خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

شرکت‌هایی از آمریکا و اروپا کد معاملاتی دریافت کرده‌اند/ محدودیتی برای خریداران خارجی وجود ندارد/ احتمال تعدیل قیمت پایه وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۳۱۷

مدیرعامل بورس انرژی گفت: ایران مشتریان خارجی متعددی دارد. شرکت‌های حقوقی که در کشورهای مختلف ثبت شده‌اند مانند اروپای غربی، امریکا، شمال آسیا و قفقاز شرکت‌های متنوعی هستند که کد معاملاتی دریافت کرده‌اند بنابراین محدودیتی برای خریداران خارجی هم وجود ندارد.

سیدعلی حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره استقبال شرکت‌ها از عرضه نفت در بورس انرژی  با بیان اینکه یک میلیون بشکه سقف عرضه بود و قرار نبود به صورت قطعی یک میلیون بشکه به فروش برسد، گفت: با توجه به اینکه برای اولین بار این عرضه انجام گرفته، معامله 280 هزار بشکه خوب بوده. معتقدم اگر تعداد خریداران بیشتر شده و برخی از ملاحظات مربوط به خریداران در نظر گرفته شود، این بازار بزرگ‌تر خواهد شد و مشتریان افزایش می‌یابند.

مدیرعامل بورس انرژی درباره ورود یک شرکت چند ملیتی برای خرید نفت در بورس و منصرف شدنش گفت: برخی از مراجع غیر رسمی حضور شرکت چند ملیتی را عنوان کردند که صحت ندارد و برخی از سایت‌ها ذهنیت خود را منعکس کرده‌اند.

حسینی با تاکید بر اینکه طبق قانون اطلاعات مربوط به خریداران محرمانه است و افشای آن جرم محسوب می‌شود،‌ ادامه داد: البته محرمانه بودن اطلاعات خریداران تنها مختص بورس انرژی نیست و در سایر بورس‌ها هم اطلاعات خریداران طبق قانون محرمانه باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: کسانی هم موضوعاتی را منتشر کرده‌اند اما اطلاعات دقیقی نداشته‌اند.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه نفت خریداری شده در چه محلی به  خریداران تحویل می‌شود، گفت:‌ طبق اطلاعیه محل عرضه، بندر خارک خواهد بود.  

حسینی درباره امکان خرید نفت توسط شرکت‌های خارجی از بورس تاکید کرد:  بورس انرژی ایران مشتریان خارجی متعددی دارد. شرکت‌های حقوقی که در کشورهای مختلف ثبت شده‌اند مانند اروپای غربی، امریکا، شمال آسیا و قفقاز شرکت‌های متنوعی هستند که کد معاملاتی دریافت کرده‌اند بنابراین محدودیتی برای خریداران خارجی هم وجود ندارد.

وی درباره زمان بعدی عرضه نفت در بورس گفت:‌ زمان بعدی عرضه نفت را وزارت نفت تعیین می‌کند. وزارت نفت براساس بازخوردی که روز گذشته از عرضه نفت در بورس گرفته نسبت به زمان عرضه بعد تصمیم می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه هنوز زمان بعدی عرضه نفت مشخص نیست،‌ افزود: وزارت نفت باید ارزیابی کند و براساس آن نسبت به عرضه های بعدی تصمیم می‌گیرد.

وی درباره احتمال تغییر قیمت پایه گفت: در حال حاضر قیمت نفت در بازار جهانی رو به کاهش است،‌ اگر این روند ادامه داشته باشد و شرکت نفت بخواهد عرضه‌های بعدی را در بورس انرژی داشته باشد،‌ قیمت پایه تعدیل خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: شرکت ملی نفت محدودیت خاصی را برای خریداران اعمال نکرده است. محدودیتی در مقصد هم ایجاد نشده و تنها محدودیت این است که خریداران هم باید شخصیت حقوقی داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه چه نظام مانیتورینگی در نظر گرفته شده که شاهد بابک زنجانی‌های دیگری در خرید و فروش نباشیم،  تاکید کرد: چندین نهاد در کنترل این معاملات نقش دارند، بحث رقابت در بورس را بورس انرژی مانیتور می‌کند. بحث تحویل و تسویه بخش ارزی معامله را شرکت ملی نفت پایش می‌کند.  بحث پرداخت نقدی معامله را که 20 درصد از هزینه‌ها را شامل می شود،‌ را شرکت سپرده گذای پایش می‌کند. بازار بورس یک بازار قانونمند است که مقررات متعددی دارد.

حسینی درباره اینکه آیا امکان ورود شخصیت‌های حقیقی در آینده به خرید و فروش نفت وجود دارد،‌ اظهار داشت: نفت ماهیت پیچیده‌تری دارد و فروش آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد که اشخاص حقیقی امکان ورود به آن را ندارند اما می‌توانیم امیدوار باشیم که شرکت‌های حقوقی با این بازار بیشتر آشنا شوند و بازار را  توسعه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز