خبرگزاری کار ایران

تولید 11 میلیون تنی گندم در سال جاری / خرید 330 هزار تن دانه روغنی در سال زراعی 97

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۵۴۴

رئیس شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در سال زراعی 97 ، 11 میلیون تن گندم تولید شده که تا پایان فصل برداشت 9 میلیون و 700 هزار تن از آن از کشاورزان خریداری خواهد شد و مابقی آن صرف تامین بذر برای سال آینده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری امروز شنبه 24 شهریورماه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: امروز در ایام پایانی کار خرید گندم هستیم که بخش لجستیکی اقدامات کشور محسوب می‌شود. امسال هم همت کشاورزان به ثمر نشست و به رغم کاهش بارندگی 26 درصدی تولید گندم یک میلیون تن افزایش یافت.

وی افزود: تاکنون 9 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان تحویل شده که این میزان 900 هزار تن بیشتر از سال قبل است، پیش بینی ما این است که میزان تولید با وجود گندم تولیدی مناطق سردسیری به 9 میلیون و 700 هزار تن برسد. رقم واقعی تولید 11 میلیون تن است اما بخشی از آن به بذر گواهی شده و بخشی دیگر بذر سال آینده را شامل می‌شود.

سیف در ادامه تصریح کرد: قیمت هر کیلو گندم در سال گذشته 1306 تومان پرداخت شد که امسال به 1327 تومان رسیده است. دولت سعی در افزایش قیمت گندم داشته و بالغ بر یک و نیم درصد قیمت آن را افزایش داده است.

وی با اشاره به میانگین دریافتی کشاورزان تشریح کرد: میانگین دریافتی کشاورزان که در سال 96 ، 222 میلیون ریال بود به 267 میلیون ریال افزایش یافته و سرانه تحویل هر کشاورز از 17 تن به 20 تن افزایش داشته است که این امر بیانگر افزایش راندمان، بهبود اقتصادی کشاورزان و بهبود راندمان کشاورزی کشور است که بخشی از آن ناشی از رحمت پروردگار و بخشی ناشی از به زراعی و تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی بوده است.

سیف در ادامه افزود: سال گذشته 1112 مرکز خرید داشتیم که در سال جدید 1150 مرکز افزایش یافته است و میزان خرید در مراکز خرید موقت گندم کاهش چشمگیری داشته است و این نشان دهنده حرکت رو به استاندارد این پروژه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این نکته که استان کردستان در تولید گندم رتبه دوم کشور را دارد خاطرنشان کرد: در استانی مانند کردستان که جزء استان‌های مهم محسوب می‌شود تا به امروز یک میلیون و 24 هزار تن خرید کردیم که نسبت به سال گذشته این تولید دوبرابر شده است. سال گذشته 676 میلیارد تومان و امروز نزدیک به 1353 میلیارد تومان به دولت گندم فروخته‌اند که باز هم رشد دو برابری تولید محصول و ارزش ریالی آن را نشان می‌دهد. این استان دومین استان فروشنده گندم به دولت است و خوزستان با یک میلیون و 130 هزار تن استان اول تولیدکننده گندم است.

وی افزود: امسال شرایط کشور به لحاظ سِن‌زدگی در برخی استان‌ها به صفر درصد رسیده‌ایم که ثمره تلاش کشاورزان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است می‌توان گفت امسال سالی بی‌نظیر در تولید گندم داشته‌ایم.

سیف تاکید کرد: در پروژه خرید تضمینی گندم کشاورزانی که تا 23 شهریور گندم تحویل داده‌اند 50 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند و آنها که تا اول تیرماه گندم تحویل داده‌اند تا پایان هفته صد در صد پولشان را دریافت خواهند کرد ما تا امروز 83 هزار و 680 میلیارد ریال از مجموع 124 هزار و 640 میلیارد ریال تامین و به حساب کشاورزان واریز شده است. با تمهیدات دولت و وزارت جهاد کشاورزی در حال عرضه اوراق هستیم و تا پایان هفته نزدیک به 15 هزار میلیارد ریال از این طریق تامین پول خواهیم کرد که تا پایان هفته صد در صد مطالبات کشاورزانی که تا اول تیرماه به ما گندم تحویل داده‌اند پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: 67 درصد تا این لحظه پرداخت شده که تا پایان هفته به 75 درصد کل مطالبات خواهیم رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کلزا و دانه‌های روغنی خاطرنشان کرد: در حوزه کلزا و دانه‌های روغنی هم روند عملکرد مثبتی را داشتیم با برنامه توسعه کشت دانه‌های روغنی و تلاش در جهت وارداتی که بتواند ارزش افزوده بیشتری داشته باشد تاکنون 330 هزار تن دانه روغنی خریداری کردیم که نسبت به سال گذشته که 181 هزار تن بوده 82 درصد رشد داشته‌ایم و ارزش ریالی آن 9 هزار و 100 میلیارد ریال است که این ارزش ریالی هم 87 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: دانه‌های روغنی هر کیلو به قیمت 2754 تومان است که از 40 هزار و 594 کشاورز  خریداری شده است. در این خصوص اتفاق خوبی که رخ داد میانگین پرداختی به کشاورزان بابت هر نوع دانه روغنی 26 میلیون تومان و بابت کلزا 22 میلیون دریافت کردند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: سال گذشته کل روغن‌های تولیدی در روغن‌کشی‌ها 926 هزار تن بود و امسال به یک میلیون و 400 هزار تن رسیده است که رشد 45 درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به تامین کالاهای استراتژیک خاطرنشان کرد: در حوزه تامین و تدارک کالاهای استراتژیک به لطف خداوند توانستیم ارقام مناسبی را در حوزه تولید و تامین داشته باشیم هم کشور در شرایط خوبی در خصوص کالاهای اساسی است و هم دولت تامین خوبی در این زمینه داشته است.

سیف با اشاره به نرخ خرید تضمینی تشریح کرد: در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 97 – 98 وزارت جهاد کشاورزی محاسبات خود را انجام داده و در قالب بسته پیشنهادی سال زراعی به دولت تحویل داده است. تمرکز دولت بر این است تا پایان شهریور نرخ خرید تضمینی اعلام شود امیدواریم نرخ تعیین شده با توجه به تورم به صلاح کشور و کشاورز باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واردات گندم اذعان داشت: واردات گندم به محل ورود موقت به منظور صادرات آرد انجام می‌شود و این گندم برای مصرف داخلی استفاده نخواهد شد. گندم داخلی ما ظرفیت لازم برای تولید نان ماکول مردم را دارد و با برنامه‌های اختلاطی که در داخل انجام می‌شود امیدواریم به کیفیت مناسب گندم و نان برسیم.

سیف با اشاره به اختصاص سبوس به کارخانه‌های خوراک دام تشریح کرد: هر سیاستی را که ستاد تنظیم بازار اتخاذ و تصمیم‌گیری می‌کند ما با آن مشکل نخواهیم داشت. 50 یا 100 درصد سبوس را دستور بدهند ما باید به شرکت‌های خوراک دام ارسال کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این نکته که تولید چغندر تازه امسال ما را از واردات شکر بی‌نیاز می‌کند بیان کرد: در حوزه شکر نگرانی‌هایی را داشته‌ایم اما نیاز به تصمیم‌گیری‌های خاصی نداریم بیش از نیم میلیون تن شکر در کارخانجات داریم و فصل تحویل چغندر قند کارخانه‌ها هم تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود پیش بینی ما این است با همان هشت میلیون تن چغندر در سال قبل امسال هم می‌توانیم ارقام خوبی از شکر و چغندر را تولید کنیم.

سیف در رابطه با واردات کره تصریح کرد: ما از قبل هم و اردات کره داشتیم ما در حوزه لبنیات به غیر از کره بازارهای صادراتی خوبی داریم و مشکلی در تامین شیر و لبنیات مورد نیاز کره نداریم.

وی افزود: به جرات می‌گویم تا شش ماه آینده کالاهای اساسی برای تامین بازار در انبارها وجود دارد که مشکل در تامین نداریم. 100 هزار تن روغن در کارخانجات روغن‌کشی داریم و 300 هزار تن کشتی در راه کشور هستند و ذخایر در کشور تامین شدند.

رئیس شرکت بازرگانی دولتی ایران در رابطه با تامین کالاهای اساسی هیئات مذهبی در ماه محرم و صفر عنوان کرد: قیمت برنج برای مصارف عمده 7 هزار تومان، روغن با نرخ درج شده بر روی آن و شکر هم با نرخ 3 هزار تن برای تمام هیئات اختصاص داده خواهد شد و در فروشگاه‌های اتکا توزیع می‌شود.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز