خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

امکان صرفه‌جویی 600 میلیون دلاری با انتقال 30 میلیارد تن کیلومتر بار از جاده به ریل

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۷۸۵

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سال گذشته توانستیم 140 میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت از محل انتقال بار از جاده به ریل داشته باشیم گفت: اگر بتوانیم 30 میلیارد تن کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل کنیم امکان صرفه‌جویی 600 میلیون دلاری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشارکت اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا با بیان اینکه اقتصاد حمل و نقل در ایران غیر قابل رقابت است، گفت: باید بین بخش‌های مختلف برای توسعه شبکه ریلی یکپارچگی به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه از تمام امکانات برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنیم، گفت: از بعد اقتصاد ملی هر مقدار که موفق شویم بار و مسافر را به سمت ریل بیاوریم به پایداری اقتصاد کمک کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در شرایطی که تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم باید به صرفه‌جویی در استفاده از سوخت کمک کنیم، گفت: با انتقال یک تن بار از جاده به ریل حداقل 35 سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده‌ایم که این به معنای صرفه‌جویی دوصدم دلار به ازای هر کیلومتر بار در جابجایی گازوئیل است.

وی ادامه داد: اگر همین الان بخواهیم می‌توانیم 30 میلیارد تن کیلومتر بار را به ریل منتقل کنیم که این به معنای صرفه‌جویی 600 میلیون دلار خواهد بود.

محمدزاده با اشاره به مشوق‌های کشورهای توسعه یافته برای انتقال بار از جاده به ریل اظهار داشت: در بسیاری از کشورها حق دسترسی ریل را از 30 درصد به 15 درصد کاهش دادند و 15 درصد مابقی را دولت یارانه می‌دهد تا سرمایه‌گذاری به سمت جابجایی بار و مسافر از طریق ریل افزایش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: فقط در سال گذشته راه‌آهن توانست در انتقال بار از جاده به ریل 140 میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته باشد.

وی ادامه داد: در قرارداد مطالعه پروژه اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه  9 ماه دیده شده اما می‌توان آن را در 4.5 ماه انجام داد.

وی با اشاره به حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش ریلی گفت: سرمایه‌گذاری درراه‌آهن مانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته است و می‌توان برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی از صندوق توسعه ملی کمک گرفت و همچنین خود راه‌آهن راساً ضمانتنامه صادر می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز