خبرگزاری کار ایران

نایب رییس انجمن انبوه سازان :

کمبود تولید 700 هزار واحد مسکونی در سال / فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت است / رونق واحدهای کم متراژ در نیمه دوم سال

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۳۲۶

نایب رییس انجمن انبوه سازان با بیان اینکه سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی تولید شود اما در حال حاضر تولید بین 200 تا 300 هزار واحد است، گفت: فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت در این سازمان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ایرج رهبر در نشست خبری امروز با اشاره به وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: در چندسال گذشته بازار مسکن با رکود مواجه بود و در یک سال گذشته رونق به بازار برگشت اما علت واضح این شرایط امروز مسکن این است که دولت برنامه‌ای برای مسکن ارایه نکرده است.

وی افزود: در اوایل دولت یازدهم وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح مسکن اجتماعی حرف زد اما این طرح در حد تئوری باقی ماند و به اجرا نرسید.

وی گفت: طبق طرح جامع باید سالانه یک میلیون واحد مسکن ساخته شود چرا که آمار رسمی 850 ازدواج در سال را ثبت کرده است که طلاق هم به تقاضا مسکن اضافه می کند اما در حالی که سالانه به تولید یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم تولید مسکن چیزی حدود 200 تا 300 هزار واحد است.

رهبر تاکید کرد: تقاضا در بازار مسکن به دلیل کاهش تولید انباشت می شود و امروز به همین دلیل با کمبود واحد مسکونی در بازار مواجه هستیم.

نایب رییس انجمن انبوه سازان با بیان اینکه دولت هر چند از آمار 2.5 میلیون واحد خالی صحبت می‌کند اما در صحت این آمار ابهاماتی وجود دارد گفت: تعداد زیادی از واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده متروکه هستند که از آنها استفاده نمی شود و جزو آمار خانه‌های خالی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: گفته می شود بسیاری از این خانه های خالی از طریق عدم استفاده از کنترل برق کشف شده اند که این عدم استفاده می تواند دلایل متعددی داشته باشد. دولت حتی ویلاهای شمال کشور و خانه های متروکه و غیر قابل استفاده در بافت های فرسوده را هم جزو خانه های خالی حساب می کند که این آمار برنامه ریزی برای مسکن را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تاکید کرد: آمار خانه های خالی باید به صورت تفکیک شده از هم ارایه شود چرا که دولت مدعی است که وقتی 2.5 میلیون خانه خالی وجود دارد نیازی به افزایش تولید نیست اما این آمار ابهامات زیادی دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر استقبال انبوه سازان از پیشنهاد دولت برای ساخت واحدهای کم متراژ گفت: وقتی می گوییم دولت باید برنامه ارایه دهد این است که باید سیاست های خود را به صورت روشن و واضح درباره مدل ساخت و ساز به انبوه سازان ارایه کند هر چند که دولت اعلام می کند ساخت و ساز باید به سمت واحدهای کم متراژ برود اما هنوز هیچ بسته تشویقی مشخصی برای اجرای ساخت و ساز واحدهای کم متراژ ارایه نکرده اند .

رهبر گفت: در قانون مصوب سال 87 به صراحت آمده است که برای حمایت از تولید و عرضه مسکن دولت باید تسهیلات ارزان قیمت و اراضی ارزان قیمت در اختیار انبوه سازان قرار دهد اما هیچ یک از آنها به اجرا نرسیده است.

نایب رییس انجمن انبوه سازان با اشاره به  طرح بازآفرینی شهری گفت: هرچند که رییس جمهوری هم از طرح بازآفرینی شهری حمایت کردند و دستور جدی برای پیگیری اجرا دادند اما هنوز هیچ یک از ارگان های دولتی اراضی خود را برای بازآفرینی شهری در اختیار وزارت راه و شهرسازی و انبوه سازان قرار نداده است.

رهبر همچنین با اشاره به کاهش سرعت ساخت و ساز در مسکن مهر پردیس گفت: علت اصلی کاهش سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه مسکن مهر پردیس عدم تخصیص اعتبارات است قرار بر این بود برای 10 هزار واحد مسکن مهر پردیس هزار میلیارد تومان اعتبارات در اختیار انبوه سازان قرار دهد اما اگر ماهیانه 10 میلیارد تومان پر داخت می کرد در 100 ماه این پروژه به اتمام می رسید اما میانگین پرداخت اعتبارات در ماه حتی به یک میلیارد تومان هم نمی رسد.

وی همین درباره وضعیت سازمان مهندسی و انتخابات پیش رو اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی مقتدر می تواند جامعه مهندسی را ارتقاء دهد و باعث افزایش کیفیت ساخت و ساز شود اما امروز شاهد چالش های جدید در سازمان نظام مهندسی هستیم .

وی با بیان اینکه مسکن سهم 35 درصدی در اقتصاد کشور دارد گفت: با توجه به سهم بالای مسکن در اقتصاد باید توجه ویژه ای به بخش ساختمان و ساخت و ساز شود و جایگاه سازمان نظام مهندسی بازتعریف شود.

وی با تاکید بر ایکه سازمان نظام مهندسی با دانایی ، کارایی و اخلاق حرفه ای مهندسان می تواند به جایگاه اصلی خود در جامعه برگردد گفت: مهمترین مسوولیت سازمان نظام مهندسی ایجاد ارتباط صحیح بین مخاطبان و ارتقاء کیفی جامعه مهندسی است.

رهبر با اشاره به فسادهای مالی اخیر که در سازمان نظام مهندسی رخ داده است گفت: یک ثروتی در سازمان نظام مهندسی انباشت شده است باعث می شود این سازمان از اهداف خود منحرف شود و افراد با و بعضا سوء نیت برای دست یابی به این ثروت وارد سازما نظام مهندسی می شوند.

نایب رییس انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات سازمان نظام مهندسی به دلیل بحث های مالی این سازمان است گفت: معتقدم باید بحث های مالی از سازمان نظامی از بحث های فنی جدا شود .

رهبر با اشاره به موضوع تقسیم و ارجاع کار بین مهندسان در سازمان نظام مهندسی  گفت: وزیر راه و شهرسازی معتقد است ارجاع کار در این حالتی که امروز انجام می شود اشتباه است و مالک باید خودش بتواند مهندس ناظر را انتخاب کند همچنان که افراد بیمار خودشان پزشک معتمد را انتخاب می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر تنها سازمان نظام مهندسی استان تهران 112 هزار عضو دارد که باید تقسیم کار بین آنها عادلانه صورت بگیرد.

نایب رییس انجمن انبوه سازان با اشاره به مسایل رفاهی مهندسان گفت: در شرایطی که در سازمان نظام مهندسی با انباشت ثروت هزار میلیارد تومانی مواجه هستیم بسیاری از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی از شرایط رفاهی مناسبی برخوردار نیستند حال اینکه سازمان نظام مهندسی بابت ثروت هزار میلیارد تومانی سود سپرده بسیار بالایی دریافت می کنند. پیشنهاد بنده این است که سازمان نظام مهندسی سود حاصل از این ثروت را به نفع رفاه مهندسان هزینه کند.

رهبر ادامه داد: بار مسولیت مهندسان بسیار بالا است بنابراین پیشنهاد ما این است که از سود حاصل شده سازمان نظام مهندسی بیمه مسوولیت مهندسان را پوشش دهد.

همچنین در ادامه این نشست عباس زرکوب عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به سه بحران موجود در سازمان نظام مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی با بحران مقبولیت مواجه است و با توجه به تخلفات گسترده ای که در این سازمان رخ داده میزان اعتبار آن بین اعضاء و در جامعه در حال کاهش است.

وی با اشاره به بحران هویت در سازمان نظام مهندسی گفت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی از امروز اهداف قانونی خود دور شده است و شاهد آن هستیم که بسیاری از شرکت های مهندسی به صورت سوری فعال هستند. متاسفانه هم ماده 27 و هم ماده یک قانون سازمان نظام مهندسی بسیار ضعیف عمل می کنند و بحث تشکل ها در سازمان مغفول مانده است.

زرکوب ادامه داد: از دیگر بحران هایی که سازمان نظام مهندسی با آن دست و پنجه نرم می کند بحران نفوذ است امروز شاهد آن هستیم تصمیمات سازمان نظام مهندسی بین اعضا نافذ نیست  و سازمان در حال از دست دادن جایگاه خود است. مجامع با حضور حداقلی اعضاء تشکیل می شود و در حالی که نظام مهندسی تهران 112 هزار عضو دارد مجامع با حضور حداکثر هزار عضو برگزار می شود.

همچنین فرزاد حاتمی عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با اشاره به کاهش مشارکت مهندسان در انتخابات اظهار داشت: متاسفانه انحرافات چند سال گذشته سازمان نظام مهندسی باعث شده مهندسان حضور کمتری در این سازمان داشته باشند .

وی گفت: باید یک بانک اطلاعاتی کامل به صورت ارزیابی شده از اعضاء داشته باشیم و بین اعضاء و مهندسان تمایز وجود داشته باشد و در ارجاع کار از یکدیگر متفاوت باشند.

سعید آسویار عضو انجمن انبوه سازان با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: اگر کاهش قیمت دلار و خودرو ، سکه ادامه پیدا کند دوباره نقدینگی ها به سمت بازار مسکن هدایت می شود .

وی تاکید کرد: در نیمه دو امسال شاهد افزایش قیمت مسکن ارزان و کم متراژ خواهیم بود چرا که سرمایه خرد وارد این بازار می شود.

وی ادامه داد: اما از سال 98 بازار مسکن دوباره وارد دوره رکود می شود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز