خبرگزاری کار ایران

شتاب پرداخت وام مسکن افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۸۴۸

بانک مسکن طی نیمه اول امسال، در پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید خانه، یک رکورد به ثبت رساند.

به گزارش ایلنا، در ۶ ماه اول امسال، حجم پرداخت تسهیلات خرید مسکن توسط این بانک به لحاظ تعداد (فقره تسهیلات) با رشد ۶۳ درصدی مواجه شد که این میزان رشد در دامنه پوشش متقاضیان تسهیلات خرید مسکن در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریور ماه، ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار در شهرهای سراسر کشور با استفاده از تسهیلات بانک مسکن صاحب خانه شدند. این تعداد تسهیلات به اشکال مختلف شامل تسهیلات اوراق، تسهیلات صندوق پس انداز و همچنین تسهیلات یکم به متقاضیان برای خرید مسکن پرداخت شده است. کارنامه تامین مالی خریداران مسکن در سال ۹۷ نه تنها به لحاظ نرخ رشد پرداخت که به لحاظ تعداد تسهیلات نیز یک رکورد به حساب می آید.

تا پیش از متنوع شدن سبد تسهیلات خرید مسکن در بانک مسکن، ظرفیت تسهیلات دهی به قدری محدود بود که سالانه حدود ۱۰۰ هزار خانوار برای خرید مسکن می توانستند از تسهیلات استفاده کنند. اما در حال حاضر طیف گسترده ای از تسهیلات با سقف های ریالی مختلف و همچنین شرایط گوناگون که امکان استفاده برای خانوارهای با شرایط مالی-اقتصادی متفاوت را فراهم کرده است، باعث شده مصرف یکسال بازار مسکن در حوزه تسهیلات خرید، عملاً در کمتر از ۶ ماه اتفاق بیفتد. نیمه اول امسال، بیش از ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن توسط بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شد. رشد چشمگیر تسهیلات دهی به متقاضیان خرید خانه در گسترش حجم معاملات مسکن در شهرها اثرگذار بوده است.

پیش‌تر مدیر عامل بانک مسکن، رشد پرداخت تسهیلات در سال ۹۷ به رغم تلاطم اقتصادی در بازارهای مختلف را نشانه ای از جذابیت این تسهیلات و در عین حال ساز و کار مقاوم طراحی شده توسط بانک برای حفظ مسیر تسهیلات دهی به مشتریان، ارزیابی کرده بود. در نیمه اول امسال بانک مسکن ۲۴۳ هزار فقره انواع تسهیلات در حوزه های مختلف بخش مسکن و ساختمان به مشتریان خود پرداخت کرد. ارزش ریالی تسهیلات پرداختی در این مدت رقمی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بوده است. حجم پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن در ۶ ماه اول سال جاری به لحاظ تعداد از رشد ۴۶ درصدی و به لحاظ ارزش ریالی از رشد ۳۷ درصدی نسبت به نیمه اول سال ۹۶ برخوردار بوده است.

عمده تسهیلاتی که بانک مسکن در نیمه اول سال ۹۷ پرداخت کرد، از جنس تسهیلات خرید مسکن بوده است. در این مدت ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ فقره انواع تسهیلات خرید مسکن با ارزش کل ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان به متقاضیان خرید خانه در شهرهای سراسر کشور پرداخت شد. تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن به لحاظ فقره و ارزش به ترتیب ۶۳ درصد و ۵۵ درصد نسبت به نیمه اول سال گذشته (مدت مشابه سال قبل) رشد داشته است.

عملکرد حوزه تامین مالی ساخت مسکن اما از یک واقعیت در بازار ساخت و ساز خبر می دهد. در نیمه اول امسال تعداد تسهیلاتی که بانک مسکن برای ساخت مسکن در قالب تسهیلات مشارکت مدنی به سازنده ها و فعالان ساختمانی پرداخت کرد، ۱۲ درصد کمتر از نیمه اول سال گذشته بوده است. این در حالی است که سبد تسهیلات ساخت مسکن در این بانک نسبت به سال گذشته گسترش پیدا کرد و تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن به این سبد اضافه شد اما با این حال، پرداخت این تسهیلات با رشد منفی مواجه شده است.

بررسی ها درباره علت رشد منفی در استفاده سازنده ها از تسهیلات ساخت حکایت از آن دارد که بازار ساخت و ساز در ماه های اخیر بخاطر اثر منفی تحولات اقتصادی و تورم مصالح ساختمانی، دچار رکود خفیف شد و از رونق سال گذشته فاصله گرفت. سازنده ها در ماه های اخیر در مواجهه با تلاطم قیمت زمین و مصالح ساختمانی و همچنین مبهم شدن وضعیت آینده، از شروع پروژه های جدید ساختمانی خودداری کردند. این اتفاق بر روند استفاده از تسهیلات ساخت مسکن اثر منفی گذاشت.

در نیمه اول امسال، شتاب پرداخت تسهیلات مسکن افزایش پیدا کرد و حتی شیب آن از شیب رشد منابع هم سبقت گرفت. در شهریور امسال، کل منابع در اختیار بانک مسکن، ۲۲.۵ درصد نسبت به شهریور سال گذشته افزایش پیدا کرد اما کل تسهیلاتی که بانک مسکن در شهریور امسال پرداخت کرد از رشد ۲۳ درصدی نسبت به شهریور ۹۶ برخوردار شد. به این ترتیب، تامین مالی بخش مسکن توسط بانک مسکن به گونه ای است که در شرایط محدودیت نسبی منابع، دامنه پوشش متقاضیان تسهیلات رو به افزایش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز