خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی:

درخواست واردات 25 هزارتن شیرخشک توسط صنایع لبنی/ کمبود شیر خشک در کشور صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۷۲۷

دبیر انجمن تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی گفت: صنایع لبنی از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست واردات 25هزار تنی شیرخشک با ارز دولتی را کرده‌اند که این وزارت‌خانه هم رضایت داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیاوش سلیمی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی در نشست خبری امروز چهارشنبه 21 شهریور که به منظور بخشنامه وزارت صنعت مبنی بر واردات شیر خشک برگزار شد، اظهار کرد: این عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت که بدون هماهنگی انجمن شیر خشک و اتحادیه گاوداران انجام شد قابل قبول نیست اگر واردات شیر خشک هم که حدود 25 هزار تن است، با ارز دولتی انجام شود تنها باعث تعطیلی واحدهای صنعتی خواهد شد.

وی افزود: از سال‌های اخیر کارخانجات لبنی عادت کردند که واحدهای شیر خشک به صورت کارمزدی برای آنها کار کنند با کنترل قیمت چربی شیر اجازه خرید شیر را به ما نمی‌دهند.

سلیمی تصریح کرد: کارخانجات لبنی بیشتر از نیاز کشور کره وارد می‌کنند و حاضر نیستند خامه داخلی را به قیمت عادلانه بخرند در حالی که اگر ما همان روز که خامه به دست می‌آید آن را نفروشیم فاسد می‌شود. خرید خامه سال گذشته هر درصد 300 تومان بود که کارخانجات صنعتی آن را 160 تومان خریداری می‌کردند و باعث ضرر به واحدهای شیر خشک شده بود.

وی در رابطه با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: وزارت جهاد کشاورزی از همان روز که ما به آنها اطلاع دادیم به وزارت صنعت نامه زده اما وزیر صنعت اصلا پاسخگو نیست.

سلیمی در ادامه افزود: 80 میلیون دلار ضرر بابت ارز دولتی و واردات به کشور زده شده و ما گفته‌ایم که اصلا ارز نمی‌خواهیم ما صد در صد نیاز کشور را در تمام سنوات گذشته تامین کرده‌ایم و سال گذشته بالغ بر 30 هزار تن صادرات شیر خشک داشته‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: واحدهای شیرخشک در سال‌های قبل توان خرید شیر را به قیمت بازار نداشتند کارخانجات شیر را 1250 تومان و واحدهای شیر خشک 1100 تومان خریداری می‌کردند در نتیجه محصول کارخانجات شیر خشک با قیمت کمتری توزیع می‌شد و مازاد شیر خشک تولید شده از کشور صادر می‌شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی در رابطه با کمبود شیر خشک در کشور تشریح کرد: ما در حال حاضر در کشور هیچ کمبودی در زمینه شیر و شیر خشک نداشته و نداریم. گاوداران در حال حاضر با کارخانجات شیر خشک بدون واسطه همکاری می‌کنند که این امر باعث ناراحتی کارخانجات صنعتی است ما با 30کارخانه شیر خشک بدون واسطه همکاری می‌کنیم.

وی افزود: از سال 92 از هشت میلیون تن تولید شیر خام به 11 میلیون تن رسیده‌ایم کارخانجات در یک اقدام هماهنگ که خرید شیر را پس زدند وزارت جهاد و تعاونی روستایی خرید تضیمنی را به ناچار انجام دادند تا شیر روی دست‌ دامداران نماند و با این اقدام مقدار زیادی شیر خشک در انبارها دپو شد در همان زمان وزیر جهاد کشاورزی دستور تسریع در صادرات آن را داد.

سلیمی با اشاره به صادرات شیر خشک ایران به بازارهای هدف عنوان کرد: ما به 12 کشور شیر خشک صادر می‌کنیم که از آن جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و کشورهای اروپایی است. از همان زمان صحبت مشوق‌های صادراتی کشورهای دیگر مطرح شد که باعث از دست رفتن بازار برای ایران می‌شد به همین دلیل دولت طرح مشوق 200 میلیارد دلاری را گذاشت و انبارها از شیر خشک‌های دپو شده خالی شد.

وی افزود: 30 هزار تن صادرات سال قبل داشتیم که به ارزش حدود 70 میلیون دلار بوده و امسال تا مردادماه که صادرات شیر خشک را ممنوع اعلام کردند 10 هزار تن با ارزش 20 میلیون دلار صادرات انجام شده بود.

سلیمی گفت: واحدهای شیر خشک درآمد خوبی ندارند که بخواهند شیر خریداری کرده شیر خشک را دپو کنند ما نیاز به واردات نداریم اما وزارت صنعت جلوی صادرات شیر خشک را گرفته است تا بتواند ارز دولتی گرفته و دست واردکننده را باز بگذارد آنها می‌خواهند با مازاد اعلام شدن شیر قیمت آن را کاهش دهند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر قصد واردات 25 هزار تن شیر خشک را دارند و واحدها رو به تعطیلی خواهند رفت در حالی که ما هنوز تاوان واردات 24 هزار تنی در سال 91 و 92 را می‌پردازیم.

*در صورت ادامه ممنوعیت صادرات به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنیم

در ادامه این نشست سیداحمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران خاطرنشان کرد: هدف کارخانجات صنعتی این است این کارخانجات مصوبات دولت را اجرایی نکنند و قیمت را کاهش دهند. قیمت شیر خشک 1570 تومان است و قیمت 2100 تومان را تکذیب می‌کنند.

مقدسی در ادامه تصریح کرد: اگر لغو ممنوعیت صادرات انجام نشود به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد. در نامه‌ای از آقای باکری به وزیر صنعت درخواست واردات 25 هزار تن شیر خشک اعلام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز