خبرگزاری کار ایران

بیانیه پایانی یازدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۷۱۱

یازدهمین نشست کمیته نظارتی اوپک و غیراوپک در ابوظبی که عمده تمرکزش بر بررسی چشم‌انداز عرضه و تقاضا در سال ۲۰۱۹ بود، پایبندی تولیدکنندگان حاضر در توافقنامه کاهش عرضه نفت را ۱۰۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شانا، در یازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک و غیر اوپک امروز (یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه) در ابوظبی گزارش ماهانه کمیته مشترک فنی(JTC) و تحولات کوتاه مدت در بازارهای جهانی نفت خام شامل چشم‌انداز و سناریوهای تحلیلی بررسی شد.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک بر اقدام‌ها و تلاش‌های مستمر تولیدکنندگان حاضر در بیانیه همکاری  ( Declaration of Cooperation) با هدف ایجاد بازار نفت متوازن و پایدار به نفع هر دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده، صنایع و  اقتصاد جهان تاکید کرد.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک اشاره کرد که شرکت‌کنندگان در بیانیه همکاری  در اکتبر ۲۰۱۸ به توافقنامه کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (مصوبه نشست ۱۷۱ اوپک و نخستین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در وین) ۱۰۴ درصد پایبند بوده‌اند.

کمیته همچنین شرایط کنونی عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام را بررسی و اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ رشد عرضه بیش از تقاضای جهانی سبب ایجاد تردیدهایی در بازار می‌شود.

این کمیته تاکید کرد که تعدیل چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان در کنار این تردیدها، می‌تواند سبب کاهش تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۱۹ میلادی شود و سرانجام به افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا بینجامد.

کمیته وزارتی همچنین از کمیته فنی خواست شرایط بازار را به‌طور مداوم رصد و سناریو‌های تحلیلی مبنی بر داده‌های جدید را با توجه به گزینه‌های مربوط به ارقام تولید در سال ۲۰۱۹ بررسی کند، زیرا امکان به‌کارگیری راهبردهای جدید برای ثبات بازار وجود دارد.

دوازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک پنجم دسامبر (چهارشنبه، ۱۴ آذرماه) یک روز پیش از صدو هفتادوپنجمین نشست عادی که آخرین نشست سال ۲۰۱۸ وزیران نفت و انرژی اوپک است، در وین برگزار می‌شود.

اعضای اوپک و غیر اوپک در نشست ۱۷۴ اوپک تصمیم گرفته بودند پایبندی خود به سقف تولید تعیین شده را به ۱۰۰ درصد برسانند.

اعضای اوپک در نشست ۱۷۱ خود در دسامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند برای کمک به ثبات بازار و بهبود قیمت نفت روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و در کنار آنها کشورهای غیرعضو به رهبری روسیه متعهد شدند در مجموع روزانه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش تولید دهند.

کشورهای حاضر در توافق تصمیم گرفتند به منظور نظارت بر حسن اجرای مصوبه‌های نشست‌های اوپک و نشست‌های مشترک اوپک و غیراوپک و بررسی میزان پایبندی تولیدکنندگان به سهمیه‌ها و تعهدها، کمیته‌ای متشکل از چند کشور عضو و غیرعضو اوپک تشکیل دهند که هرچند وقت یک بار نشست‌های فنی با حضور کارشناسان و نشست‌های وزارتی با حضور وزیران کشورهای عضو کمیته برگزار می‌شود.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافقنامه کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (JMMC) متشکل از وزیران کشورهای کویت، عربستان، ونزوئلا، الجزایر، روسیه و عمان است؛ امارات هم به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک در این نشست‌ها حضور دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز