خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور در گفتگو با ایلنا:

کارخانه‌های لبنی از افزایش قیمت مواد اولیه و شیرخام ضرر کردند/ میزان خرید شیر کاهش نیافته است

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۸۲۲

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: حاشیه زیان برای کارخانجات بزرگ که حدود 18 هزار نفر پرسنل دارند، حدود 60 میلیارد تومان حقوق و بیمه پرداخت می‌کنند و مالیات بالایی باید بپردازند بسیار سنگین است و این حاشیه زیان به معنای بیکاری کارکنان است.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص افزایش قیمت لبنیات در کشور اظهار کرد: افزایش قیمت لبنیات کاملا منطقی است. مواد پتروشیمی بنابر مصوبه هیئت وزیران بر پایه ارز نیما و بودن سقف قیمت در بورس عرضه می‌شود بنابراین افزایشی که از بابت مواد بسته‌بندی اتفاق افتاده به ازای هرکیلو بین 600 تومان تا هزار تومان بسته به نوع ماده انجام شده است.

وی افزود: شیر هم که در مرداد 97 ستاد تنظیم بازار قیمت آن را 1500 تومان مطرح کرده در حال حاضر از 2200 تا 2400 تومان خریداری می‌شود بنابراین با توجه به این مجموعه به صورت میانگین از 1200 تا 1600 تومان در هر کیلو بهای تمام شده محصولات افزایش یافته است.

باکری با اشاره به افزایش قیمت لبنیات توسط کارخانجات لبنی و لزوم این امر اذعان داشت: کارخانجات دو ماه است مرتبا مکاتبه می‌کنند و ده‌ها جلسه در این زمینه گذاشته شده وبه صورت کتبی تقاضای افزایش قیمت داشتند تا انجمن این موارد را بررسی کند و به ستاد تنظیم بازار جهت تصحیح قیمت‌ها ابلاغ کند اما به خاطر روند طولانی تصمیم‌گیری و ابلاغ در دستگاه‌های دولتی کارخانجات تا جایی که توانستند تحمل کردند.

وی افزود: اما از جایی که دیگر آستانه تحمل کارخانجات تمام می‌شود وارد حاشیه می‌شوند و حاشیه زیان برای کارخانجات بزرگ که حدود 18 هزار نفر پرسنل دارند و حدود 60 میلیارد تومان حقوق و بیمه پرداخت می‌کنند و مالیات بالایی باید بپردازند بسیار سنگین است و این حاشیه زیان به معنای بیکاری کارکنان است.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور با اشاره به این نکته که کارخانجات با کسری شیر دریافتی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عارضه‌ای که در حال حاضر دامنگیر کارخانجات شده کسر دریافتی شیرخام است و این موضوع هم حل نمی‌شود. زمانی که در کارخانه‌ای که باید با ظرفیت 2500 تن در روز کار کنید شیر دریافتی نصف شده و به 1200 تن برسد این کارخانه به زیر نقطه سربه‌سر یا سوددهی می‌رود و آستانه تحمل آنها که تمام شود دست به اصلاح قیمت می‌زنند و تمام مخاطرات را می‌پذیرند.

*تامین پروتئین از طریق شیر هنوز به صرفه‌تر است

وی افزود: به دلیل اینکه طبق قانون تجارت مدیر و هیات مدیره شرکت‌ها مسئول هستند باید قانون وضع شود که نقش ارگان‌های دولتی در ضرر و زیان شرکت‌ها مشخص شود آن وقت کارخانجات به حرف دولتی‌ها زیان هم می‌دهند. این عدم سوددهی‌ها باعث شده اصلاح قیمت انجام شود.

باکری در رابطه با کاهش فروش کارخانجات تشریح کرد: سیاست‌های سفره‌ای خانوار به این صورت است که با مقایسه قیمت کالاها انجام می‌شود و زمانی که قیمت گوشت و حبوبات برای تامین پروتئین افزایش بالایی داشته باشد مردم به سمت خرید شیر برای تامین کلسیم و پروتئین مورد نیاز خود خواهند آمد و شیر هنوز ارزانتر از باقی محصولات است.

وی ادامه داد: تا کنون کاهشی در خرید شیر و لبنیات نداشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز