خبرگزاری کار ایران

در نشست کمیسیون عمران با اعضای هیئت مدیره شهرهای جدید مطرح شد؛

مترو هشتگرد به زودی بهره‌برداری می‌شود/ در تامین زیرساخت‌ها بسیار عقب افتاده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۲۲۵

نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات شرکت عمران‌ شهر جدید هشتگرد با حضور معاون وزیر، اعضای هیئت مدیره شهرهای جدید، معاون وزیر نیرو در مسکن مهر، مدیران کل آبفای کشور و استان فرماندار ،مدیرعامل شرکت عمران‌، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد در خصوص بررسی کمبودها و نیازهای این شهر در پیشبرد اهداف پیش رو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی شهرجدید هشتگرد بابیان اینکه سیاست ایجاد شهر های جدید از اواخر سال ۶۰ آغاز شد گفت: در آن مقطع با کلان شهرها مواجه بودیم و برای ممانعت از حاشیه نشینی ۱۷ شهر در اطراف کلان شهرها استارت خورد اما متاسفانه این سیاست با مسائل و مشکلاتی نیز همراه شد.

حبیب اله طاهرخانی افزود: افتتاح مترو در حوزه زیرساختی و فاضلاب از جمله مسائل و مشکلاتی بود که در شهر جدید هشتگرد بوجود آمده بود اما به لطف مسئولین این مشکلات حاد نشدند و تا حدودی برطرف شده اند و به زودی شاهد بهره برداری آنها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ۲۱۶ هزار مسکن مهر در کلان شهر تهران و مجموع شهرهای جدید مستقر شده گفت: متاسفانه ما در تامین زیرساختها بسیار عقب افتاده‌ایم.

وی گفت: در این شهر ما ۴۹ هزار مسکن مهر را شروع کردیم که به لحاظ نبود زیرساختها ۱۵ هزار واحد فاقد متقاضی بود.

طاهرخانی گفت: در حال حاضر دیدگاه مدیران استانی تامین زیرساختهای لازم در شهر بوده و با افزایش قیمت مسکن در تهران در حال حاضر اقبال مردم برای سکونت در شهر جدید هشتگرد افزایش یافته است.

وی گفت: با احداث زیر ساختها برای مسکن مهر در این شهر ظرفیت ویژه ای برای سکونت فراهم میگردد.

طاهر خانی گفت: ما توانایی هزینه برای مسکن مهر را از منابع داخلی در اختیار داریم ولی متاسفانه به لحاظ مشکلات موجود و عدم اجازه بازرسی کشور و مجلس نمی‌توانیم هزینه لازم را در مسکن مهر انجام دهیم لذا از مجلس می خواهیم این اجازه را به ما بدهند تا بتوانیم خدمات بیشتری را به ساکنین مسکن مهرکه اغلب از اقشار کم در آمد جامعه هستیم ارائه دهیم.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل آبفای کشور با بیان اینکه متاسفانه در جانمایی احداث شهر های جدید به مسئله مهم آب توجه نشد گفت: شهر جدید هشتگرد نیز همچون دیگر شهرها از این قاعده مستثنی نیست اما با این وجود ما خدمات لازم را ارائه می دهیم و هر جا جمعیتی مستقر میشود مخصوصا مسکن مهر که اقشار آسیب پذیر هستند تلاش می کنیم قبل از استقرار جمعیت مسائل زیربنایی را آماده کنیم.

حمیدرضا جانباز به چالش اساسی نیمه جنوبی البرز از استان قزوین تا سمنان اشاره کرد و گفت: جمعیت یکپارچه و زیادی در این گستره مستقر هستند که نیاز است تامین زیرساختهای آنها در مجلس مطرح، تا به این چالش رسیدگی شود.

وی گفت: قسمت عمده ای از تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد تکمیل شده و فاز دوم آن با تامین اعتبار به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال و اختصاص ۱۳۰۰ میلیارد ریال از منابع ملی، زیرساختهای آب و فاضلاب این شهر به اتمام رسیده و آماده بهره برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با اشاره به جمعیت رو به افزایش این شهر و ترافیک بزرگراه اظهار داشت: نیاز به تامین خدمات در این شهر ملموس است و امید است با تامین اعتبار برای راه اندازی مترو این پروژه تا پایان سال افتتاح گردد و شاهد جذابیت بیشتر در شهر باشیم.

سید مهدی هدایت گفت: در این شهر ۴۹ هزار مسکن مهر است که ۲۶ هزار واحد آن افتتاح شده و ۱۲ هزار واحد هم در حال تکمیل می باشد و در صورتی که منابع اعتباری زیرساختها تامین گردد پرونده مسکن مهر امسال بسته خواهد شد.

هدایت افزود: زیر ساخت های مسکن مهر را در الویت قرار داده و تمام تعهدات روی زمین مانده را با کمک شورا و مدیریت شهری  اجرا خواهد کرد تا رفاه و آسایش را به ساکنان این شهر برگرداند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با اشاره به کمبود قیر برای آماده سازی خیابانهای مسکن مهر خواستار اختصاص قیر یارانه ای برای آماده سازی راههای این شهر شد.

وی با بیان اینکه شرکت عمران در انجام امور محوله خود به خوبی اقدام می کند گفت: در حال حاضر دهها طرح عمرانی، پروژه روبنایی، چند مدرسه و ۲ باب کلانتری، ۲ باب درمانگاه در این شهر افتتاح شده و ۴ درمانگاه در حال ساخت می باشد اما متاسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی، معلم و کادر آموزشی دستگاه بهره بردار از تحویل این پروژه ها سرباز می‌زنند.

مدیرعامل شهر جدید هشتگرد با اشاره به اینکه شهر جدید دومین شهر استان از لحاظ وسعت می باشد گفت: متاسفانه ناوگان درون شهری این شهر به دلیل پراکندگی فازها و فاصله آنها دچار مشکل است که نیاز به اهتمام و تقویت دارد.

فرماندار ساوجبلاغ نرخ مهاجرت این شهرستان را بالاتر از سایر شهرهای کشور بیان کرد و گفت: این شهرستان با ۳ و ۴ دهم نرخ مهاجرت بالاترین سر ریز جمعیت را دارا می باشد که این موضوع توجه و دید ملی مسئولین رامی طلبد تابا مرتفع ساختن مشکلات این شهرستان خدمات بهتری به مردم ارائه گردد.

ابوالقاسم پالیزگیر تکمیل تصفیه خانه شهر جدید هشتگرد و شهر قدیم را مورد تاکید قرار داد و خواستار تکمیل این پروژه های مهم شد.

وی گفت: متاسفانه شهر جدید هشتگرد با وجود برجهای بلند فاقد سایت امداد و نجات و نردبان هیرولیکی برای مواقع بحران می باشد که نیازمند اهتمام مسئولین می باشد.

پالیزگیر گفت: رهاسازی فاضلاب فاز ۷ به پایین بزرگراه تهدید بزرگی می‌باشد که علاوه بر ایجاد مشکلات برای ساکنین پایین دست اتوبان از نظر زیست محیطی نیز بسیار آلاینده می باشد.رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی  در حاشیه بازدید از متروی شهرجدید هشتگرد اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر در حاشیه شهرها و بافتهای آسیب پذیر در مقابل حوادث غیرمترقبه زندگی میکنند که باید به صورت ویژه به تقویت حاشیه شهرها توجه گردد که لازمه آن ورداخت تسهیلات ارزان قیمت و واگذارب زمین دولتی برای احداث مسکن و واحد جدید توسط دولت می باشد.

محمدرضا رضایی کوچی با تاکید بر اینکه تامین مسکن در جامعه به عنوان دغدغه ملی مطرح است، گفت: در قوانین بالادستی و برنامه ششم قانون بودجه دولت را مکلف کرده ایم تا برای اقشار ضعیف جامعه واحدهایی ارزان قیمت در نظر گرفته شود و هر سال ۲۷۰ محله نوسازی و احیا گرددکه این برنامه با حضور وزیر جدید به صورت جدی دنبال خواهد شد‌.

رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه متاسفانه در کشور ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی کم داریم گفت: در چند سال گذشته به دلیل رکود بحث مسکن و افزایش قیمت مسکن و اجاره بها میزان واحدهایی که باید احداث گردد افزایش یافته است.

وی بابیان اینکه یک سوم اقتصاد کشور به بحث مسکن بر میگردد افزود:  باید همه بسیج شوند و با تامین نیاز مسکن اقشار کم درآمد علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ هزار کارگر مسکن و درآمد زایی برای شهرداری ها، اقتصاد کشور نیز بهبود و بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی را فعال خواهد شد.

رضایی کوچی گفت: اولویت ما در مجلس و وزارت راه وشهرسازی تولید مسکن و توجه به مسکن اقشار ضعیف جامعه که به امید خانه دار شدن تمام دارایی خود را فروخته تا صاحب مسکن شوند.

رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای تکمیل مسکن مهر موجود در کل کشور ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تلاش می‌شود تامین گردد تا به طور کامل پرونده مسکن مهربسته شود.

رضایی کوچی در ارتباط با قطار شهری کرج هشتگرد اظهار داشت: این پروژه به دلیل تلاشهای خوب کارفرما و پیمانکار بخوبی پیشرفت داشته و تا یکماه آینده آماده بهره برداری خواهد بود و در دهه فجر افتتاح خواهد شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز