خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در وزارت کشاورزی:

روش‌های سنتی تولید خرما باید کنار گذاشته شود/ رتبه پنجم صادرات را در جهان داریم

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۵۸۲

مدیر کل دفترامور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد گفت:پیش بینی می شود تولید خرما در سال ۹۷ به یک میلیون و ۲۳۶ هزار تن برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی،  مدیر کل دفترامور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی گفت: با توجه به مصرف سرانه ۵ تا ۷ کیلوگرم خرما برای هر نفر در کشور نزدیک به ۵۶۰ هزار تن از این میزان تولید در داخل مصرف می شود.

 مسعود لطیفیان درباره صادرات این محصول اظهار داشت: سال گذشته ۲۵۰ هزار تن خرما به ارزش ۲۴۹ میلیون دلار به ۸۵ کشور جهان صادر شد.

وی برآورد کرد: تولید خرمای ایران با برنامه ریزی های انجام شده و فرهنگ سازی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ برسد.

لطیفیان افزود: اگر سرانه مصرف خرما را به ۱۲ کیلوگرم برای هر نفر در سال برسانیم، مصرف داخلی به ۹۶۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی همچنین پیش بینی کرد: در سال ۱۴۰۰ صادرات خرما با افزایش ۱۵ درصدی به حدود ۲۸۷ هزار تن برسد.

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی با بیان این که ایران به لحاظ تولید و سطح زیر کشت خرما در رتبه دوم و سوم و از نظر صادرات رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: ۱۱.۳درصد کل صادرات این محصول به جهان را ایران انجام می دهد.

وی ادامه داد: جنوب کرمان با ۱۸ درصد کل تولید، سیستان و بلوچستان ۱۵ درصد، بوشهر و کرمان هر کدام ۱۴ درصد، فارس ۱۳ درصد، خوزستان و هرمزگان هر کدام با ۱۲ درصد از استان های برتر تولید خرما هستند.

لطیفیان با بیان این که برای توسعه صادرات و تولید خرمای با کیفیت، روش‌های سنتی تولید باید کنار گذاشته شود، اذعان داشت: برای تولید خرما در دنیا روش های استاندارد وجود دارد و تولید ما باید بر اساس این استانداردها از جمله یوروگپ و خرمای ارگانیک صورت گیرد.

وی افزود: ما این توانایی را داریم که ۶۱ درصد خرمای کشور را با استاندارد یوروگپ و ۱۸ درصد دیگر را با استاندارد ارگانیک تولید کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز