خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

قیمت وسوسه انگیز ارز برای کشاورزان دردسرساز شد/ لزوم بستن راه‌های احتکار کود از سوی وزارت نفت و صمت

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۱۶۹

عضو کمیسیون انرژی گفت: پتروشیمی‌ها با توجه به افزایش قیمت ارز وسوسه می‌شوند و بخش عمده مواد اولیه را به خاطر سود بیشتر صادر می‌کنند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره عدم ارائه کود شیمیایی به کشاورزان اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم مشکل از کجاست، واقعیت این است که پتروشیمی‌ها مواد اولیه را با قیمت دولتی از وزارت نفت می‌گیرند بنابراین موظفند مواد اولیه صنایع را با قیمت مشخص تامین کنند اما با توجه به افزایش قیمت ارز وسوسه می‌شوند و ترجیح می‌دهند بخش عمده مواد را به خاطر سود بیشتر صادر کنند.

وی با بیان اینکه وزارت نفت و صمت باید عرضه مواد اولیه پتروشیمی را در داخل کشور کنترل کنند، افزود: بسیاری از صنایع و کشاورزان به خاطر کمبود مواد اولیه و همچنین کود شیمیایی دچار مشکل شده و مجبور شده‌اند از صندوق توسعه ملی و یا جاهای دیگر وام بگیرند. وقتی مواد اولیه نباشد و با چند برابر قیمت به آنها فروخته شود متضرر می‌شوند زیرا نمی‌توانند اقساط خود را پرداخت کنند.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: حتی اگر عرضه مواد اولیه کنترل هم بشود مواد اولیه‌ای که به واسطه‌ها داده می‌شود تا به دست مصرف کننده برسد، احتکار می‌شود زیرا دلالان به دنبال فروش چند برابری هستند.

وی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی باید کنترل کند که کود شیمیایی به دست کشاورز برسد بنابراین باید نظارت و بررسی‌ها دقیق باشد تا بدانیم مشکل از کجاست. باید مشخص شود که شبکه توزیع وزارت کشاورزی کار خود را به درستی انجام می‌دهد یا خیر؟ باید این روند کامل طی شود تا ریشه یابی شود. 

به گزارش ایلنا؛ حجتی وزیر جهاد کشاورزی پیش از این گفته بود شرکت‌های پتروشیمی ذخایر کشور را تبدیل به کود کرده و با ارز بالا صادر می‌کنند اما به کشاورزان کود نمی‌دهند. بیش از پنج میلیون تن کود اوره تولید می‌شود که دو میلیون تن باید صرف کشاورزی داخلی شود اما باز هم کشاورزان را اذیت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز