خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اقتصاد ملی و پیچیدگی اقتصادی مطرح شد:

سازمان ملل از رویکرد پیچیدگی اقتصاد در سیاستگذاری استفاده می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۶۵۹

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: دانشگاه هاوارد و ام آی تی رویکرد پیچیدگی اقتصادی را معرفی کردند که در سال ۲۰۱۶ بهترین روش رشد و تخمین کشورها شناخته شده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست خبری همایش اقتصاد ملی و پیچیدگی اقتصادی امروز بعد از ظهر چهارشنبه ۴ مهر با حضور فرشاد مومنی رئیس موسسه دین واقتصاد، ناصرعلی عظیمی دبیر اجرایی همایش و جمعی از اقتصاددانان در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.

در این نشست ناصرعلی عظیمی دبیر اجرایی همایش اظهار کرد: مهمترین مسئله حوزه اقتصاد دانش بنیان پرورش نیروی کار ماهر است که مهمترین مسئله قابل طرح پیچیدگی اقتصاد است.

وی افزود: محورهای مورد نظر ما که می‌خواهیم به آن بپردازیم سنجش حجم دانش در اقتصاد ، معیار مناسب برای نشان دادن توسعه اقتصادی، توانایی پیش بینی قابلیت‌های موجود جهت ایجاد صنایع جدید، کمک به سیاستگذاران حوزه اقتصاد و افزایش توان رقابت پذیری محصولات تولیدی و صادراتی کشور است.

در ادامه این نشست بهروز شاهمرادی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار کرد: ما چندین سال است که در حوزه پیچیدگی‌های اقتصاد به صورت تخصصی کار می‌کنیم که تا جای ممکن به توسعه کمک می‌کند.

وی افزود: ما در این زمینه کارگاه‌های مختلف در سطح کشور راه اندازی کردیم و سخنرانی‌های بسیاری را در کشور ترتیب دادیم تا مشکلات و راهکارهای اقتصادی به سمع عموم برسد.

شاهمرادی در ادامه تصریح کرد: رویکرد پیچیدگی اقتصاد علاوه بر این حوزه در حوزه‌های دیگری مانند بخش علمی کشور هم وارد شده است. در بحث بین المللی صادرات را داریم اما سعی کردیم مطالعات در سطح داخلی هم داشته باشیم.

وی افزود: چندین بار این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. دانشگاه هاوارد و ام آی تی این رویکرد را معرفی کردند که در سال ۲۰۱۶ بهترین روش رشد و تخمین کشورها شناخته شده بود و در صندوق بین المللی پول هم مورد استفاده قرار گرفته و سازمان ملل متحد هم یک بخش از دیتای خود را به این بحث اختصاص داده است‌.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در رابطه با کشورهایی که از رویکرد پیچیدگی اقتصاد استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند شیلی، مکزیک، برزیل و چین وبسایت‌هایی را در ابن زمینه طراحی کرده‌اند اما ما هنوز نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم تا برای سرمایه گذاران، پژوهشگران، محققین و سیاستگذاران قابل دسترسی باشد. این شاخص قابلیت‌های بسیار زیادی دارد منوط به اینکه آن را بشناسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز