خبرگزاری کار ایران

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایلنا:

آلمان نوکر آمریکا نیست/تصویب CFT دشمنان را ناراحت کرد/بدون شفافیت امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۶۷۷

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم با اروپا و جامعه جهانی کار کنیم باید مقررات بین المللی را پاس بداریم، مثلا تصویب CFT در مجلس این سیگنال مثبت را صادر کرد و باید توجه کرد که بدون شفافیت امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود نخواهد داشت.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد ایجاد سوئیفت اروپایی و بسط رابطه اقتصادی با اروپا گفت: ایجاد سوئیفت اروپایی خبر بسیار خوبی است و حتی قرار است سیستم بانکی اتحادیه اروپا و ایران، بانک مشترک با محوریت یورو تاسیس کنند تا ارز حاصل از صادرات ایران در این حساب نگه‌داری شود، خریدهای ایران از این حساب پرداخت شود که این اقدامات با نزدیک شدن به 4 نوامبر(13 آبان) کار بخردانه‌ای است.

وی ادامه داد: ما در این شرایط باید سعی کنیم تا بالاترین حد رابطه اقتصادی را با اروپا بویژه آلمان و فرانسه داشته باشیم، چون آلمان اولین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا و چهارمین قدرت اقتصادی جهان است بنابراین  نوکر آمریکا نبوده بلکه نوکر منافع ملی خود است، از سویی فرانسه عضو شورای امنیت است و باید تمام تلاش خود را در راستای برقراری رابطه با آنها بکار ببندیم.

پازوکی با اشاره به نقش شفافیت در برقرای رابطه اقتصادی با اروپا گفت: اگر می‌خواهیم با اروپا و جامعه جهانی کار کنیم باید مقررات بین المللی را پاس بداریم، مثلا تصویب CFT در مجلس این سیگنال مثبت را صادر کرد و باید توجه کرد که بدون شفافیت امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: اقدام مجلس موجب نارضایتی آمریکا، اسرائیل و عربستان شد چون آنها به دنبال منزوی کردن کشور و دور کردن ما از جامعه جهانی هستند و در شرایطی که خود ما قربانی تروریسم هستیم سعی دارند ما را حامی آن نشان دهند. همچنین  تصویب لایحه CFT گامی در راستای حل مشکلات اقتصادی است هرچند بیشتر مشکلات ما ریشه در مدیریت اقتصادی دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش و جایگاه بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی نیز باید در راستای مبارزه با پولشویی اقدام کند و سعی کند استقلال خود را حفط کند؛ به عبارت دیگر صندوقدار دولت نباشد. نباید فراموش کرد که حفظ ارزش پول ملی و ثبات اقتصادی در گرو اقتدار بانک مرکزی است.

پازوکی ادامه داد: امیدواریم آقای همتی با استفاده از نیروهای تکنوکرات بویژه در زمینه فاینانس عقب‌ماندگی تقریبا 30 ساله ما از سیستم بانکی جهانی را جبران کند.

وی گفت: برای قرار  گرفتن در میان قدرت‌های اقتصادی نیازمند بانک مرکزی فعال در تعامل با جامعه جهانی جهت حفظ منافع ملی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز