خبرگزاری کار ایران

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشور:

76 هزار طرح نیمه‌تمام وجود دارد/ورود نقدینگی‌های سرگردان به طرح‌های عمرانی

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۷۲۷

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: بیشتر طرح‌های نیمه تمام در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی و منابع آب متراکم است.

به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، مژگان خانلو با اشاره به این که تقریبا در همه فصول عمرانی طرح نیمه تمام وجود دارد، تعداد طرح‌های نیمه‌تمام در سطح استانی را حدود ۷۰ هزار و در سطح ملی را ۵۸۰۰ و در مجموع حدود ۷۶ هزار طرح برشمرد و گفت: از زمان کلنگ زنی برخی از این طرح ها بیش از ۲ دهه می‌گذرد.

وی فقدان توجیه پذیری اقتصادی، تخصیص نیافتن منابع مالی طرح‌ها و اولویت یافتن برخی طرح‌های دیگر را علل طولانی شدن عملیات اجرایی طرح‌ها دانست که طبق قانون بودجه امسال برای برخی از آنها مقرر شده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی استفاده شود.

خانلو خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های اولیه صورت گرفته سازمان ۱۴ هزار و ۵۰۰ پروژه احصاء شده‌اند تا براساس مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده با مشارکت بخش خصوصی به نتیجه برسند.

وی برخی از این مشوق‌ها را در قالب تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران  قوا در راستای توجیه‌پذیری طرح‌ها اعلام کرد و گفت: خرید تضمینی محصول و خدمات پروژه ازجانب دولت، ممنوعیت قیمت گذاری در محصول و خدمات طرح های مشارکتی از جانب دولت، معافیت ۱۰ ساله مالیاتی اجازه تخفیف قیمتی، ارائه تضامینی، امکان ایجاد کاربری‌های چندگانه یا ایجاد سایر تأسیسات جانبی اقتصادی با حفظ کاربری اصلی و عدم تعقیب قضایی مدیران در صورتی‌که براساس مصوبات کارگروه‌های واگذاری اقدام کننند از جمله این مشوق هاست.

خانلو همچنین اهرمی کردن بودجه عمومی دولت را یکی از مهم‌ترین مشوق‌های بخش خصوصی در اجرای طرح های نیمه‌تمام دانست و گفت: این عامل در کنار منابع نظام بانکی، صندوق توسعه ملی (ارزی)، فاینانس خارجی و در نهایت آورده بخش خصوصی قابلیت هم افزایی و در نهایت تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل طرح ها را در پی دارد.

ورود نقدینگی‌های سرگردان به طرح‌های عمرانی و  اشتغالزایی

وی اتمام طرح‌های نیمه‌تمام را به سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی منوط دانست و گفت: دارندگان نقدینگی‌های سرگردان می‌توانند در ورود به این طرح ها هم به اشتغالزایی و درآمدزایی بپردازند و هم در سازندگی کشور ایفای نقش کنند.

خانلو با یادآوری این که اطلاع رسانی درباره طرح های نیمه تمام طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بر عهده سازمان صداوسیما و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است گفت: تاکنون مراجعات بسیار زیادی در این باره به اتاق های بازرگانی استانی برای کسب اطلاع از طرح ها شده است و سازمان برنامه و بودجه نیز در حال تهیه سامانه جامعی است تا اطلاعات تکمیلی این طرح های عمرانی از این طریق و صورت دقیق و شفاف در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گیرد. 

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه استان‌ها باید مرتب با رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی، درباره چگونگی توسعه مشارکت یا واگذاری طرح ها به بخش خصوصی گزارش عملکرد ارائه دهند بنابراین در مجموع می‌توان گفت که به لحاظ جمیع حمایت‌ها و مشوق‌های مالی، قضایی و اقتصادی تلاش شده تا بسترهای لازم برای ایجاد انگیزه و حضور مثبت بخش خصوصی برای تکمیل طرحهای عمرانی دولت فراهم شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز