خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

کانون‌های طاعون دامی واکسینه شدند/ تولید واکسن ppr در کشور به صرفه نیست

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۴۸۱

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: واکسنppr به خاطر اینکه عمر و ماندگاری آن در کشور کوتاه است تولیدش به صرفه نیست.

علیرضا رفیعی‌پور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رابطه با طاعون دامی نشخوارکنندگان کوچک اظهار کرد: طاعون دامی یک بیماری است که اجلاس جهانی در بلژیک برای همین نشخوارکنندگان کوچک یا ppr برگزار شد.

وی افزود: این بیماری است که بیش از ۷۶ کشور دنیا با آن درگیر هستند و در حال حاضر جامعه جهانی به این نتیجه رسیده که برای ریشه کنی آن ورود کند.

رفیعی پور در ادامه تصریح کرد: در اجلاس بلژیک هم این موضوع مطرح شد و مقرر شد تا ۲۰۳۰ این بیماری در این کشورها ریشه کن شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این نکته که کشور ما در این زمینه پیشرو بوده است، خاطرنشان کرد: ما برنامه‌هایی را از ده سال پیش شروع کردیم و از کشورهای دیگر جلوتر هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۲۰۲۵ این بیماری در کشور ما ریشه کن شود.

وی افزود:  طی سال‌های گذشته با روش واکسیناسیون دام‌هایی که در کانون این بیماری قرار دارند مانند طالقان را درمان کرده‌ایم. طی سال‌های گذشته شعاع عملیاتی را توسعه دادیم و دام‌های شهرستان‌ها و استان‌های مرزی با تراکم بالای دام را در دستور کار قرار دادیم.

رفیعی پور در ادامه خاطرنشان کرد: طی مدت ۵ سال به مرحله‌ای می‌رسیم که تنها متولدین دام‌ها یعنی بره‌ها و بزغاله‌ها را واکسیناسیون خواهیم کرد و طی ۳ تا ۵ سال آینده می‌توانیم بدون واکسیناسیون از ریشه کن شدن این بیماری مطمئن شویم.

رفیعی پور با اشاره به اینکه میزان کانون‌های درگیر طی این سال‌ها کمتر شده، تصریح کرد: گزارش کانون بیماری طی سال ۹۵ و ۹۶ و اوایل سال ۹۷ بیش از ۷۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در طالقان واکسیناسیون در حال انجام است و این بیماری تنها از طریق واکسن قابل درمان و پیشگیری است. واکسیناسیون بسیار موثر است و به محض انجام آن، گله در شرایط نرمال قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تولید واکسن این بیماری تصریح کرد: این واکسن به خاطر اینکه عمر و ماندگاری آن در کشور کوتاه است تولیدش به صرفه نیست اما تولید هم داریم و در کنار آن وارد هم می‌کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با تلاش واکسن سازهای کشور بتوانیم واکسنی با عمر و ماندگاری بیشتر تولید کنیم تا نیازی به واردات آن نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز