خبرگزاری کار ایران

مدیر مهندسی پالایش نفت آبادان:

کاهش 20 درصدی مصرف سوخت را داشتیم/ نیاز به 6 میلیون دلار بودجه برای نوسازی نیروگاه گازی پالایشگاه آبادان

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۵۱۱

جلال‌وندی اظهار داشت: پالایشگاه آبادان قدیمی است که باید نصب بویلر جدید روی نیروگاه‌های گازی داشته باشیم که 6 میلیون دلار بودجه نیاز دارد و باعث می‌شود 50 درصد ذخیره انرژی در بخش بخار داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،  جهانبخش جلال‌وندی در مراسم پروژه بهره‌وری انرژی صنعتی اظهار داشت: پالایشگاه آبادان یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌ها است که تکنولوژی 70 ساله دارد و اکنون طرح توسعه فاز 2 آن در دست اجرا است.

وی افزود: براساس تکنولوژی آن زمان پالایشگاه برخی مبدل ها مواد نفتی را مستقیماً با‌ آب مخلوط می‌کردند که از آب اروند مستقیماً برای خنک کردن مبدل‌ها استفاده می‌شد و این تماس مستقیم با آب ضمن هدر رفت مواد نفتی باعث می‌شد که گل و لای آب رودخانه در سیستم جمع شده و بهره‌وری برج کم شود و میزان مصرف انرژی افزایش یابد.

وی ادامه داد: ما از سال 95 تا فروردین 97 پروژه‌ای مورد بهره‌برداری قرار دادیم که 2 میلیون و 750 هزار دلار هزینه داشت که 500 هزار دلار آن از سوی یونیدو و مابقی را پالایشگاه متحمل شد. از جمله مزایای این پروژه این بود که 20 بشکه نفتا جذب شد که قبلاً هدر می‌رفت. کاهش 20 درصدی مصرف سوخت را داشتیم، 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی شد، 3 تن بخار آب برای ریکاوری و نمک‌زدایی استفاده می‌شود و به این ترتیب بازگشت سرمایه برای بخش گاز 12.8 میلیارد ریال، برق 0.7 میلیارد ریال و نفتا 400 هزار دلار بوده است.

این نماینده پالایشگاه آبادان خاطرنشان کرد: 1500 متر مکعب آب از رودخانه بین‌المللی می‌گرفتیم که پساب آن بازگشت داشت اما اکنون پروژه سیکل ترکیبی تعریف شده که 1500 مترمکعب آب ذخیره شده و 91 میلیارد ریال برای پالایشگاه بازگشت هزینه و 400 میلیون دلار سوددهی داشته است.

نیاز به 6 میلیون دلار بودجه برای نوسازی نیروگاه گازی پالایشگاه آبادان

وی در ادامه یادآور شد: پالایشگاه آبادان قدیمی است که باید با نصب بویلر جدید روی نیروگاه‌های گازی داشته باشیم که 6 میلیون دلار بودجه نیاز دارد و باعث می‌شود 50 درصد ذخیره انرژی در بخش بخار داشته باشیم.

جلال‌وندی گفت: تاکنون قدیمی بودن تکنولوژی پالایشگاه آبادان علاوه بر هدر رفت مواد نفتی منجر به جمع شدن گل و لای رودخانه اروند در سیستم شده که مصرف انرژی را نیز افزایش داده بود و حال ما با اجرای پروژه‌هایی درصدد رفع این معایب هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز