خبرگزاری کار ایران

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی تشریح کرد:

اما و اگرهای چوب خوردن طلای سیاه در بورس/ مراقب"ب.ز" ها باشیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۹۸۳

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی گفت: باید اهلیت خریداران با استفاده از ظرفیت‌ تشکل‌های اقتصادی اتاق بازارگانی احصا شود تا اتفاقاتی که نفت را بردند و هنوز منابع مالی کشور را برنگردانده‌اند، رخ ندهد.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره راه‌اندازی بورس نفت در کشور که از 6 آبان آغاز می‌شود، اظهار داشت: ما قبلا تجربه‌ای در بورس نفت داشته‌ایم، برای اولین بار در کیش این اتفاق افتاد، چند محموله عرضه شد، در آن زمان نقصان‌هایی را شاهد بودیم که ماهیتا از بورس فاصله داشت، وزارت نفت سعی داشت همان قیمت‌های دستوری خود را حاکم کند، بنابراین موفق نشد، فقط چند محموله توسط مشتریانی از کشورهای حاشیه خلیج خریداری و بعد متوقف شد.

اتفاقی میمون برای اقتصاد نفتی ایران

وی افزود: اکنون دوباره با توجه به موج جدید تحریم‌ها، دولت تصمیم دارد از قدرت مانور بخش خصوصی و بازارهایی که می‌توانند برای نفت ایران پیدا کنند بهره‌مند شود، بورس انرژی ایران تا به امروز در معرفی خودش و ایجاد یک بورس قوی در کشوری که دارای منابع عظیم نفت و انرژی است موفقیتی نداشته، در حالی که اقتصاد نفتی ما که دولت بر آن حاکم است باید در بورس انرژی هم فعال باشد.نکته اصلی در بورس نفت این است که بخش خصوصی و افرادی که تاکنون اجازه خرید نداشتند ورود کرده و امروز امکان مانور و خرید و فروش را دارند.

امیدواریم نفتی‌ها پا بر جاپای بورسی‌های برق نگذارند

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی تصریح کرد: مثلا نیروگاه‌های دولتی برق را با قیمت‌های بسیار غیر واقعی به بورس می‌فروشند که ماهیت بورس را زیر سوال می‌برد، نگران هستیم که برای نفت هم این اتفاق بیفتد. تجربه بورس انرژی تاکنون تجربه خوبی نبوده، ما به دنبال این هستیم بورس به معنای واقعی شکل بگیرد، یعنی قیمت چوب بخورد اتفاقی که در رابطه با برق نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی باید مراقبت کرد اتفاقاتی که عده‌ای قبلا خود را بخش خصوصی اعلام کرده اما سودجو بودند و نفت را بردند و هنوز منابع مالی کشور را برنگردانده‌اند، رخ ندهد.

اهلیت خریداران را احصا کنیم تا "ب.ز" تکرار نشود

صالحی تاکید کرد:  باید اهلیت خریداران با استفاده از ظرفیت‌ تشکل‌های اقتصادی اتاق بازارگانی احصا شود، باید در نظر داشت بخش خصوصی مثل بخش عمومی و شبه دولتی نمی‌تواند با توان مالی بالا به بورس بیاید، می‌تواند در قالب کنسرسیوم‌هایی که صحه گذاری شده‌اند ورود کنند، دولت باید به بخش خصوصی واقعی اعتماد کند تا این بخش نفت را از طریق مشتریانی که تحت پوشش خود دارد بفروش برساند.

به مسیرهای جدید بانکی اتحادیه اروپا امید داریم

وی بیان کرد: خریدران خارجی هم مشکلی نخواهند داشت می‌توانند با جوینت‌های ایرانی و یا نماینده دائم و اجنت‌شان در ایران خرید کنند. آنچه اهمیت دارد مبادلات بانکی است، البته با توجه به اینکه اتحادیه اروپا به نوعی مسیر بانکی جدیدی را از 13 آبان برای ایران باز می‌کند، مبادلات با اروپا از طریق باز شدن ال‌سی برای فروش نفت به خریداران خارجی فراهم می‌شود، بنابراین امید داریم که اختلالاتی که ممکن است در نظام بانکی ایجاد شود، حل شود، شاید ایده آل نباشد اما می‌توانیم 70 درصد انتظارات‌مان را برطرف کنیم.

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم فروش از مسیر بورس نفت تا حدی جایگزین فروش سنتی شود ما در زمان تحریم قبلی یک میلیون فروش داشتیم اکنون اعداد بزرگتر از آن می‌تواند پوشش داده شود.

وی یادآور شد: باید مسیرهای دیگری هم برای فروش نفت داشته باشیم چه بسا نتوانیم همه پول نفت را به ایران برگردانیم باید به فکر این باشیم که در خیلی از کشورها صاحب یک دارایی شویم مثلا نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی تحت مالکیت داشته باشیم و از آن درآمدها استفاده کنیم از محل نفتی که به یک مجتمع پتروشیمی متعلق به خودمان می‌فرستیم، محصولاتی تولید می‌کنیم که به همه دنیا می‌فروشیم و ارزش افزوده ایجاد کرده و درآمدزایی می‌کنیم. باید چند بعدی به مسائل نگاه کنیم و از هر ظرفیتی برای فروش نفت بهره ببریم.

به فال نیک می‌گیریم

صالحی با بیان اینکه باید راه اندازی بورس نفت را فال نیک بگیریم، افزود: حضور بخش خصوصی در این عرصه و قرابت با مسئولان وزارت نفت می‌تواند سیاست جدیدی را در دیپلماسی اقتصادی بین الملل برای ما فراهم کند که منتج به درآمدهایی بیش از گذشته شود.

حواسمان را جمع کنیم؛ آن سوتر در معادلات اقتصادی واردترند

وی در ادامه گفت: البته این را هم باید بپذیریم که وقتی روسیه اعلام می‌کند ما بخشی از نفت ایران را در دنیا تامین می‌کنیم و بانک چینی رابطه‌اش را با ایران متوقف می کند، امکان دور زدن ما وجود دارد ستادی که آن سوی معادله تحریم‌ها علیه ما تشکیل شده در اقتصاد واردتر از ما است و با دست پر به دنبال این است که مشتریان ما را از گردونه خارج کند ولی هیچ کاری نشد ندارد نیاز به مداومت و تدبیر بیشتر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز