خبرگزاری کار ایران

در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی با وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد:

تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه خسارت بالایی به تجارت خارجی خواهد زد/ می‌ترسیم شیر از سفره خانوار حذف شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۱۲۲

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: تصمیم گیری‌های خلق الساعه از مشکلات ما است یک روز صادرات شیرخشک ممنوع و یک روز آزاد می‌شود که خسارت بالایی به تجارت خارجی خواهد زد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا قاسمی نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی با وزیر جهاد کشاورزی که در اتاق تعاون برگزار شد اظهار کرد :25 هزار تعاون فعال در حوزه کشاورزی داریم که درقالب 19هزار اتحادیه ملی هستند. 

وی با بیان اینکه براساس آمار 70 درصد تولیدات کشاورزی در بخش تعاون هستند، افزود: در وزارت تعاون تعاونی‌هایی وجود دارد که مشابه آن را سازمان تعاون روستایی هم دارد اما طبق ماده 19 قانون اساسی این موازی کاری نباید وجود داشته باشد.

قاسمی در رابطه با خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی خاطرنشان کرد: در رابطه با خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه قانون گذار قانون اجرای بیمه اجباری را گذاشته اما اجرا نمی شود در شرایط تحریمی تنها راه خروج از آن تولید پایدار است که نیاز به حمایت دارد. تصمیم گیری‌های خلق الساعه از دیگر مشکلات ما است یک روز شیرخشک ممنوع و یک روز صادرات آن آزاد می‌شود که خسارت بالایی به تجارت خارجی خواهد زد .

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در رابطه با صادرات اذعان داشت: در حوزه صادرات دولت سیاست درستی در پیش گرفته که ارز حاصل از صادرات به کشور باز گردد اما برخی کالاها با ارز آزاد و برخی با ارز نیمایی وارد می شود که اختلاف قیمت دارد و صادرات را با مشکل مواجه می‌کند که همین امر باعث قاچاق شده و صادر کنندگان باتجربه را از بازار بین الملل خارج کرده است. این اتفاق در میان مدت باعث از دست رفتن بازار های هدف خواهد شد .

وی گفت: تجربه موفقی در حضور در بازارهای روسیه و قطر نداشتیم در حالی که آنها به محصولات کشاورزی ما نیاز دارند، با یک تصمیم هدفمند می‌توانستیم به این امر دست یابیم. 

وی یادآور شد: کشت فراسرزمینی بخاطر کمبود آب در کشور بسیارخوب است اما نیاز به برنامه ریزی هدفمند دارد و ما در بخش تعاون آمادگی داریم در کنار شما بایستیم و این کار را پیش ببریم.

قاسمی در رابطه با صندوق حمایت از سرمایه گذاری تاکید کرد: صندوق حمایت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی توان این را دارد که تسهیلات برای سرمایه گذاری بدهد و ما نیاز به سه صندوق ملی در بخش آبزیان، گل و گیاه و پسته داریم که هدف گیری آن بازارهای خارجی است.  اگر بتوانیم با بهره کم تولید کنیم می‌توانیم در بازارهای خارجی بدرخشیم.

محمود صادقی مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته در ادامه این نشست اظهار کرد: ایران رتبه اول در تولید و صادرات پسته را دارد اما امسال شرایط تغییر کرده و به خاطر شرایط بد اقلیمی با افت شدید مواجه شدیم.

وی افزود: با پیگیری‌های آقای حجتی برای تصویب نامه در هیات وزیران توانستیم گام هایی برداریم اما بانک کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه به خاطر بار مالی آن را غیر قابل اجرا دانستند تقاضای ما این است اجرای این برنامه از طریق بانک مرکزی پیگیری شود تا دست اندرکاران پسته که حتی اجازه دریافت چک نداشتند بتوانند کارهای جاری خود را انجام دهند .

صادقی در خصوص پیمان سپاری ارزی گفت: پیمان سپاری ارزی با وجود عرضه نیمایی اصلا به صلاح نیست سیاستگذار خواسته در ارتباط با پتروشیمی‌ها یک مدت زمان بازپرداخت تعیین کند تا ارز به شبکه باز گردد اما زمان سه ماه کفایت نمی‌کند و دست دلالان را باز می گذارد. مخصوصا در خصوص پسته باعث خروج دست اندرکاران اصلی خواهد شد.

فتحی مدیرعامل سراسری گل و گیاه نیز در ادامه این نشست گفت:تامین نهادهای مصرفی وارداتی و تولید داخلی بدون هیچ نظارتی بر کیفیت، کمیت و قیمت به نفع تولید کننده نیست استفاده از این نهادها می‌تواند در خروج باکیفیت محصول موثر باشد .

وی افزود: وارد کنندگان بدون تشکل‌های تخصصی مانند اتحادیه‌ها نباید نهاده‌های مصرفی را عرضه کنند .

فتحی در ادامه گفت: تاکنون چه الگوی مشخصی از بستر کشت ، اقلیم گلخانه‌ای و سیستم گرمایشی داده‌اید؟ هر کس که به شما ارایه می‌کند بدون تخصص نباید در این کارها وارد شود که در غیر این صورت زمین خواهد خورد .

وی افزود: در خصوص تدوین برنامه‌های آمایش سرزمینی آیا تاکنون برنامه‌ای داشته اید که هر محصولی مخصوص هر استان مشخص کنید تا مشکلی در پوشش تمام فصل نداشته باشید؟ قطعا چنین برنامه‌ای نداشته‌اید.ایجاد سازوکار مناسب بین سازمان مهندسی و تشکل‌ها باید انجام شود که مانع اصلی تولید است بحث صدور پروانه بهره برداری و تمدید آن باید در اختیار  تشکل‌ها قرار گیرد.

امیر حسین صفری صادر کننده برتر محصولات لبنی و مدیرعامل شرکت دالاهو در ادامه این نشست گفت: چیزی که امروز جذب کارخانجات می‌شود به میزان کافی نیست و سهم کارخانجات 30 تا 50 درصد کاهش داشته  و قیمت شیر خام به 2300 تومان رسیده است.

وی افزود: راهکاری برای اینکه کارخانجات بتوانند به اندازه نیازشان شیر جذب کنند را ارایه دهید. قیمت کالاها و مواد اولیه و اقلام بسته بندی افزایش می یابد و بر قیمت شیر تاثیر می‌گذارد. ما نگران کاهش میزان مصرف هستیم و می‌ترسیم شیر از سفره خانوار حذف شود.مکانیزم وزیر جهاد برای عرصه شیر با قیمت 2000 هزار تومان چیست تا بتوانیم قیمت گذاری را عادلانه‌تر کنیم.

جواد آزاد مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور در ادامه این نشست در پاسخ به مدیرعامل شرکت دالاهو مبنی بر کاهش تولید شیر خام اذعان داشت: ما مازاد تولید شیر را در کشور داریم و می‌توانیم بیش از این میزان تولید کنیم و مشکلی در زمینه شیر وجود ندارد .

وی در خصوص اصلاح نژاد گفت: مهمترین برنامه در حال حاضر همکاری ما با مرکز اصلاح نژاد است و دو هزار مرکز بهبود بهره برداری از دام تا هفته آینده افتتاح می‌شود. کمیته‌های فنی ما در بخش دام سبک و سنگین  بدون کمک دولت فعال هستند .

وی افزود: اتحادیه سراسری ما جایگاهی در شرکت پشتیبانی امور دام ندارند سامانه شیر هم باید داشته باشیم اما اول باید در طرح مدیریت دام به جایی برسیم .

مهدی مسعودی مدیرعامل اتحادیه خوراک دام ، طیور و آبزیان در پایان این نشست اظهار کرد: ما از شما خواهش داریم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی به ما با شفافیت بگویید که کارخانجات خوراک دام را به رسمیت می شناسید یا خیر که ما تکلیف خود را بدانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز