خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید از طیب‌نیا انتطار معجزه داشت/ بانک مرکزی بدهی خود از سیستم بانکی را طلب کند

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۸۴۵

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: طیب‌نیا با نظرات خود در شورای پول و اعتبار می‌تواند تعامل بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را افزایش دهند تا سیاست‌های پولی و مالی با یکدیگر هماهنگ باشند.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد عضویب علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد پیشین در شورای پول و اعتبار گفت: آقای طیب‌نیا نظرات خوبی در مورد مبازره با تورم دارند اما باید توجه داشت که در این شرایط نباید انتظار معجزه داشت، ایشان با نظرات خود در شورای پول و اعتبار می‌تواند تعامل بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را افزایش دهند تا سیاست‌های پولی و مالی با یکدیگر هماهنگ باشند.

وی ادامه داد: اینکه آقای طیب نیا نظرات خوبی در مورد مبارزه با تورم دارد شکی در آن نیست اما در شرایط فعلی مشکل این است که آیا ایشان می‌توانند نرخ ارز را به عنوان دلیل اصلی تورم کاهش دهند؟ نرخ ارز از 4 هزار تومان به 14 هزار تومان رسیده بنابراین تولید و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

بغزیان تصریح کرد: برای کاهش تورم باید هزینه تولید کاهش یا بهره‌وری تولید افزایش یابد که افزایش بهره‌وری نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است و در کوتاه‌مدت  باید راهکاری برای افزایش غیرمنطقی کالاها از طریق سوء استفاده یا احتکار اندیشیده شود، بنابراین نباید از آقای طیب‌نیا انتظار معجزه داشته باشیم.

این استاد دانشگاه در مورد سیاست پولی مناسب با توجه به شرایط اقتصادی گفت: با توجه به اینکه بسته سیاستی-نظارتی برای سال 97 هنوز منتشر نشده است اما سیاست‌های پولی می‌تواند به نوعی ناظر بر افزایش نقدینگی از طریق پایه پولی باشد و از سویی بانک مرکزی بدهی خود از سیستم بانکی را طلب کند یا از طریق ایجاد انضباط مالی نقدینگی را به سمت بخش‌های مولد هدایت کند.

وی افزود: باید شرایطی فراهم شود تا بانک‌ها املاک خود اعم از ساختمان، برج یا مراکز تجاری خود را فروخته و از منابع آن برای اعطای تسهیلات کمک بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز