خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت:

مردم حق دارند در اعتراض به موازی کاری‌ها بگویند این دولت چه تفاوتی با دولت قبلی دارد / استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی فعالیت‌های متقلبانه و مشکوک

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۷۳۵

وزیر صمت گفت: ما باید خودمان جلوی این موازی‌کاری‌ها را بگیریم و نگذاریم مردم شکایت کنند. مردم حق دارند از این قبیل موازی‌کاری‌ها شکایت کنند و بگویند این دولت با دولت قبلی چه تفاوتی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مراسم رونمایی از سامانه‌های تجارت ایران محمد شریعتمداری با بیان وظایف و انتظاراتی که از دولت وجود دارد، گفت:‌ با توجه به گستردگی مسوولیت‌های اجرایی دولت و انتظاراتی که در قانون اساسی ذکر شده وظیفه دولت بسیار سنگین است به طوری که کشور ما در این مساله در خاورمیانه جزو اولین‌هاست.

وزیر صمت ادامه داد: در این وزارتخانه روزانه چندصد کارت بازرگانی صادر می‌شود و تا دو هزار صفحه سفارش صورت می‌گیرد این در حالی است که فعالیت‌های دیگری همچون صدور بارنامه، قبض انبار و فاکتور نیز در عدد میلیون‌ها به صورت روزانه در این وزارتخانه صادر می‌شود که بدون استفاده از سیستم الکترونیکی برخط نمی‌توان جلوی ستاد را در هر کدام از این حوزه‌ها گرفت.

وی افزود: شعار دادن در مورد مبارزه با فساد و تسهیل امور تجاری زیاد گفته می‌شود اما به صورت عملی نه می‌توان آن را پیگیری کرد و نه می‌توان آن را اجرایی کرد به خصوص اگر در بخش استفاده از منابع بانکی باشد. نظام تخصیص ارز 4200 تومانی و توزیع کوپن الکترونیکی بدون استفاده از این سامانه‌ها میسر نمی‌شود.

شریعتمداری افزود: حجم عظیمی از افرادی که در حوزه صنعت، معدن و تجارت فعال هستند استفاده از سامانه‌های الکترونیک را امری اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

شریعتمداری با بیان اینکه وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور در معیار بین‌المللی مناسب نیست، گفت: تجارت الکترونیک و استفاده از تکنولوژی را ما از سال‌های دور آغاز کرده‌ایم. در سال 76 هنگامی که رهبر انقلاب از ضرورت مبارزه با ثروت‌های بادآورده گفته‌اند ما مقاله‌های بین‌المللی سازمان شفافیت را ترجمه کردیم و آن را در بین بخش‌های مختلف وزارتخانه توزیع کردیم که در دوره آقای نهاوندیان و در دوره دیگر آقای دژپسند مسوول این کار شدند. بعد از اینکه من از وزارتخانه رفتم شنیدم که گفته شده این کارها فانتزی بوده است. ما 22 سال پیش قانون تجارت الکترونیک را به مجلس بردیم اما امروز تازه ابتدای کار است و این روند راضی کننده نیست.

شریعتمداری با انتقاد از برخی قوانین و موازی‌کاری‌ها گفت: ما در داخل و خارج از وزارتخانه اختلاف داریم و باید یک بازنگری در حوزه قوانین تجارت الکترونیک صورت بگیرد تا مردم از این سردرگمی راحت شوند. امروز یک کالا که وارد می‌شود باید نمونه خود را هم به سازمان دوا و دارو و هم به گمرک بدهد و جالب اینکه هر دو سازمان آن نمونه را به یک آزمایشگاه ارجاع می‌دهد. حال اگر این کالا خوراکی باشد که مرجع تصمیم‌گیری به سازمان می‌شود و دردسرهای آن بیشتر. ما باید خودمان جلوی این موازی‌کاری‌ها را بگیریم و نگذاریم مردم شکایت کنند. مردم حق دارند از این قبیل موازی‌کاری‌ها شکایت کنند و بگویند این دولت با دولت قبلی چه تفاوتی دارد.

شریعتمداری افزود: امروز بسیاری از اسناد تجاری الکترونیکی شده و سامانه جامع تجارت به صورت سیستمی با 40 دستگاه مرتبط است. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مقررات زائد و کنترل‌های چندباره را به صفر برسانیم. تا بخش خصوصی بتواند به راحتی و با شفافیت مجوزهای لازم را دریافت کند.

وی با اشاره از استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی فعالیت‌های متقلبانه و مشکوک گفت: امروزه الگوریتم هوش مصنوعی در دنیا به کار گرفته می‌شود و ما نیز توسط سازمان گسترش صنایع این الگوریتم‌ها ابداع و اجرا می‌کنیم تا کارهای متقلبانه و فعالیت‌های مشکوک را شناسایی کنیم. ما اگر بتوانیم بدنه قوی برای نظارت بر فعالیت‌های سازمان و وزارتخانه مطبوع خود درست کنیم می‌توانیم بسیاری از امور را برون‌سپاری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز