خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

پیام اعتراضی زنگنه به اجلاس 23 سپتامبر با عدم حضور در نشست/ تلاش شیل و روسیه برای متلاشی کردن اوپک

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۲۱۰

یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه تولیدکنندگان نفت به تعداد بشکه‌هایی که به بازار می‌فرستند ارزش دارند، گفت: کسانی که تحولات سیاسی بازار نفت را مانیتور می‌کنند، اذعان دارند که از دو سه سال قبل مشخص بود که شیل، اوپک را به سمت بی‌ثباتی می‌برد.

بهروز نامداری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اجلاس کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک (JMMC) در روز 23 سپتامبر (یکشنبه یکم مهر) اظهار داشت: در این اجلاس جمع بندی آقای زنگنه این بوده که شرکت کردن و یا نکردنشان یکسان است و نبودنشان این پیام را دارد که به این قضیه معترضیم و در این رویه سهیم نیستیم.

وی تصریح کرد: بنده تصور می‌کنم اعضای شرکت کننده در جلسه روز یکشنبه، از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند که سهم ایران را جایگزین کنند و اکنون نیز فقط بحث‌شان بر سر این است که چگونه سهم ایران را توزیع کنند.

نامداری ادامه داد: برای حذف سهم ایران از بازار در داخل اوپک به رهبری عربستان توافقاتی صورت گرفته و روسیه هم شریک داستان است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی تصریح کرد: همانگونه که می‌دانیم آمریکا بعد از مدت‌ها توانسته عنوان اولین تولیدکننده نفت دنیا را به خود اختصاص دهد. در واقع اوپک این‌گونه تصور کرده اگر خودش نجنبد دیگران این سهم (تولید ایران و ونزوئلا ) را می‌گیرند بنابراین می‌خواهد سهم جایگزینی متعلق به اعضای خودش باشد.

وی یادآور شد: در هر صورت اکنون جمع بندی آقای زنگنه این است که اعضای اوپک نباید این کار را می‌کردند و باید به نحوی عمل می‌کردند که قیمت نفت بالا برود تا آمریکا نتواند با دست باز نفت ایران را از بازار حذف کند. 

نامداری گفت: کسانی که تحولات سیاسی بازار نفت را مانیتور می‌کنند، اذعان دارند که از دو سه سال قبل مشخص بود که شیل، اوپک را به سمت بی‌ثباتی می‌برد تا جایی که سهم تولیدکنندگان کم شود و حتما بین تولیدکنندگان تناقض و تنش پیش می‌آید و به نظر می‌رسد مصرف کنندگان و از جمله آمریکا که علی‌رغم تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده همچنان عنوان بزرگترین مصرف کننده را نیز یدک می‌کشد، بنابراین این تشتت و بهم ریختگی را دوست دارند، چون در این بازار بی‌قاعده قیمت‌ها نزولی خواهد بود.

وی ادامه داد: سوی دیگر قضیه هم این است که در صورت نبود سازمان منسجم طرف صحبت برای تنظیم بازار مشخص نیست بنابراین تصمیم گرفتند اوپک را با سازمان دیگری با نام اوپک پلاس جایگزین کنند و سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند، در این بین روسیه هم در کنار آمریکا علاقه‌مند به متلاشی شدن اوپک است.

این کارشناس انرژی درباره جایگاه ایران در سازمان احتمالی جدید توضیح داد: اولا اینکه در دهه 70 و 80 عنوان بنیانگذاری ایران در اوپک برای ما CREDIT بود، در دهه نود هیچ امتیازی برای ما نداشته است. تولیدکنندگان نفت به تعداد بشکه‌هایی که به بازار می‌فرستند ارزش دارند، هر بشکه نفتی که از ما حذف می‌شود اعتبارمان هم از بین می‌رود و اگر سهم مان به اندازه کافی باشد حرف‌مان در سازمان جدید نیز برش دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز