خبرگزاری کار ایران

رونمایی از اولین سنسورهای فیبر نوری دما- فیبر نوری ولتاژ- فیبر نوری جریان

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۱۱۸

شرکت ساخت و تولید قطعات الکترونیک سیرجان در راستای حمایت از تولید ملی اقدام به به رونمایی از اولین سنسورهای فیبر نوری دما- فیبر نوری ولتاژ- فیبر نوری جریان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شرکت ساخت و تولید قطعات الکترونیک سیرجان در راستای حمایت از تولید ملی اقدام به به رونمایی از اولین سنسورهای فیبر نوری دما- فیبر نوری ولتاژ- فیبر نوری جریان کرد.

از ویژگی‌های پیشرفته سنسورهای ولتاژ- جریان و دمای نقطه داغ ترانس‌های قدرت با المان فیبر نوری می توان به عدم تاثیرپذیری از میدان‌های شدید الکترونیکی و مغناطیس موجود در داخل ترانس، عدم تاثیر پذیری از مواد شیمیایی، عدم تاثیر پذری از فرکانس‌های رادیویی، عدم نیاز به کالیبراسیون دوره‌ای، دقت اندازه گیری بسیار بالا و حجم و وزن بسیار کم آن اشاره کرد.

همچنین این سنسورها در بخش مانیتورینگ، کنترل، اندازه گیری، حفاظت و بهره برداری از ترانس کارایی و مزیتی‌هایی دارند که می‌توان به قابلیت بارگذاری اضافه ترانس با حفظ عمر مفید ترانس، استفاده بهینه از ظرفیت موجود ترانس‌ها، تعیین عمر اقتصادی ترانس، تغییر و تعویض برنامه و نگهداری دوره‌ای و بهبود عملکرد سیستم خنک کننده ترانس قدرت را بیان کرد.

محمدحسین میر سعید، مدیر عامل شرکت ساخت و تولید قطعات الکترونیک سیرجان در مورد این نوآوری گفت: ما در یک مسیر زمانی سه مرحله زمانی گذشته، حال و آینده داریم و مشکل عمده ما در صنعت تصمیم گیری در شرایط حال برای آینده با انتخاب، دانش و اطلاعات گذشته است و متاسفانه از اقلامی استفاده می کنیم که در دیگر کشورها استفاده نمی‌شود. به همین دلیل است که علی‌رغم حمایت دولت و مجلس توان مقابله با رقبای خارجی را نداریم و ما سعی کردیم این نقص را برطرف کرده و در راستای ساخت آینده گام برداریم.

رونمایی از اولین سنسورهای فیبر نوری دما- فیبر نوری ولتاژ- فیبر نوری جریان

 

وی ادامه داد: مجموعه مواد استفاده و مصرف شده کمتر از یک میلیون تومان یا صد دلار است و تجهیزات کمتر از 200 میلیون است و کار اصلی آن بر دوش نیروی انسانی است، بنابراین این طرح زمینه‌ساز اشتغال نیز می‌تواند باشد و البته ایران را به عنوان پنجمین کشور دارنده این تکنولوژی معرفی کند.

میر سعید حضور از بخش خصوصی استقبال کرد و افزود: اصلا رسالت مجموعه شستا رساندن طرح‌ها به مرحله سودآوری و تحویل آن به سرمایه گذار بخص خصوصی است و ما از حضور این بخش خوشحال می ‌شویم.

محمود سلام زاده مدیر گروه مبدع این نوآوری در مورد انگیزه‌های این گروه گفت: با تشکیل گروه تحقیقاتی سعی کردیم تا مشکلات مربوط به حوزه‌ی صنعت برق را که موجب هدر رفت سرمایه ملی می‌شود را برطرف کنیم  و از همین روی بر سنسورهای دمای داغ ترانس‌های قدرت تمرکز کردیم و موفق شدیم در طول یک سال نمونه آزمایشگاهی را تولید و سپس با مشارکت پژوهشگاه نیرو آن را به مرحله تولید صنعتی و انبوه برسانیم.

رونمایی از اولین سنسورهای فیبر نوری دما- فیبر نوری ولتاژ- فیبر نوری جریان

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری اولیه این نوآوری گفت: با مشارکت پژوهشگاه نیرو سرمایه‌گذاری اولیه برای بخش تحقیقاتی تقریبا 600 میلیون بود که برای تولید صنعتی و انبوه نیاز به 3.5 تا 4 میلیارد تومان جهت گسترش زیر ساخت‌ها داریم. البته در این روند بیشترین سهم را نیروی انسانی و تولید دانش فنی دارد.

سلام زاده در مورد صادرات این سنسورها گفت: بازارهای هدف ما کشورهای همسایه و هرکشوری که ترانس مصرف می‌کند را شامل می ‌شود که آن بستگی به بازاریابی ما دارد.

حیدر نظافتی مسئول توسعه فناوری و استاندارد شرکت توانیر در مورد موضع این شرکت از طرح‌های این چنینی گفت: ما حمایت‌های کامل از سنسور ارایه شده را داریم چون یکی از مشکلات ما در صنعت به ویژه صنعت برق سنسورها است و برای جلوگیری از حوادثی مانند آتش سوزی به آنها نیاز داریم. این سنسورها قابلیت بالایی دارند چون نسبت به امواج الکترومغناطیسی و الکترونیکی حساس نیستند و از همین روی برای کشور مفید و به عنوان دستاورد محسوب می‌شود.

رونمایی از اولین سنسورهای فیبر نوری دما- فیبر نوری ولتاژ- فیبر نوری جریان

 

وی ادامه داد: بنابراین اگر اعلام کنند ما حاضر هستیم به صورت پایلود در ترانس‌ها استفاده کنیم و نتایج را در اختیار عموم قرار دهیم. ما در گذشته از سنسورهای دیگری استفاده می‌کردیم و برای اولین بار از سنسورهای نوری در کشور استفاده می‌کنیم که کارایی بالایی دارد چون به موقع از قطع ترانس‌ها و ژنراتورها آگاه شده و می‌توان پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز