خبرگزاری کار ایران

امین قصمی:

تابستان 97 سدهای شمیل و نیام از مدار خارج شد /سد استقلال به حجم مرده رسید/بندرعباس فقط با 1700 لیتر بر ثانیه تامین آب شد

کد خبر : ۶۷۶۱۴۹

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با بیان اینکه تابستان گذشته را بدون هیچ‌گونه برداشتی از سه سد استقلال، شمیل و نیام سپری کردیم، گفت: تابستان سال‌جاری جمعیت 700 هزار نفری بندرعباس با 1700 لیتر بر ثانیه تامین آب شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امین قصمی در حاشیه دومین روز چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب اظهار داشت: نیاز آبی استان هرمزگان 4 هزار لیتر در ثانیه و شهربندرعباس 2 هزار لیتر بر ثانیه است. بندرعباس بحرانی‌ترین شهر کشور از نظر بارش در سال‌جاری بود طوری‌که فقط 51 میلیمتر بازندگی داشتیم و این درحالی است این رقم در سال‌های گذشته 221 میلیمتر بود. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد توانستیم 1700 در ثانیه تامین آب داشته باشیم و تابستان را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده 75 درصد مشترکان شبکه آب بندرعباس بدون هیچ‌گونه قطعی آب و کمبود نیازهای آبی‌شان تامین شد، تصریح کرد: 25 درصد باقی‌مانده مجموعه‌ای بودند که در نقاط پراکنده شهر بندرعباس قرار داشتند و به‌دلیل موقعیت توپوگرافی خاص تا حدی با مشکل مواجه بودند.

قصمی با بیان اینکه در بندرعباس کم چالش‌ترین شهر در حوزه بحران آبی بوده، خاطرنشان کرد: دلیل این امر نتیجه همکاری و مشارکت بین دستگاه‌ها در سطح استان بوده است.

وی با بیان اینکه رویکرد و استراتژی متفاوتی با سایر استان‌ها برای تامین نیاز آبی داریم، گفت: براساس تبصره 36 استان‌های ساحلی می‌توانند 70 درصد نیاز آبی خود را از طریق آب شیرین‌کن‌ها تامین کنند. ما امروز 4 هزار لیتر بر ثانیه در استان هرمزگان نیاز آبی داریم که 2300 لیتر بر ثانیه آن برنامه‌ریزی شده که از طریق تاسیسات نمک‌زدایی و آب‌های غیر متعارف یا آب شیرین‌کن‌ها تامین شود که 60 درصد نیاز آبی را شامل می‌شود.

قصمی اظهار داشت: در حال حاضر رویکرد تامین آب در استان هرمزگان از آب‌های سطحی به سمت استفاده از آب‌های غیر متعارف تغییر کرده؛ یعنی شیرین کردن آب خیلج فارس و عمان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان یادآور شد: اگر به‌طور خلاصه و نگاهی گذرا در رابطه با آینده تامین آب شهر بندرعباس داشته باشیم بعد از زمان گذاره دو یا سه ساله این شهر به‌عنوان یکی از پایدارترین شهرهای استان در زمینه تامین نیاز آبی خواهد بود و نرخ بالایی از توسعه و زیر ساخت‌های مورد نیاز در آن ایجاد می‌شود.

وی درباره از مدار خارج شدن سدهای استقلال، شمیل و نیام بیان کرد: در شرایط نرمال در سال‌های گذشته حدود 65 درصد نیاز آبی از طریق آب‌های سطحی و مابقی از آب‌شیرین‌کن تامین می‌شد اما امسال از ابتدای تابستان مخازن سدهای استقلال، شمیل و نیام به‌طور کامل از دست رفت. پراکنش 51 درصد بارندگی در هرمزگان به گونه‌ای بود که ورودی آب به مخازن سدها صفر شد و ما به سرعت سدهای شمیل و نیام را از دست دادیم و سد استقلال نیز تا نیمه تابستان به حجم مرده رسید و امروز از این سدها هیچ‌گونه برداشتی نداریم.

قصمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 1500 لیتر بر ثانیه از طریق آب منطقه‌ای تامین داریم، 200 لیتر از آب شیرین‌کن‌ها و بنابراین بندرعباس با جمعیت 700 هزار نفر را با 1700 لیتر آب بر ثانیه مدیریت کردیم.

وی درباره تامین آب صنایع بزرگی که در این استان واقع شده، اظهارداشت: برای این صنایع نیز مقرر شده از مسیر آب‌های غیر متعارف تامین آب داشته باشند یا اینکه از بازچرخانی پساب استفاده کنند. در این راستا مذاکراتی در حال انجام است که از طریق پروژه بیع متقابل 700 لیتر بر ثانیه از پساب بندرعباس تا دو سال آینده به چرخه مصرف صنایع اضافه شود ضمن اینکه احداث تاسیسات نمک‌زدایی هم در دستور کار است یعنی در مجموع صنایع استان بعد از گذار سه ساله نگرانی نخواهند داشت.

قصمی با تاکید بر اینکه در زمینه توزیع و مدیریت مصرف و اقتصاد آب اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده، گفت: زمانی اگر کسی برای بازدید از تاسیسات ما می‌آمد ما دنبال این بودیم که مسیر بازدید عوض شود اما امروز شاهد پایداری و ارتقاء سطح کیفی تاسیسات در بندرعباس هستیم. در زمینه مدیریت مصرف و جداسازی آب شرب از فضای سبز اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به تاسیسات تصفیه‌خانه بندرعباس اظهار داشت: به‌دلیل نبود تکنولوژی در سال‌های گذشته از لوله‌های بتنی استفاده می‌کردیم که باعث شده آب شور شود و عمر مفید لوله‌ها از بین رفته ما اینها را شناسایی کردیم که اکنون 200 کیلومتر در دستور کار بازسازی داریم که تامین اعتبار آنها کمترین وابستگی را به دولت دارد. همزمان با آن تصفیه‌خانه بندرعباس در حال بازسازی است و انتقال پساب به سمت صنایع تخلیه پساب در دستور کار است و تمامی پروژه‌ها به موازات هم پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان درباره استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب نیز گفت: با اجرای این پروژه نیز 25 تا 27 درصد کاهش در مصرف مشترکان پرمصرف داشتیم. البته ابتدا از این طرح استقبال نمی‌شد اما با الزامات قانونی کمیته ملی سازوکاری اندیشیده شد. مشترکان پرمصرف با جریمه مواجه خواهند شد بنابراین زمینه را برای استفاده بیشتر فراهم خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: در سطح استان هرمزگان شش هزار مشترک پرمصرف هدف‌گذاری شده که تاکنون برای 4600 مشترک لوازم کاهنده مصرف آب نصب شده و بقیه نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز