خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

کارخانجات لبنی با واردات شیرخشک دامداران را فلج می‌کنند/ کمبود شیر جوسازی برای تامین منافع عده‌ای خاص است/تولید شیرخام نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۵۱۱

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی دامداران ایران گفت: اگر شیرخشک وارداتی وارد مدار تولید کارخانجات شود کارخانه‌ها از خرید شیر داخلی سربازخواهند زد و قیمت شیرخام را تحت تاثیر قرار خواهد داد که این مساله به ضرر دامداران داخلی خواهد بود.

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی دامداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر واردات شیرخشک اظهار کرد: وزارت صنعت بر اثر پیگیری وسیعی که تعدادی از صنایع لبنی انجام داده‌اند و لابی‌گری‌هایی که انجام شده تدابیری را اندیشیده که این تدابیر در صورت شکل گرفتن صدمات بالایی را بر دامپروری کشور وارد خواهد کرد.

وی افزود: از طرف دیگر، قانون تمرکز که مصوبه مجلس است در صحنه اجرا دچار مشکلات بسیاری شده و نتوانسته اهداف خود را تامین کند و در حال حاضر مواضع اصلی و تصمیم گیری‌هایی که بخش کشاورزی را می‌تواند هم به سقوط و هم به کمال برساند توسط بخش کشاورزی اتخاذ نمی‌شود. عملا بسیاری از تصمیمات را وزارت صنعت برای بخش کشاورزی می‌گیرد که با قانون تمرکز مغایرت دارد.

*کمبودشیر جوسازی برای تامین منافع عده‌ای خاص است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی دامداران ایران در ادامه در رابطه با موضوع شیر خشک خاطرنشان کرد: برخی عنوان کرده‌اند تولیدشیرخام در کشور کم شده و به دست کارخانجات شیر و لبنی نمی‌رسد که باعث کاهش ذخایر کارخانجات شده و کشور دچار بحران خواهد شد. این بحث‌هایی که مطرح می‌شود بیشتر حکم جوسازی برای تامین منافع عده‌ای خاص در کارخانجات لبنی است.

وی افزود: در صنعت دامپروری ما نمی‌توانیم شیر را افزایش و یا به یک‌باره کاهش دهیم. کاهش و افزایش تولید زمان‌بر است و این صنعت روند رو به کاهش را هیچ زمانی دنبال نمی‌کند و همیشه روند افزایشی در تمام محصولات اعم از گوشت، مرغ، تخم مرغ و شیر دارد و دلیلی ندارد که کاهش شیرخام اتفاق بیفتد. ما از واحدهای بزرگ دامپروری صنعتی که 52 درصد تولید شیرخام را دارند اطلاعات جدید را دریافت کردیم که نشان دهنده این است که 15 درصد هم تولید شیرخام نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

*شیرخشک به 12 کشور دنیا صادر می‌شود

عزیزاللهی در ادامه تصریح کرد: کارخانجات ادعا می‌کنند شیر به میزانی که سال گذشته در اختیارشان بود، نیست که نشان از فعالیت یک صنعت نوپا و جدید در تولید شیرخشک و کره است. شیر وجود دارد اما تولیدات صنایع لبنی متنوع‌تر شده و این شیر باید به تمام بخش‌ها اختصاص یابد و قصوری در تولید انجام نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی دامداران ایران با اشاره به این نکته که بازارهای صادراتی شیرخشک بیشتر از شیرخام و محصولات لبنی است، تشریح کرد: در حال حاضر ما بخشی از شیر را به صورت محصولات لبنی صادر می‌کنیم که 50 درصد از هزینه‌های تولید آن از محل تامین ارز مبادله‌ای انجام می‌شود و با مزیت صادر نمی‌شود و مشکلات بسیاری برای این صادرات داریم.

وی گفت: ما درحالی که صادرات محصولات لبنی را به کشور عراق و افغانستان که بازار محدودی محسوب می‌شود انجام می‌دهیم ؛ کارخانجات لبنی ادعا دارند که شیرخشک را صادر نکنیم با این که صادرات آن برای ما پایدارتر است.

وی افزود: ما در زمینه صادرات شیرخشک حداقل با 12 کشور بین المللی در دنیا بازار هدف صادراتی داریم و اینها می‌توانند یک تجارت مستمر و بلند مدت برای ما داشته باشند. اگر قرار باشد به خاطر محدود بودن منابع به سمت محدود کردن صادرات حرکت کنیم، با توجه به صادرات اندکی که محصولات لبنی دارد می توان آن بخش را ممنوع کنیم.

*واردات شیرخشک کمر دامداران را می‌شکند

عزیزاللهی در رابطه با واردات شیرخشک اذعان داشت: واردات شیرخشک به کشور آن هم بر اساس استفاده از ارز رسمی کشور یک اقدامی است که صنعت دامپروری را دچار اضمحلال و نابودی خواهد کرد. هیچ نقطه‌ای در دنیا این کار را نمی‌کنند یعنی محصولی را که در داخل کشور تولید می‌کنند با یارانه از کشور دیگر وارد کنند. ما عملا داریم حمایت دولت را به سمت تولیدکنند هلندی و استرالیایی پیش می‌بریم.

وی افزود: شیر در داخل کشور تولید می‌شود و تعداد زیادی از دامداران مشغول تولید هستند و دامنه تولید به قدری هست که ما بتوانیم آن را افزایش داده و حجم آن را بالا ببریم و نیاز کارخانجات را برطرف کنیم. تولیدات ما به قدری هست که بتوانیم صادرات محصولاتی را که در آن‌ها محدودیت داریم کماکان ادامه دهیم. اگر قرار باشد با به وجود آمدن هر مشکلی به سمت واردات برویم که دیگر تولید داخل معنی و مفهومی نخواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی دامداران ایران در ادامه تشریح کرد: چطور در خصوص واردات ماشین‌های وارداتی تعرفه 90 درصدی پیشنهاد می‌شود اما برای حمایت از بخش تولید در سال حمایت از تولید داخل به واردات محصولات خارجی چراغ سبز نشان داده می‌شود. اگر با این عجله و بدون کارشناسی دقیق برای این موضوع تصمیم‌گیری شود مشکلات بسیاری برای کشور به وجود خواهد آمد.

وی اظهار داشت: اگر قرار باشد ما شیرخشک را با ارز 4200 تومانی وارد کنیم قیمت آن در کشور حدود 10 هزار تومان می‌شودو قیمت تمام شده شیر آن بسیار ارزان می‌شود که ارزانی کاذب است و اگر وارد مدار تولید کارخانجات شود کارخانه‌ها از خرید شیر داخلی سرباز خواهند زد و قیمت شیرخام را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به ضرر دامداران داخلی خواهد بود.

وی افزود: ما از تمام مسئولانی که در این تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند خواهش می‌کنیم بدون کار کارشناسی با این مسائل برخورد نکنند و تمام جوانب کار را بسنجند. تصمیمی اتخاذ شود که آثار سوء برای کشور و مردم نداشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز