خواسته آنها را خنثی کنیم. البته بخش‌هایی از اقتصاد خواسته یا ناخواسته به علت متغیرهای برون‌زا تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: نرخ ارز و درآمدهای ارزی یک متغیر برون‌زا است که تحت تاثیر این شرایط قرار گرفت و بنده ضمن عذرخواهی از مردم ایران از مسئولین بانک مرکزی که توانستند ثبات در بازار ایجاد کنند قدردانی می‌کنم.

وی در توضیح بخش دیگری از اقتصاد کشور گفت: این بخش بدون توجه به برنامه‌های بدخواهان کشور می‌تواند فعالیت کند و مطالبات مردم مانند رشد اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و تثبیت فرصت‌های موجود را انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنده از مقام معظم رهبری به دلیل نگاه ویژه ایشان به اشتغال کمال تشکر را دارم که به ما اجازه دادند در راستای اشتغال مناطق عشایری و روستایی اقداماتی انجام دهیم همچنین ایشان پیشنهاد رئیس جمهور منبی بر اختصاص یک میلیارد دلار برای ایجاد فرصت‌های شغلی را پذیرفته‌اند.

اختصاص 12 هزار و 700 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم

وی با بیان اینکه مطالبات کشاورزان برای محصول گندم را تا آخر مهرماه پرداخت کرده‌اند، گفت: کشور ما 10 میلیون تن گندم وارد می‌کرد که امروز مستغنی از آن است ما برای امسال 12 هزار و 700 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم اختصاص دادیم به طوری که اگر در سال‌های پیشین تا پایان آذرماه تسویه با کشاورزان صورت می‌گرفت امسال این کار در آخر مهرماه صورت گرفت البته باید در نظر داشته باشیم که ما تعهدات دیگری مانند پرداخت‌های بازنشستگی و یا طرح سلامت را نیز می‌پردازیم. همچنین بدون توجه به شرایط تحریم نزدیک به 31 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز