خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل هلدینگ تدبیر در گفت‌وگو با ایلنا:

کاش عرضه نفت در بورس انرژی در شرایط عادی انجام می‌شد/ ما نفت نخریدیم/ در هلدینگ تدبیر، نفت خودمان را تولید می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۰۶۸

مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر گفت: می‌توانستیم حداقل از 10 سال پیش عرضه نفت در بورس انرژی را آغاز کنیم و نگذاریم این امر در شرایط سخت تحریم، انجام و مورد امتحان قرار بگیرد.

پرویز راحت، مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به عرضه نفت در بورس انرژی و برخی انتقادات مطرح شده در خصوص فقدان شفافیت کافی، گفت: عرضه نفت در بورس انرژی قطعا کار بسیار خوب و اقدام درستی بود. اگر اشکالی مطرح باشد این است که چرا این اقدام این قدر دیر صورت گرفته است. من اعتقاد دارم، می‌توانستیم حداقل از 10 سال پیش عرضه نفت در بورس انرژی را آغاز کنیم و نگذاریم این امر در شرایط سخت تحریم، انجام و مورد امتحان قرار بگیرد. کاش بسیار زودتر این کار انجام می‌شد.

وی ادامه داد: معامله نفت در بورس انرژی به زیرساخت‌هایی نیاز دارد. مثلا بانک‌ها باید بتوانند برای تامین منابع و همچنین ارائه تضمین‌ها، کمک کنند. همچنین عملیات تحویل و فروش نیاز به زیرساخت‌هایی دارد. وقتی به جای شرایط عادی در شرایط تحریم می‌خواهیم این زیرساخت‌ها را آماده کنیم، شرایط بسیار سخت‌تر می‌شود و کار برای بخش خصوصی هم سخت می‌شود. قطعا شرایط کنونی، سخت و هزینه‌بر است اما به هر حال این کاری است که وزارت نفت اکنون آن را آغاز کرده و قرار است ادامه هم پیدا کند.

پرویز راحت با تاکید بر این که ممکن است سرعت عرضه با آن چیزی که وزارت نفت پیش‌بینی می‌کند متناسب نباشد، اظهار داشت: اما به هر حال این بهترین شیوه برای درگیر کردن بازار نفت و فعالان حوزه انرژی با این قبیل معاملات است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر عنوان کرد: تاکنون شرکت‌های خصوصی در تولید، پالایش و تا حدودی در توزیع محصولات نفتی فعال بوده‌اند و با عرضه نفت در بورس انرژی از این پس به صورت محدود، اجازه و امکان صادرات و فروش نفت را نیز پیدا می‌کنند. در نتیجه گامی به سوی آزادسازی بیشتر در حوزه انرژی برداشته شده است. البته من معتقدم در این شرایط سخت، در خصوص برخی جزییات می‌شد بهتر عمل کرد مثلا الزام به این که صادرکنندگان باید 80 درصد نفت صادراتی را به صورت ارزی تسویه کنند با توجه به وضعیت فعلی، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و بهتر بود درصد ریالی را مقداری افزایش می‌دادیم.

راحت در پاسخ به این پرسش که آیا هلدینگ «توسعه انرژی تدبیر» در فرایند عرضه نفت در بورس انرژی به عنوان خریدار شرکت کرد؟ گفت: خیر. ما چون تولید نفت خودمان را داریم در خرید نفت عرضه شده، شرکت نکردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجموعه شما یک «ای‌ اند پی» واقعی است و در قراردادها می‌تواند در زیان هم شریک شود؟ اظهار داشت: بله، ما  در قراردادی که برای میدان یاران شمالی بسته‌ایم به صورت «ای اند پی‌» کامل است و ریسک سود و زیان را کاملا پذیرفته‌ایم. در قراردادهای آی پی سی هم به همین نحو است.

گروه «توسعه انرژی تدبیر» یکی از هلدینگ های تخصصی زیرمجموعه «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز