خبرگزاری کار ایران

تقوی نژاد مطرح کرد؛

پیشنهاد کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد/با تصویب FATF فرار مالیاتی کاهش می‌یابد/اخذ مالیات از خریداران بالای 5 هزار دلار و 25 سکه

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۲۵۲

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ما اعتقاد داریم اشتغال مهمترین مسأله کشور است و یکی از برنامه‌های ما در سال ۹۷ کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیدکمال تقوی نژاد، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۹۷ مهمترین جهت گیری سازمان این بود که با کسب اعتماد بیشتر ،حفظ حقوق مودیان، جلوگیری از تبعیض‌های مالیاتی ، مبارزه با فرار مالیاتی  و ایجاد فرهنگ تولید و اشتغال بتوانیم در ایجاد سازمان محبوب حرکت کنیم.

وی افزود: محبوبیت مساله مهمی است و تلاش ما حرکت در این راستاست. اعتقاد داریم تولید باید وجود داشته باشد تا مالیات باشد، اعتقاد داریم اشتغال مهمترین مسأله کشور است. یکی از برنامه‌های ما در سال ۹۷ کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵  به ۲۰ است.

وی ادامه داد: پیشنهادات آن به دولت ارائه شده تا با همکاری دیگر دستگاهها و نهادها تکمیل شود و البته نیاز به طی شدن فرآیندهای قانونی در مجلس دارد.

وی در مورد مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: برای تامین مخارج شهرداری‌ها و دهیاری ها ۲۶۲ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده جمع شده است که ۸۹ هزار میلیارد تومان آن عوارض بود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در راستای مبارزه با فرار مالیاتی، ۲۲ هزار میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی شناسایی شده و روند پیگیری وصول آنها ادامه دارد.

تقوی نژاد تاکید کرد: یکی از مهم ترین بحث‌ها ارائه اطلاعات هویتی افراد به خصوص افراد ناتوان به افراد سودجو است که باعث شده تا بدهی‌های مالیاتی بزرگی برای افراد ارائه دهنده اطلاعات ایجاد شود.

وی با اشاره به هزینه‌های کشور عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تامین می‌شود و نسبت مالیات بر بودجه حدود ۳۸ تا ۴۰ درصد است که خوشبختانه با شناسایی مالیات های جدید آن را افزایش خواهیم داد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در سال ۹۷ حدود ۱۰۰ درصد اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی است که این یک نوع رکود در جهان است و در کشورهای پیشرفته این رقم ۹۷ درصد است.

تقوی نژاد در مورد درآمدهای مالیاتی کشور گفت: در ۵ ماه نخست سال بیشتر از ۳۶ هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کردیم  که نسبت به ۵ ماه نخست سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ نیز بالغ بر ۹۶ هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم که حدود ۹۷ درصد تحقق مالیات داشتیم واین یک رکورد محسوب می شود. ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها تخصیص یافت که رشد ۲۰ درصد را داشته است و عملکرد ما در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۵ درصدی داشته است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در مورد برنامه‌های سال ۹۷ گفت: وصول درآمدهای مالیاتی و وصول درآمدهای مالیاتی معوق از برنامه‌های ما در سال ۹۷ است. به طوری که به جد پیگیر هستیم تا پرونده‌های ماقبل سال ۹۵ در سال ۹۷ تعیین تکلیف شوند.

وی افزود:  در مورد وصول درآمدهای مالیاتی هم باید توجه داشت که مشاهده آمار و ارقام ممکن است ذهن را آشفته کند و ما سعی می کنیم در بخش‌های تولیدی و افراد خوش حساب نسبت به بخشودگی جرایم تلاش کنیم.

تقوی نژاد تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد تولید از مالیات معاف یا دارای امتیازاتی هستند و ما سعی می‌کنیم در اخذ مالیات فاکتورهای تولید و عدالت را در نظر بگیریم. در مورد حمایت از کالای داخلی نیز این موضوع کلیدی را تعریف کردیم که مالیات ها تضادی با رونق اقتصادی نداشته باشد. همچنین با همکاری دستگاه‌های قضایی با سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی برخورد می کنیم و حدود ۵ هزار میلیارد تومان از محل پرونده‌های کارت بازرگانی شناسایی کرده‌ایم.

وی در مورد اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی گفت: در بسیاری از کشورها این مالیات اخذ می شود .چطور از فردی که سرمایه خود را در تولید می گذارد، مالیات اخذ می‌شود اما از کسانی که بدون هیچ زحمتی سپرده‌گذاری می‌کنند مالیات دریافت نمی‌شود؟ البته منظور بنده بازنشستگان و سپرده‌های خرد نیست. در همین راستا مطالعه ای داریم که براساس آن از ۳۰ کشور با اقتصادهای مختلف تقریبا ۲۷ کشور از سپرده‌ها مالیات اخذ می‌کنند و در صورت موافقت ما نیز ورود خواهیم کرد.

تقوی نژاد تصویب FATF را موجب شفافیت دانست و افزود: پیام اصلی لوایح FATF شفافیت است که در صورت تصویب یکی از دستاوردهای آن مبارزه با فرار مالیاتی است که این موضوع را به حداقل خواهد رساند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در مورد مالیات بر ارز، سکه و خودرو گفت: با توجه به دستور رییس‌ جمهور محترم مبنی بر برخورد قاطع با سوداگری ، کارگروهی را در سازمان تشکیل داده‌ایم و مصوبه‌ای را به سران قوا ارایه داده‌ایم که در صورت موافقت، اطلاعات مربوط به ارز و سکه را دریافت خواهیم کرد. ما تا ۲۵ سکه را معاف کرده‌ایم و برای بالای آن جداولی را تنظیم کرده ایم و می خواهیم از افرادی که بالای هزار سکه خریداری کنند نزدیک به ۳۵ درصد مالیات اخذ کنیم که امیدواریم موافقت شود. همچنین برای اشخاص حقیقی که ۵ هزار دلار به بالا خرید و فروش کنند مالیات اخذ می شود.

وی ادامه داد: واردکنندگان خودرو در سال ۹۶ و ۹۷ علاوه بر مالیات معمول باید مالیات مضاعف نیز پرداخت کنند  که وظیفه با گمرک بوده و ما مکاتبه کرده و خواستار مشخص شدن آن هستیم تا در صورت صدور حکم ،ما آن را اجرا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز