خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

افتتاح سه طرح جدید پتروشیمی در آستانه تحریم‌های نفتی/ به زودی قرارداد جلوگیری از فلر سوزی فاز دوازده امضا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۷۲۷

وزیر نفت گفت: به زودی با امضای قرارداد در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد گازی برای فلرسوزی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاحیه پتروشیمی مرجان فاز 3 پردیس و نیروگاه تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند و همچنین امضای قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل با اشاره به تحولات صنعت پتروشیمی طی پنج سال گذشته اظهار داشت: طی این مدت 12 طرح پتروشیمی غیر از سه طرح امروز افتتاح شده که ارزش آنها به قیمت روز 3.5 میلیارد دلار و با سرمایه‌گذاری 3.75 میلیارد دلار بوده است. در سه طرح امروز نیز (پتروشیمی مرجان، فاز 3 پردیس و آب و برق دماوند) پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بنابراین ارزش کل طرح‌ها 4.5 میلیارد دلار بوده است.

وی افزایش خوراک پتروشیمی‌ها را از جمله اتفاقات مهم سال‌های اخیر این صنعت عنوان کرد و افزود: 5.4 میلیارد دلار به قیمت سال پایه 90 به تولید اضافه شده، 33 درصد به صورت وزنی و 76 درصد صادرات افزایش داشته‌ایم. همچنین 13 درصد عرضه داخلی برای صنایع پایین دستی اضافه شده است.

وزیر نفت همچنین گفت: گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها نیز از 38 میلیون مترمکعب در سال 92 به 51 میلیون مترمکعب در سال 96 رسیده یعنی 38 درصد رشد کرده که از این میزان گاز تحویلی 15 درصد بابت خوراک و مابقی جهت تامین سوخت ارسال شده است.

وی با اشاره به تحولات در تولید اتان به عنوان مهمترین پایه تولید در پتروشیمی‌ها خاطرنشان کرد: ما فعلا در زمینه تولید اتان کمبود داریم در سال 92 کل میزان تولید این محصول 3.8 میلیون تن بوده که در سال 96 به 6.11 میلیون تن، سال 97 به هشت میلیون تن خواهد رسید یعنی میزان تولید دو برابر شده است.

وی با اشاره به ارزش صادراتی این محصول تاکید کرد: هر یک تن تولید اتان برابر با هزار دلار صادرات آن است.

زنگنه پیش بینی کرد که میزان تولید اتان برای سال 98 به 12.75 میلیون تن و در سال 99 به 17.6 میلیون تن برسد.

وی با اشاره به راه‌اندازی واحد الفینی در سال آینده یادآور شد: با راه‌اندازی این و احد متان صرف تولید پلاستیک خواهد شد.

وی با بیان اینکه پالایشگاه بید بلند یکی از واحدهای تولید اتان است گفت:‌ این مجتمع دو میلیارد فوت مکعب خوراک دارد که 1.6 میلیون تن اتان، یک و نیم میلیون تن پروپان و بوتان و سه میلیون تن خوراک اضافه خواهد کرد.

زنگنه ادامه داد: واحد پارسیان نیز یک میلیون تن اتان، 900 هزار تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن مایعات گازی اضافه خواهد کرد. همچنین واحد بوشهر از اوایل سال آینده به تولید اتان و بوتان خواهد رسید.

وی با اشاره به طرح‌های دیگر پتروشیمی که طی امسال و سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید بیان کرد: متانول کاوه به عنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول، فاز یک پتروشیمی ایلام، متانول سبلان و کود شیمیایی لردگان از جمله این طرح ها هستند که جمع ارزش آنها 2.5 میلیارد دلار و با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلار انجام خواهد شد.

وی همچنین به طرح پالایشی سیراف به عنوان دیگر طرحی که زنجیره ارزش را تکمیل می‌کند اشاره کرد و افزود:‌با اجرای این پروژه 480 هزار بشکه میعانات پالایش خواهد شد. البته این پروژه‌ها در آستانه قرارداد بودند اما به دلایل تحریم فاینانس نمی‌شود اما اگر صندوق توسعه کمک کند طی دو سال همه این پروژه وارد مدار خواهد شد و به این ترتیب هیچ میعاناتی صادر نخواهد شد.

زنگنه از امضای دو قرارداد برای جلوگیری از سوزاندن گاز همراه نفت همزمان با سه پروژه پتروشیمی خبر داد و خطاب به رئیس جمهور گفت: یکی از دستورات جنابعالی جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت است. با امضای این قرارداد در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد گازی برای فلرسوزی نخواهیم داشت.

وی توضیح داد: قرارداد پروژه یاد شده به صورت بیع متقابل بوده و از سوختن 22 میلیون مکعب گاز جلوگیری و به خوراک واحدهای هلدینگ خلیج فارس و مارون تبدیل می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه 1216 میلیون دلار طی 2.5 سال برای اجرای این طرح‌ها (جلوگیری از گازهای فلر) اجرا می‌شود، گفت:با اجرای این طرح 37 هزار بشکه میعانات گازی، 1.3 میلیون بشکه ترکیبات سنگین‌تر از اتان تولید خواهد شد که 2.5 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. ضمن اینکه باید گفت نجات مردم از هوای آلوده از دیگر مزیت‌های اصلی آن است.

وی همچنین یادآور شد: به زودی در فاز 12 پارس جنوبی قراردادی برای جلوگیری از گازهای فلر امضا خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز