خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد:

دولت نمی‌خواهد فشار جدیدی به مردم تحمیل شود/ دوستان ما دنبال راهی هستند که آمریکا شکست بخورد

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۱۰۴

جهانگیری با بیان اینکه دولت نمی‌خواهد به مردم فشار جدیدی تحمیل شود اما مجبور است برخی از سیاست‌ها را تغییر دهد،گفت: همه ما می‌دانیم که قیمت‌هایی که امروز در بازار ارز وجود دارد واقعی نیست و بخشی از آنها غیر اقتصادی است. حتی ممکن است عددی که دولت اعلام می‌کند عدد درستی نباشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مراسم تودیع و معارفه وزیر صمت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اشاره به آغاز تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران گفت: آخرین پرده نمایش ترامپ و همکارانش دیشب به صحنه آمد، اینکه شرایط کشور از این به بعد به چه سمتی پیش خواهد رفت نکته مهمی است و باید در این خصوص با دقت تصمیم گرفت و به آن عمل کرد.

جهانگیری ادامه داد: آنچه که از نظر من در این برهه زمانی مهم است این است که باید با مردم صادقانه صحبت شود. عبور از شرایط سخت پیش‌رو جز با همراهی و مشارکت مردم امکانپذیرنیست، آنها صاحب اصلی کشور هستند باید صادقانه با آنهاصحبت شود و شرایط کشور تبیین شود. البته این بدان معنا نیست که مردم را نگران کنیم. ولی نباید هیچ موضوعی از مردم پنهان بماند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سال‌های آغازین انقلاب و روزهای جنگ گفت‌: ما دوران سختی را پشت سر گذاشتیم و در برخی اوقات تهران و شهرهای ما با موشک مورد هدف قرار می‌گرفت اما آنچه که مهم است این است که مردم باید ببینند که مسئولان آنها صادقانه برای عبور از مشکلات تلاش می‌کنند. ما اگر بتوانیم این را به مردم نشان دهیم مردم به میدان می‌آیند و از هیچ فداکاری‌ای دریغ نخواهند کرد.

جهانگیری تصریح کرد: تجربه این مسئله را نشان داده است آمریکایی‌ها با تمام توان خود وارد میدان تحریم علیه ملت ایران شده‌اند اما نکته مهم منزوی بودن آنها است، به جز اسرائیل و عربستان سعودی دیگر هیچ دولتی را نمی‌شناسند که رسماً از تحریم‌ها  حمایت کند. بنابراین با این منظر اولین پیروزی سیاسی ایران علیه آمریکا رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: دنیا در مناسبات بین‌المللی دنبال تجربه و اتفاق جدیدی است و این مناسبات این است که متحدین آمریکا در یک حرکتی که این کشور آغاز کرده علیه یکجانبه‌گرایی آن مقاومت می‌کنند و به نوعی استقلال سیاسی و اقتصادی خود را نمایش می‌دهند.

وی افزود: در تحریم‌ها افراد ضعیف و کودکان بیش از همه مورد آسیب قرار می‌گیرند. ما برای اینکه در صحنه سیاسی جهان پیروزی به دست بیاوریم باید اداره اقتصادی کشور را به نحو مطلوب در دستور کار قرار بدهیم. اداره اقتصادی کشور یک مسئولیت ملی است و مسئولیت آن برعهده آحاد ملت ایران است. دولت به تنهایی نمی‌تواند این مسئولیت را برعهده بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: یک مجموعه رسانه تلویزیونی با پول برخی کشورهای منطقه ایجاد شده تا فضای رسانه‌ای قوی بیش از آثار واقعی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران حاکم کند تا آنجا که من اطلاع دارم حتی مرگ آقای خاشقچی در راستای افشای پول‌هایی بوده که سعودی‌ها به رسانه‌ها داده بودند تا بر علیه ایران کار کنند البته این موضوع به صورت رسمی گفته نشده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها اعلام کردند، می‌خواهیم صادرات نفت ایران را صفر کنیم  اما ما گفتیم نمی‌توانید و تا الان هم نتوانسته‌اند و حتی از این به بعد هم نمی‌توانند. آنها به تبلیغات بیش از واقعیت نیاز دارند و دوست دارند بگویند که ما به این هشت کشور اجازه دادیم که از ایران نفت بخرند.

جهانگیری با اشاره به تحریم سیستم حمل و نقل ایران گفت: آمریکایی‌ها کشتیرانی ایران و هواپیماهای ایران‌ایر را در لیست تحریم قرار داده‌اند و فکر می‌کنم هرچقدر این لیست بزرگتر باشد بهتر است. من با مسئولان این بخش‌ها صحبت کرده‌ام و حتی برخی گفته‌اند که این تحریم‌ها از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم کمتر بود و برخی گفتند که پیش‌بینی ما درست بوده و برای آن آماده هستیم. فقط یک مورد اعلام کرده که تحریم‌ها بیشتر از پیش‌بینی آنها بوده که قطعا برای آن هم فکری خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: تحریم‌ها اثر دارد ولی تلاش می‌کنیم اثر آن را به حداقل ممکن برسانیم.

وی در خصوص وزیر جدید صنعت گفت: من از مسئولان مختلف انتظار دارم که ایشان را کمک کنند و ایشان هم بتواند کارها را خوب پیش ببرد. صنعت کشور یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند با یک عملکرد مناسب به آمریکایی‌ها بگوید این شما بودید که شکست خوردید. من خواهش می‌کنم یک دوره چند ماهه را فرض کنید و یا حتی تا آخر سال 98 را دوره‌ای بدانید که باید مقداری سختی بر خودمان تحمیل کنیم و پای بنگاه‌های کشور بمانید تا تولید سرپا بماند. شکست آمریکا موضوعی است که از عهده شما صنعتگران برمی‌آید.

وی افزود: دولت نمی‌خواهد به مردم فشار جدیدی تحمیل شود اما مجبور است برخی از سیاست‌ها را تغییر دهد. هیچ‌کدام ازما سیاست‌های کنترل شده در ارز و واردات را نمی‌خواهیم. ما می‌دانیم بهترین چیز برای  واردات و صادرات این است که قید و بند اداری در آن دخالت نکند.

وی افزود: همه ما می‌دانیم که قیمت‌هایی که امروز در بازار ارز وجود دارد واقعی نیست و بخشی از آنها غیر اقتصادی است. حتی ممکن است عددی که دولت اعلام می‌کند عدد درستی نباشد. تولید برای ما مهم است و بنگاه‌ها باید سرپا باشند. صادرات همیشه پیشران اقتصادی بوده و امروز صادرکننده‌ها سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد کشور هستند. اتاق‌های بازرگانی و تعاون و اصناف خودشان را باید در کنار دولت بدانند. دولت برای سیاستگذاری نیازمند نظرات مشورتی شما است.

جهانگیری افزود: به دلیل فرصت‌هایی که ایران دارد و به دلیل داشتن دوست‌های بسیار زیادی در سراسر دنیا از چین و روسیه تا اتحادیه اروپا همه به دنبال راهی هستند که آمریکا در این موضوع شکست بخورد زیرا شرکت‌های آنها هم با قلدری آمریکا نمی‌تواند کار کند و امیدواریم با کمک هم راه حلی پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز