خبرگزاری کار ایران

معاون پیشین بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس نسبت به بودجه شرکت‌های دولتی بی‌تفاوت نباشد/ بودجه باید انقباضی و بر محور تولید تنظیم شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۸۱۰

معاون پیشین بانک مرکزی اظهار کرد: اصلاحات اقتصادی در مقایسه با اصلاحات اجتماعی و فرهنگی آسان‌تر است به شرطی که سیاست‌های صحیح و همگرا اتخاذ شود همچنین دولت نیز برای رسیدن به اهداف خود باید در برخی رفتارهای خود تجدید نظر کند.

حیدرمستخدمین حسینی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد برنامه‌های تعیین شده از سوی رییس بانک مرکزی مبنی بر افزایش قدرت پول ملی و کاهش تورم گفت: در حوزه‌ی اقتصاد مکانیزیمی به عنوان «نشد» نداریم، برای اینکه مدل‌های مختلفی برای ایفای نقش اقتصادی در راستای اهداف تعیین شده وجود دارد و از تکنیک‌ها و تاکتیک‌های اقتصادی مختلفی برای رسیدن به این اهداف استقاده می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های اقتصادی نباید بگونه‌ای باشد که مزیت آن دیگر سیاست‌ها را خنثی کند. بنابراین نباید در اقتصاد جزیره‌ای عمل شود به طوری که سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت در کنار سیاست‌های تعرفه‌ای برای واردات و سیاست‌های پولی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار می‌تواند نتایج مطلوب و مثبتی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: متاسفانه یکی از نقاط ضعف دولت که از روز اول شاهد آن بودیم عدم همگرایی تیم اقتصادی آن است. اصلاحات اقتصادی در مقایسه با اصلاحات اجتماعی و فرهنگی آسان‌تر است به شرطی که سیاست‌های صحیح و همگرا اتخاذ شود همچنین دولت نیز برای رسیدن به اهداف خود باید در برخی رفتارهای خود تجدید نظر کند.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه دولت باید این سیاست‌ها را سال‌ها پیش اعمال می‌کرد تا امروز می‌توانستیم در برابر تحریم‌ها ایستادگی کنیم، گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، سیاست‌های مالی، پولی و تعرفه‌ای خاصی را باید اعمال کرد که در صورت استفاده در گذشته امروز می‌توانستیم به نتایجی بهتری برسیم. حالا که دولت از این ابزارها استفاده نکرده باید نقش خود را فعال‌تر کند و در تصمیم‌سازی‌ها بخش خصوصی و کارشناسان را مشارکت دهد، هرچند که باید تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند.

وی افزود: دولت در این مرحله باید فاصله خود از اقتصاد را کاهش دهد و تکلیف خود را در اقتصاد مشخص کند چون اقتصاد ما نه دولتی خالص است و نه خصوصی خالص. بنابراین دولت باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد تا کشور به سلامت از این شرایط عبور کند.

معاون پیشین وزارت اقتصاد و امور دارایی با اشاره به لایحه بودجه سال پیش‌رو گفت: با توجه به اینکه حجم نقدینگی کشور تقریبا 1700 هزار میلیارد تومان است که می‌تواند در طی زمان تورم‌زا باشد و اگر دولت در تنظیم بودجه با کسری مواجه باشد، تورم و حجم نقدینگی را تشدید خواهد کرد. بنابراین دولت باید هزینه‌های جاری را کاهش دهد هرچند که با نگاهی که از دولت سراغ داریم، بعید به نظر می‌رسد چنین رویکردی داشته باشد.

وی اضافه کرد: دولت نباید بودجه را انبساطی تنظیم کند چون هنوز وضعیت نقدینگی مشخص نیست و در اقتصاد رها است، باید در این بودجه راهکارهای جذب آن به سمت تولید و عناصر تولیدی را به کار بگیرد. بنابراین دولت باید بودجه انقباضی تنظیم کند و هزینه‌های کلان و جزئی خود را مدیریت کند تا در شرایط تحریم، بودجه متعادل باشد.

مستخدمین حسینی یادآور شد: با وجود آنکه نزدیک به دو سوم بودجه دولت را شرکت‌های دولتی به خود اختصاص می‌دهند اما در سال‌های اخیر  مجلس نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و اصلا به آن نپرداخته است. چون این هزینه‌ها می‌تواند حجم نقدینگی و نیز کسری بودجه را تحت تاثیر قرار دهد و لازم است که امسال به این بخش نهفته رسیدگی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز