خبرگزاری کار ایران

درگفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

روزانه 20 هزار و 500 تن شیرخام به صنایع لبنی تحویل داده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۰۳۱

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: طبق محاسبات آماری روزانه 20هزار و 500 تن شیرخام تحویل صنایع لبنی می‌‌شود و طرح موضوع کمبود شیرخام نادرست است.

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی دامداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: دامداران بیش از نیاز کارخانه‌های لبنی شیر تولید می‌کنند و به راحتی می‌توانند نیاز داخل را تامین کرده و صادرات داشته باشند اما کارخانجات لبنی با کارشکنی قصد دارند این شیر را بر روی دست دامدار بگذارند و قیمت آن را دوباره کاهش دهند.

وی با اشاره به میزان بالای تولید شیرخام تاکید کرد: ما از واحدهای بزرگ دامپروری صنعتی که 52 درصد تولید شیرخام را دارند اطلاعات جدید را دریافت کردیم که نشان دهنده این است که 15 درصد هم تولید شیرخام نسبت به سال گذشته رشد داشته است. شیر خشک تولید داخل به 12 کشور در جهان صادر می‌شد و این ممنوعیت صادرات به کارخانه‌های ما صدمه وارد می‌کند.

*بهانه جدید صنایع لبنی برای کارشکنی در صادرات شیرخشک

سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص پیشنهاد صنایع لبنی از وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر دریافت 19 هزارتن شیرخام و صرف نظر از درخواست واردات شیرخشک خاطرنشان کرد: این موضوع بهانه جدید  صنایع لبنی است. این کارخانه‌ها در سال 8 میلیون و 260 هزار تن شیر تحویل می‌گرفتند که این عدد به 7 میلیون و 500 هزار تن رسیده است.

وی افزود: 8میلیون و 260 هزار تن را که به ایام سال تقسیم کنیم به طور میانگین 22هزار و 500 تن می‌شود که 7/5 میلیون تن در سال هم حدود 20 هزار و 500 تن می‌شود. 2هزار تن از این شیر به جای اینکه با واسطه از طریق صنایع لبنی در اختیار کارخانجات شیرخشک قرار گیرد به صورت مستقیم به این کارخانه‌ها فرستاده می‌شود و مشکل صنایع لبنی هم حذف شدن از این گردونه است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در ادامه تصریح کرد: پیش از این کارخانجات لبنی شیر را از گاودار می‌خریدند و تحویل کارخانجات شیرخشک می‌دادند تا تبدیل به شیرخشک و خامه شود اما در حال حاضر این کار توسط گاوداران بدون واسطه انجام می‌شود و صنایع لبنی دیگر نمی‌توانند گاودار و کارخانجات را مدیریت کنند و از این موضوع ناراحت هستند.

مقدسی تاکید کرد: طرح واردات شیرخشک در هیئت وزیران تصویب نشد. صنایع لبنی قصد داشتند با ارز 4200 تومانی و تعرفه 6درصدی شیر خشک را وارد کنند در حالی که واردات آن ممنوع بوده، ارز آن آزاد و تعرفه 40 درصدی داشت که این طرح تصویب نشد.

وی افزود: اگر قرار به واردات باشد با این ارز حدود 20 هزار تومان قیمت خواهد داشت در حالی که عرضه شیر در بورس حدود 18 هزار تومان است اما این افراد قصد ضربه زدن به دامداران را دارند و می‌خواهند شیر با کمترین قیمت به دستشان برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز