خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران اعلام کرد:

46 سد بزرگ تامین کننده آب شرب در وضعیت بحرانی/ مهر و آبان بارندگی‌های جدی نخواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۰۲۳

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران با تاکید بر اینکه از 110 سد بزرگ تامین کننده آب شرب کشور حدود 46 سد دارای وضعیت بحرانی است، گفت: تمامی سدها باید یک ذخیره استراتژیکی برای مدت 18 ماه داشته باشند که در این سدها ما شرایط ذخیره استراتژیک را برای این بازه زمانی نداریم.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو ، سیف‌الله آقابیگی به تشریخ آخرین وضعیت بارندگی‌های کشور پرداخت و افزود: تا اواخر هفته گذشته میزان بارش‌های کشور نسبت به سال آبی گذشته 27 درصد و در مقایسه با آمار بلندمدت 50 ساله نیز حدود 31 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: این اعداد متوسط کشوری است و در برخی مناطق شمال غربی کشور بارندگی‌های مثبتی را شاهد بوده‌ایم، ولی در غالب مناطق پهناور کشور به ویژه مناطق مرکزی و حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که استان‌های جنوبی کشور را دربرگرفته‌اند، کاهش بارندگی بین 65 تا 75 درصد بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران ادامه داد: این میزان کاهش بارندگی باعث شده تا میزان  جریانات سطحی و میزان ورودی به پشت سدها نیز کاهشی 33 درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد.

 

کاهش 12 میلیارد مترمکعبی ورودی آب به سدهای کشور

آقابیگی با تاکید بر اینکه ورودی به مخازن سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته 12 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، عنوان کرد: با وجود اینکه در بخش‌های شمال غربی کشور سدها پر شده‌اند ولی غالب سدهای بزرگ ما در استان‌های خوزستان، کرمان، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و حتی خراسان رضوی با کاهش‌های شدیدی مواجه شده‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران اظهار کرد: تنها در استان سیستان و بلوچستان کاهش 75 درصدی بارش‌ها موجب شده تا 550 میلیون مترمکعب ورودی این استان در سال آبی جاری به سه میلیون مترمکعب برسد.

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: در کشور 177 سد بزرگ وجود دارد این سازه‌های آبی وظیفه تنظیم، تامین آب و ذخیره منابع آبی را برای مناطق مختلف کشور بر عهده دارند. از این تعداد نیز 110 سد بزرگ وظیفه تامین آب شرب کشور را بر عهده دارند که بر اساس درجه اهمیت این سدها از حدود 30 تا 80 درصد آب شرب شهرها توسط این سازه‌های آبی ذخیره، تنظیم و تامین می‌شود.

آقابیگی با تاکید بر اینکه از این 110 سد حدود 46 سد دارای وضعیت بحرانی هستند، اظهار کرد: در برنامه‌ ‌ریزی‌های جامع تامین منابع آب بایستی تمامی سدها یک ذخیره استراتژیکی بسته به میزان جمعیت تحت پوشش خود برای مدت 18 ماه داشته باشند که در این سدها ما شرایط ذخیره استراتژیک را برای 18 ماه نداریم.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت شرایط ناخواسته عموما ناشی از تغییرات جوی و کاهش محسوس بارندگی‌ها بوده است، عنوان کرد: بر اساس الگوی بارندگی‌ که در کشور وجود دارد مطمئنا تا پایان سال جاری اتفاقی خاصی نخواهد افتاد و پرونده سال آبی 96-97 با 169 میلیمتر بارندگی بسته خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران تصریح کرد: با این وضعیت در طبیعت برای اکثر نقاط کشور تا ماه‌های مهر و آبان هم غالبا بارش جدی نخواهیم داشت، بنابراین همواره میزان  مصرف و خروجی ما از سدها از میزان ورودی به این سازه‌های بیشتر خواهد بود.

آقابیگی ادامه داد: در این بین باید به این نکته هم توجه کنیم که بخشی از منابع تامین آب از از طریق سفره‌های زیرزمینی است که به دلیل کاهش بارندگی‌های در چند سال اخیر و ادامه خشکسالی در مناطق مختلف شرایطی به وجود آمده که سفره‌های زیرزمینی نیز با کاهش سطح آب مواجه شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران تاکید کرد: با علم به این شرط لازم است در مصارف خود و همچنین مدیریت مصرف نهایت دقت و توجه را داشته باشیم و مراقبت‌های که لازم است را به کار بگیریم.

وی افزود: در این بین مسئولان نیز متناسب با کاهش ورودی حدود 27 درصد خروجی سدها را کاهش داده‌اند تا در فصل‌های که با کاهش منابع آبی روبه‌رو هستیم بتوانیم آب مورد نیاز مردم را به ویژه در بخش شرب تامین کنیم. از طرفی در اولویت گذاری برای مصارف مختلف کشت‌های بهاره و تابستان ممنوع شد تا در تامین آب شرب برای کشور مشکلی پیش نیاید که این روند ادامه خواهد داشت.

آقابیگی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بارش‌های ما معمولا از اواخر پاییز شروع خواهد شد بنابراین تا آن زمان بایستی نهایت مراقبت و مدیریت را از منابع حداقلی موجود داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز