خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط زیست کشور:

دشمنان آگاه و دوستان نادان مانع رونق انرژی‌های تجدیدپذیر هستند/ تهران در تیرماه 6 روز باید تعطیل می‌شد/ نیازمند قوانینی هستیم که باب میل دوستان پوپولیست ما نیست

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۱۸۵

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: ما در زمینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر به یک تحول جدی نیازمندیم و باید قوانینی تصویب شود که باب میل دوستان پوپولیست ما نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در سومین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اظهار کرد: کره زمین تحمل مصرف انرژی اضافی را ندارد. افرادی که امسال جایزه نوبل اقتصادی را بردند هر دو در مبحث عدم تحمل زمین، محیط زیست، آب و انرژی صحبت کردند. کشور ما هم مانند همه دنیا و چه بسا بدتر در حوزه محیط زیست در حالی که یک درصد از جمعیت جهان را دارد یک و هفت دهم درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که 60 درصد از متوسط تولید ناخالص داخلی را داریم و بر مبنای تولید ناخالص در واقع 3 برابر انرژی جهان را مصرف می‌کنیم. ما تاکنون سیاست‌های مقام معظم رهبری را اجرا نکردیم. ایشان در سال 89 ابلاغ کردند تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 33 درصد شدت انرژی بهبود پیدا کند و تاپایان برنامه ششم هم قوانین جاری کشور باید شدت مصرف انرژی را کاهش دهند اما تاکنون این مسائل اجرایی نشده است.

کلانتری در ادامه تصریح کرد: در سال 1990 تولید کربن در ایران 283 میلیون تن بود. در سال 2012 به  730 میلیون تن رسید. تولید ناخالص داخلی 102 میلیارد دلار بود که به 258 میلیارد دلار رسید اما شدت رشد کربن بیشتر از تولید ناخالص داخلی بود. ما تنها کشوری هستیم که شدت استفاده از انرژی و تولید کربن بالا را داریم. در کنار مصرف بی‌رویه آب، مصرف انرژی هم بالا رفته که با این روند از محیط زیست چیزی نمی‌ماند.

کلانتری با اشاره به اجلاس ریو عنوان کرد: اجلاس ریو مصوب کرده بود 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر را می‌توانیم استفاده کنیم که سازمان ملل این 40 درصد را سقف نهایی استفاده اعلام کرد اما در کشور ما امسال بالای 110 درصد مصرف آب داشته‌ایم. ما بالاترین رقم فرسایش خاک در جهان را داریم. همچنین خشک شدن جنگل‌ها و نابودی آنها به خاطر کم‌آبی و کمبود بارش در حال وقوع است.

وی با اشاره به اینکه ایران نسبت به کنوانسیون پاریس تعهداتی دارد خاطرنشان کرد: ما کنوانسیون پاریس را امضا کردیم که طبق آن در شرایط عادی و بدون تحریم 12 درصد، میزان گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و در صورت تحریم این میزان کاهش 4 درصد باشد. این همه دشمنان آگاه در مقابل تمام کنوانسیون‌های مختلف مانند fatf جبهه گرفتند که عمل به این کنوانسیون یعنی جلوگیری از توسعه اما این درست نیست.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: اگر رشد اقتصادی ما طبق برنامه که سالانه 8 درصد پیش‌بینی شده عمل شود کربن به 1700 میلیون تن در سال 2030 خواهد رسید. تعهد ما کاهش 4 درصدی یعنی حدود 70 میلیون تن کربن است اما تعهدات قانونی ما و دستورات رهبری مبنی بر کاهش شدت انرژی اگر عمل شود تا سه سال دیگر حداقل 230 میلیون تن از تولید کربن کاهش می‌یابد.

کلانتری با اشاره به موانعی که بر سر راه مصارف انرژی‌ قرار دارد، اذعان داشت: عوام‌فریبی نمی‌گذارد شدت استفاده از انرژی کاهش یابد و در نتیجه نوبت به انرژی‌های تجدیدپذیر هم نمی‌رسد. ما امروزه معادل 4.5 میلیون بشکه نفت انرژی مصرف می‌کنیم. سوبسیدهای کلان و قیمت‌های تمام شده از موانع اصلی در مقابل انرژی‌های تجدید پذیر خواهد بود.

وی افزود: به گفته دولت در برنامه ششم باید 5هزار مگاوات انرژی تجدیذپذیر اضافه شود اما منابع یارانه‌ای آن در اختیار وزارت نیرو است و باید این انرژی‌ها را از تولیدکننده خریداری کند و یا طبق قانون هوای پاک باید سالانه 30 درصد مقدار انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه شود اما آیا یارانه آن وجود دارد؟ قیمت‌های انرژی اگر اصلاح نشود شدت استفاده از انرژی باز هم بالاتر می‌رود. ایران در استفاده از انرژی‌ از عربستان سعودی هم بالاتر است.

کلانتری در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهیم باید تصمیمات اساسی‌ترین اتخاذ شود. کلانشهرها جای تنفس به خاطر آلودگی هوا ندارد و تهران در تیرماه هم 6 روز به خاطر بالا بودن غلظت اوزون باید تعطیل می‌شد.

رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با دیدگاه‌های پوپولیستی تشریح کرد: اگر کماکان بخواهیم سیاست‌های پوپولیستی را ادامه دهیم و حدود مصرفی برای مصرف انرژی نداشته باشیم، انرژی‌های تجدیدپذیر هم توسعه نخواهد یافت. امروز هیچ کس حاضر نیست بر روی تولید برق از پسماند سرمایه‌گذاری کند.

کلانتری تاکید کرد: به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفتن اجتناب‌ناپذیر است اما سیاست‌های کشور با آن همسو نیست و تا این سیاست‌ها اصلاح نشود نه وزارت نیرو استقبال خواهد کرد و نه سرمایه‌گذار به سمت آن خواهد رفت.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در رابطه با اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز به یک تحول اساسی در سیاست‌گذاری دارند اظهار کرد: برای اقدام در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز به یک تحول جدی است و به قوانینی نیاز داریم که باب میل دوستان پوپولیست ما نخواهد بود. دشمنان آگاه و دوستان نادان با این روند موجود اجازه رونق به انرژی‌های تجدیدپذیر نخواهند داد. این سیاست‌ها راه را برای اجرای این قوانین مهیا نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز