خبرگزاری کار ایران

زنگنه مطرح کرد:

با زور بازو نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم/ شرایط سخت کشور قابل انکار نیست/ قاچاق از تمام مرزها با موفقیت در حال انجام است/ دنبال قیمت‌های بی‌ربط نفت نیستیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۰۱۴

زنگنه با بیان اینکه ترامپ هر روز با یک بمب خبری بازار را بی‌ثبات می‌کند گفت: ما به دنبال قیمت بی‌ربط نفت نیستیم. نرخ‌های منصفانه به نفع هر دو طرف تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو گفت: اندیشه مهم‌ترین مسئله‌ای است که می‌تواند جهان را به سمت خیرخواهی بیشتر سوق دهد. باشگاه نفت و نیرو نیز به این دلیل تشکیل شد که فضایی برای اندیشه‌ورزی در این حوزه باشد.

وی افزود: امروز کشور در شرایط خطیری به سر می‌برد و مشکلات زیادی برای ما ایجاد شده که خیلی‌ها ناخواسته بوده است. کشوری با زور زیاد می‌خواهد خواست خود را به ما تحمیل کند بنابراین اکنون راه عبور از این چالش اندیشه است، یعنی با اندیشه و عقل و نه احساسات باید کار کنیم.

وی با بیان اینکه در این شرایط استفاده از ظرفیت داخلی مهم‌ترین رکن است خاطرنشان کرد: بالاترین ظرفیت داخلی نیز عقل است. اگر عقل باشد نزاع‌های بی‌ربط جایی نخواهند داشت. ما در این شرایط سخت باید مثل یک خانواده مشکلات را حل کنیم. همانگونه که 1100 سال پیش فردوسی اندیشه را مهم‌ترین راهکار حل مشکلات دانسته بود، حال بعد از 1100 سال هنوز این تفکر پا برجاست.

آمریکا بازار را با تناقض روبرو کرده

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه منشاء ثروت و تولید حرکت به سمت بخش بالادستی نفت است اظهار داشت: امروز در بازار شاهد تغییراتی هستیم. آمریکا خودش بازار را با تناقض روبرو کرده و در عین حال به خاطر مسائل داخلی خودش نمی‌خواهد قیمت‌ها هم بالا برود. البته اروپا و چین هم به دلیل رشد اقتصادی نمی‌خواهند قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: از طرفی کشورهای بزرگ تولیدکننده مثل ونزوئلا، ایران و حتی روسیه را تحریم می‌کند و از طرف دیگر دنبال پایین آوردن قیمت نفت است. آثار این تحریم‌ها 3 سال بعد کمبود نفت را در بازار  نمایان می‌کند زیرا بازار هوشمند است. امروز نیز اثرات این تحریم‌ها را روی قیمت‌ها شاهدیم.

زنگنه همچنین به سفر رئیس جمهور به نیویورک اشاره کرد و گفت: ترامپ در سخنرانی سازمان ملل اعلام کرد که اوپک باید قیمت نفت را پایین بیاورد. بنده یادداشتی به آقای روحانی نوشتم و گفتم که مسئول بالا رفتن قیمت خود ترامپ است. البته مکرون هم که سخنران قبل از روحانی بود گفت تحریم‌ها را برداریم تا قیمت نفت بالا نرود. پوتین هم در آن اجلاس همین حرف را زد.

وی با بیان اینکه ترامپ مسئول بالا رفتن قیمت نفت است تصریح کرد: هر روز با یک بمب خبری و بی‌ثباتی بازار نفت را منفجر می‌کنند.

قیمت منصفانه به نفع هر دو است

وی افزود: ما همیشه امنیت عرضه را تضمین کرده‌ایم اکنون هم برای امنیت عرضه و سرمایه گذاری تلاش می‌کنیم و دنبال قیمت بی‌ربط هم نیستیم. زیرا قیمت منصفانه به نفع هر دو طرف عرضه و تقاضا است چرا که مناسب بودن قیمت نفت منجر به فعال شدن جریان توسعه جهانی شده و برای تولیدکننده نیز منابع برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند اما وقتی قیمت بالا می‌رود ما مسئولیتی نداریم.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: افسوس می‌خورم که ترامپ به دولت و ملت‌های تولیدکننده توهین می‌کند و به آنها می‌گوید که اگر من نخواهم شما دو هفته هم روی کار نیستید، فکر می‌کنم او از اندیشه استفاده نمی‌کند.

وی ادامه داد: من در مورد تحریم یک کلمه هم حرف نمی‌زنم، من قرار نیست بخاطر اینکه مردم را خوشحال کنم حرف‌هایی بزنم و کارهایی که انجام می‌دهم را لو بدهم.

وی تاکید کرد:  ما در این شرایط باید تلاش کنیم که با فکر و اندیشه از مخاطرات عبور کنیم و زیان را به حداقل برسانیم البته تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود برخی شرکت‌های خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند. ما قبلاً هم که دنبال شرکت‌های خارجی بودیم بیش از پول به تکنولوژی و مدیریت نیاز داشتیم. پول را می‌توان از داخل تامین کرد به خصوص اینکه در ساخت تجهیزات پیشرفت زیادی داشته‌ایم.

3 فاز جدید پارس جنوبی امسال وارد مدار می شود

وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر در توسعه طرح‌های گازی پارس جنوبی اصلا‌ نیازی به خارج نداریم گفت: تا پایان سال سه فاز جدید پارس جنوبی وارد مدار می‌شود که هرکدام یک میلیارد فوت مکعب تولید گاز خواهند داشت و برای سال آینده نیز سه فاز دیگر وارد مدار تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه از نظر گاز مشکل خاصی نداریم و کاری می‌کنیم که توسعه نفت زنده نگاه داشته شود افزود: طرح‌هایی در قالب EPC داریم که باید معادل شش میلیارد دلار پول جمع‌آوری کنیم و این حرکت بزرگی است که اقلام داخلی را برای این پروژه‌ها در مناقصه اعلام کردیم و اگر نیاز باشد تامین ارز نیز از سوی شرکت ملی نفت خواهد بود.

برنامه توسعه سیراف

زنگنه درباره توسعه پایین دست نیز گفت: مجموعه پالایشگاه‌های معیانات گازی با ظرفیت 480 هزار بشکه در بخش پایین دست در دست توسعه داریم که دو پالایشگاه به عنوان فاز جدید به خلیج فارس بردیم. برای شش واحد دیگر از طریق منابع داخلی ریال و ارز تامین می‌شود که هزینه این جریان 2.5 میلیارد دلار است.

وزیر نفت در ادامه به بورس اشاره و بیان کرد: ما باید از کلیات عبور کنیم، باید روابط را تنظیم کنیم که چگونه با بورس کار کنیم. عرضه نفت خام در بورس صدها مسئله دارد که باید حل شود تا کسی که می‌آید بداند در رقابت عادلانه و بدون ابهام شرکت می‌کند. باید به ریزه‌کاری‌ها و سوالات جواب بدهیم و این بهانه‌گیری نیست. باید تمام جوانب سنجیده شود تا تکلیف مردم روشن شود، ما با فکر و اندیشه این کار را پیش می‌بریم و این زمان زیادی را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید مسائل را نه فقط به خاطر نفت بلکه به خاطر رونق صنعت کشور حل کنیم یادآور شد: برای ایجاد اشتغال و ثروت نیاز به فروش نفت داریم هر روز عده‌ای به من می‌گویند که فرزند ما را استخدام کنید در حالی که ما نیازی نداریم واین خلاف تدبیر است.

وضع تولید همه شاخه‌های نفت خوب است

زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر وضع تولید در همه شاخه‌های نفت،گاز، پتروشیمی و پالایش خوب است اظهار داشت: به عنوان مثال در سال‌های اخیر در تولید بنزین رکورد کم‌سابقه داشتیم. در سال 91، 52 میلیون لیتر در روز تولید داشته‌ایم که اکنون به 90 میلیون لیتر رسیده یعنی 38 درصد افزایش داشته است.

قاچاق در تمام مرزها با موفقیت در حال انجام است

وی با بیان اینکه وضعیت تولید بنزین در کشور به نحوی است که ترامپ نمی‌تواند از این ابزار علیه ما استفاده کند خاطرنشان کرد: البته مصرف زیاد است، قاچاق هم می‌شود و با موفقیت در تمام مرزها در جریان است.

وزیر نفت گفت: ما گاز مایع را هر کیلو 150 تومان می‌فروشیم که هر تن آن 10 دلار می‌شود در حالی که قیمت‌ها در بازار 500 دلار است با این روند قیمتی چطور می‌خواهیم قاچاق نشود. باید به روش‌های پیچیده‌ای برای حل موضوع فکر کنیم چون طرف‌های ما هم پیچیده‌تر فکر می‌کنند.

چالش توزیع رایگان قیر

وی همچنین به روند تولید و مصرف قیر اشاره کرد و گفت: ما سه میلیون تن قیر صادرات داریم، 4 میلیون تن رایگان برای راهسازی ارسال می‌کنیم و 2 میلیون تن نیز مصرف داخلی است و این در حالی است که کل تولید داخلی 5 میلیون تن است و اشکال کار این است که 4 میلیون تن رایگان برای ما ایجاد چالش کرده است.

99 درصد جمعیت شهریو 85 درصد روستایی گاز دارند

زنگنه درباره وضعیت گازرسانی گفت: گازرسانی مشمول کامل تجهیز منابع بود تا پایان 96، 17 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و حتی یک ریال هم از دولت نگرفتیم. به طوری که اکنون روستاهای دارای گاز دو برابر شده است و این برد-برد کامل است و هر روز 10 روستا گازرسانی می شود. 99 درصد جمعیت شهری و 85 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای جمع‌آوری گاز‌های فلر 2.5 میلیارد دلار بودجه نیاز داریم افزود: بخشی از این گازها به عنوان خوراک به پتروشیمی مارون و بندر امام ارسال می‌شود و برای اتمام این پروژه 2.5 سال زمان پیش‌بینی شده که علاوه بر ایجاد اشتغال در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز مثمرثمر خواهد بود. هرجا که نفت‌خیز بود و دودی دیده شد، بدانید که طلا در حال سوختن است، این گازها تبدیل به چند میلیون تن کالای پتروشیمی می‌شود.

برخی با اندیشه بد هستند

وی با بیان اینکه همه ما در روزهای خطیر کشور باید اندیشه‌ها را روی هم بگذاریم تا از سختی‌ها عبور کنیم خاطرنشان کرد:‌ شرایط سخت است و نباید آن را انکار کرد، باید با فکر و اندیشه هم در سیاست داخلی و خارجی مشکلات را پشت سر بگذاریم گرچه برخی با اندیشه بد هستند. ما هم با آنها بد هستیم.

زنگنه تاکید کرد: با زور بازو نمی‌توانم از شرایط سخت عبور کنیم اما اهل تدبیر حتماً خواهیم توانست مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز