خبرگزاری کار ایران

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم در گفت‌وگو با ایلنا:

پرداخت مطالبات امسال با نظم بیشتری همراه بود/ قیمت خرید تضمینی سه سال بدون تغییر مانده است/ منتظر تصمیم شورای اقتصاد هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۷۴۲

رئیس بنیاد توانمند‌سازی گندم گفت: امسال پرداخت مطالبات گندمکاران با نظم بیشتری همراه بوده البته در قانون آمده که اگر دولت بخواهد در پرداخت‌ها تاخیر داشته باشد باید مطابق نرخ روزشماری که بانک مرکزی اعلام می‌کند سود تاخیر را به کشاورزان بپردازد اما متاسفانه این قانون عملیاتی و اجرایی نشده است.

علی‌قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند‌سازی گندم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص پرداخت کامل مطالبات گندم‌کاران توسط سازمان برنامه و بودجه و شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: درصد باقی‌مانده مطالبات بسیار کم بود اما طبق قولی که به ما داده بودند مبنی بر اینکه تا پایان مهرماه پول را واریز خواهند کرد،‌ پول به حساب بازرگانی دولتی و سپس به حساب کشاورزان واریز شد.

وی افزود: با این پرداخت مطالبات گندمکاران در واقع صفر می‌شود مگر اینکه افرادی تا پایان آبان ماه گندم را به شرکت بازرگانی بفروشند که پرداخت آنها جداگانه انجام می‌شود اما آنچه تحویل شرکت بازرگانی شده طبق قرار گذاشته شده که 50 درصد را ابتدای دریافت گندم و مابقی را دو ماهه پرداخت کنند محقق شده است.

ایمانی با اشاره به این نکته که پرداخت با تاخیر دو ماهه به ضرر کشاورزان است، تصریح کرد: امسال نظم پرداخت و دریافت‌ها هم به خوبی انجام شده اما برای کشاورز یک روز تاخیر هم سنگین و سخت می‌گذرد. گندمی که پول آن را با تاخیر دوماهه پرداخت می‌کنند، کشاورز بابت آن به بانک‌ها بدهکار است و از همان روز سررسید بانک‌ها 6 درصد به سودشان اضافه می‌کنند و از کشاورز می‌گیرند.

وی افزود: البته در قانون هم آمده که اگر دولت بخواهد در پرداخت‌ها تاخیر داشته باشد باید مطابق نرخ روزشماری که بانک مرکزی اعلام می‌کند سود تاخیر را به کشاورزان بپردازد اما متاسفانه این قانون عملیاتی  و اجرایی نشده است.

رئیس بنیاد توانمند‌سازی گندم با اشاره به اینکه این قانون از ابتدا رعایت نشده است، تشریح کرد: این قانون از سال67 مصوب شده اما از همان سال تاکنون هیچ‌گاه عملیاتی نشده و هیچ سود تاخیری برای کشاورزان واریز نشده است. ما امیدواریم در سال آینده این مشکل هم مرتفع شود.

*قیمت خرید تضمینی سه سال بدون تغییر مانده است

رئیس بنیاد توانمند‌سازی گندم در رابطه با اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تصریح کرد: طبق صحبت‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی داشتند نامه‌ای را آقای جهانگیری به آقای نوبخت زده‌اند تا نرخ را سریع‌تر نهایی و مصوب کنند و قرار شده بود در این هفته نرخ خرید تضمینی اعلام شود اما هنوز هیچ خبری نشده است.

وی در خصوص میزان نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گفت: طبق پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی حدود 1600 تومان است اما باید منتظر اعلام نظر شورای اقتصاد باشیم. در مجموع سه سال است که قیمت خرید تضمینی گندم تغییری نداشته است.

ایمانی افزود: ما از وضعیت تصمیم‌گیری شورای اقتصاد اطلاع نداریم و معمولا تصمیمات اقتصادی کشور به رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه باز می‌گردد که اگر بخواهند به شیوه کارشناسی و با درنظر گرفتن تمام زوایای اقتصادی تصمیم بگیرند باید قیمت‌ها را افزایش دهند.

رئیس بنیاد توانمند‌سازی گندم تاکید کرد: قیمت‌ها هم در بحث خانوار کشاورز و هم در بحث اجزا و عوامل تولید مانند ماشین‌آلات، ادوات، هزینه حمل، دستمزد کارگر و هزینه تولید باید در نظر گرفته شود. تراکتوری که در اختیار کشاورزان است تا 38 درصد قیمت آن افزایش پیدا کرده است. ما اگر بخواهیم نرخ واقعی را اعلام کنیم ما باید تمام هزینه‌ها را درنظر بگیرم و با احتساب سود قیمت را اعلام کنیم.

وی افزود: بعید می‌دانیم اتفاق تاثیرگذاری برای این بخش رقم بخورد. وزیر جهاد کشاورزی بخشی از این جامعه کشاورز بوده و کارشناس و متولی این بخش است اما به نظرات کارشناسی ایشان کسی توجه نمی‌کند و نرخ را اعلام نمی‌کنند.

*قیمت خرید تضمینی باید تا 1800 تومان افزایش یابد

در این خصوص علی‌محمد مرادی نماینده مردم قروه و دهگلان  و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار کرد: ما با شورای اقتصاد برای افزایش نرخ خرید تضمینی جلسات بسیاری را داشتیم و تاکید کمیسیون کشاورزی بر افزایش قیمت است اما شورای اقتصاد این مسئله را بازهم رد کرد.

وی افزود: در حال حاضر هنوز افزایشی نداشته اما قرار است که طی همین یک یا دو هفته نظر شورای اقتصاد مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و نرخ آن اعلام شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در رابطه با وضعیت معیشتی کشاورزان تصریح کرد: اگر این افزایش قیمت اتفاق نیفتد و با توجه به نرخ تورمی که وجود دارد کشاورزان برای ادامه کار و زندگی با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. ما امیدواریم این قیمت تا 1800 تومان افزایش یابد تا کمکی به حال کشاورزان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز