خبرگزاری کار ایران

علی‌رغم کاهش تعرفه‌ انجام شد؛

اختلاف قیمت 4 میلیونی در تایرهای سنگین نخی

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۱۴۲

علی‌رغم کاهش تعرفه واردات تایرهای سنگین باری و اتوبوسی سیمی به 5 درصد برای مصرف عمده تایرهای بایاس(نخی) در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و ممنوعیت وارداتی اعمال شده، این تایرها همچنان با اختلاف قیمت بیش از 4 میلیونی در بازار معامله می‌شوند.

به گزارش ایلنا، تعرفه واردات لاستیک‌های سنگین اتوبوسی و باری به 5 درصد کاهش یافت. با کاهش 21 درصدی تعرفه واردات لاستیک‌های سنگین باری و اتوبوسی در حالیکه به نظر می‌رسید بازار این محصول استراتژیک روند کاهشی را تجربه خواهد کرد اما بررسی قیمت‌ها در بازار خرده فروشی حاکی از تداوم التهابات داشته طوری‌که  قیمت تایرهای 1224 بایاس با اختلاف بیش از 4 میلیون تومانی نسبت به نرخ مصوب مصرف کننده به فروش می‌رسد. موضوعی که عدم تاثیرپذیری بازار لاستیک از تصمیات تعرفه‌ای را باید در اجرای آن برای واردات تایرهای سیمی جستجو کرد.

در واقع کاهش تعرفه هرچند اقدامی قابل تامل است اما ساختار جاده‌ای همراه بهره‌گیری سیستم حمل و نقل از کامیون‌ها و ماشین‌آلاتی که تداوم حرکت چرخ آنها به استفاده از تایرهای بایاس وابسته است دلیل التهابات بازار لاستیک است. فروشندگان بازار لاستیک بر این باورند که کامیون‌ها و کشنده‌های قدیمی به واسطه نوع بار و جاده‌های محل تردد بیشترین مصرف کننده تایرهای بایاس هستند و قیمت این لاستیک‌ها در حالیکه نرخ یک میلیون و 900 هزار تومانی برای آنها مصوب شده با قیمت 4.5 تا 5.5 میلیون تومان بر اساس برند و کیفیت معامله می‌شود.

تولیدکنندگان داخلی همواره از تولید بر اساس نیاز بازار خبر می‌دهند، اما کمبود عرضه به همراه ممنوعیت‌های وارداتی این تایرها به افزایش بیش از 200 درصدی قیمت‌ها دامن زده است.

درباره تایرهای سیمی علاوه بر کیفیت از قیمت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس برخوردار بوده و بیشترین مصرف آن در کشنده‌ها و خودروهای سنگین مدرن است بنابراین طبیعی است مصرف کمی در چرخه حمل و نقل جاده‌ای داشته باشند.  

 آنچه مسلم است عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است بنابراین در شرایطی که بازار با کمبود مواجه بوده و تولیدکنندگان داخلی نیز امکان عرضه کافی ندارند لازم است تا دولت ضمن رفع ممنوعیت‌های وارداتی، تصمیمات تعرفه‌ای خود را هر چند به‌طور موقت شامل حال تمامی مدل‌های تایر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز