خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک مرکزی باید زودتر از این وارد پیمان‌های پولی می‌شد/ پیمان پولی با روسیه خبر ارزشمندی است/ کمیسیون اقتصادی هیچ‌گاه مخالف پیمان پولی نبود

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۸۴۰

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تا زمانی که اقتصاد و تجارت ما وابسته به دلار است دچار چالش خواهیم شد، بنابراین بهترین راه برای برون‌رفت از این مشکل استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه حداقل با کشورهایی مانند روسیه، چین و ترکیه است.

تقی کبیری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اهمیت پیمان‌های پولی گفت: ما از دو سال گذشته در جلسات متعدد در کمیسیون اقتصادی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بر اهمیت این موضوع تاکید داشته‌ایم و بایستی بانک مرکزی در این مدت با توجه به اهمیت ارز در اقتصاد کشور به پیمان‌های پولی ورود می‌کرد که متاسفانه با تاخیر همراه بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به حداکثر شدن فشارهای اقتصادی و ورود به جنگ اقتصادی بانک مرکزی و دولت تصمیم گرفتند به این موضوع ورود کنند و الان هم دیر نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد:  تا زمانی که اقتصاد و تجارت ما وابسته به دلار است دچار چالش خواهیم شد. بنابراین بهترین راه برای برون‌رفت از این مشکل استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه حداقل با کشورهایی مانند روسیه، چین و ترکیه است که مراودات تجاری بالایی با آنها داریم.

کبیری  با اشاره به سفر رییس بانک مرکزی به روسیه جهت مذاکره در مورد پیمان‌ پولی با این کشور گفت: خوشبختانه این خبر ارزشمندی است که امیدواریم به زودی محقق شود تا هم شروعی باشد بر استفاده از ارزهای غیردلاری در مبادلات و هم روش مناسبی در راستای کاهش وابستگی به دلار.

نماینده خوی در مجلس در مورد خبر رد طرح استفاده از پیمان‌های پولی در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این مربوط به طرح یکی از نمایندگان در مورد استفاده از پیمان‌های پولی است که نیاز به کار کارشناسی متعددی داشت. البته بنده با رد آن نیز مخالف بودم و باور داشتم که باید روی آن کار صورت بگیرد تا مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: در مجموع نظر کمیسیون بر رد کلیات پیمان‌های پولی نبود بلکه خواستار ارایه طرح جامع و کامل بود. برای نمونه در این طرح نام برخی کشورها برده شده بود، در حالی که ما نباید مبنایی را مطرح کنیم و اگر کشوری شرایط را داشته باشد، می توانیم از آن استفاده کنیم.

کبیری در پاسخ به این پرسش که اجرای اینگونه طرح‌ها نیازمند تصویب مجلس است یا خیر، گفت: اگر در قالب عهدنامه یا مقاوله‌نامه باشد نیازمند مصوبه مجلس است اما اگر در حد عهدنامه و مغایر با قانون اساسی نباشد خود دولت می‌تواند مستقیما ورود کند، پس به نوع پیمان بستگی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز